3
وحدت صنفی و انصراف جمعی؛

نمایشگاهی که مرده به دنیا آمد …

  • کد خبر : 62803
  • ۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۹:۵۱
نمایشگاهی که مرده به دنیا آمد …
داستان برگزاری نمایشگاه مطبوعات امسال، همان حکایت همیشگی است، باری به هر جهت بودن، بی اعتنایی، جنبی و فرعی بودن و جبر مدیریتی، رویدادی که هیچ وقت در اولویت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار نداشته و برگزاری آن، صرفا فرمایشی و ایونتی برای پر کردن تقویم فرهنگی دستگاه متولی رسانه بوده است!

به گزارش تبریزمن، داستان برگزاری نمایشگاه مطبوعات امسال، همان حکایت همیشگی است، باری به هر جهت بودن، بی اعتنایی، جنبی و فرعی بودن و جبر مدیریتی، رویدادی که هیچ وقت در اولویت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار نداشته و برگزاری آن، صرفا فرمایشی و ایونتی برای پر کردن تقویم فرهنگی دستگاه متولی رسانه بوده است!

در باب بی اهمیت بودن نمایشگاه مطبوعات، همین بس که این نمایشگاه صنفی، تخصصی، به اندازه نمایشگاه کتاب و حتی عفاف و حجابی که امسال به این دو نمایشگاه سنجاق شده، در مدار تبلیغ و اطلاع رسانی عمومی قرار نگرفته است، تا جایی که حتی روی بالن تبلیغاتی نصب شده در ورودی اداره کل ارشاد نیز، تنها نمایشگاه کتاب تبلیغ و معرفی شده است، توگویی، رسانه ها و مطبوعات استان، اصلا محلی از اعراب ندارند!

شیوه توزیع و تقسیم غرفه های نمایشگاهی بین رسانه های تبریز و استان در این نمایشگاه نیز، داستان هزار و یک شب است، به مرگ گرفتند تا به تب راضی مان کنند، انفعال، سردرگمی و تشتت تصمیم گیری در رسیدن به یک الگو و مکانیزم واحد، مبتنی بر شاخص های تخصصی و حرفه ای و منطبق بر جایگاه و اثربخشی رسانه های استان نیز نمود عینی ضعف مدیریتی دستگاه متولی رسانه های استان است.

تنش زایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان میان اهالی رسانه و متقاضیان شرکت در نمایشگاه مطبوعات بر سر دریافت غرفه که منجر به تقابل بی دلیل همکاران رسانه با خانه مطبوعات شده است نیز، ریشه در خط و خطوط سلیقه ای و معیارها و شیوه نامه های نوظهور تحمیلی و ترسیم شده ای دارد که در کنار بی توجهی های همیشگی به جایگاه رسانه ها، به ظهور تقابل های ناخواسته اهالی رسانه باهم دامن زده است!

معاونت فرهنگی و مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی را بدون تردید باید مقصر و بانی اصلی و درجه یک تقابل های روزهای اخیر اهالی رسانه استان با هم و این اداره کل در موضوع نمایشگاه مطبوعات دانست؛ معاونتی که نه وقعی به نظرات و تجارب بدنه کارشناسی این اداره کل می گذارد، نه دست خانه مطبوعات را در تفاهم صنفی با همکاران خود آزاد می گذارد و نه گوش شنوا و صبوری برای شنیدن اعتراض اهالی رسانه دارد!

تعریض زیرپوستی چندی پیش معاون محترم فرهنگی و رسانه ای اداره کل ارشاد استان به جمعی از مدیران معترض رسانه ها، با این جمله که «ما نمی خواهیم بگوئیم، هرکس دوست ندارد، در نمایشگاه شرکت نکند»! که البته در میان اعتراض های مطرح در نشست قرعه کشی غرفه ها گم شد، به عینه بیانگر خوی تفرعن و لحن تحکمی آزاردهنده گردانندگان و تصمیم گیران حوزه رسانه استان است، رفتار و سوگیری که پیش از این سابقه نداشته است!

همین عوامل، در کم تر از چند ساعت پس از نشست ملتهب و پرحاشیه تالار خاقانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، به اعلام انصراف قابل تحسین بسیاری از رسانه ها از حضور در نمایشگاهی شد که اساسا، مطبوعات و رسانه های استان، صاحب و میزبان واقعی و ذی نفعان اصلی آن هستند تا همین اعتراض و کناره گیری صنفی، پرده از زاویه های فکری و تعاملی هر دو سوی ماجرا بردارد!

برخلاف ادعا و تفاخر معاون محترم فرهنگی و مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به رسانه ای بودن و فهم خود از حوزه رسانه و دیدگاه های اهالی رسانه استان و نیز، ادعای برخوداری از تجارب متعدد حضور یا برگزاری نمایشگاه های مشابه، اظهارات، رفتار، لحن و زبان بدن ایشان در این نشست ثابت کرد که جناب گلی، اتفاقا در جهل مرکب و تجاهل تاریخی خود گرفتار هستند و این دیپلمات اسبق، حتی مبادی آداب دیپلماسی فرهنگی و رسانه ای، دست کم با هم صنفان خود نیز نمی باشند!

سخن آخر:

جناب گلی، معاون محترم فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، در ماجرای، هم بخش عمده ای از اهالی رسانه استان را از دست دادند، هم ضعف مدیریتی خود را در ایجاد وحدت و تعامل عمومی با فعالان رسانه ای در موضوع نمایشگاه مطبوعات را نشان دادند و هم، عامدانه یا ناآگاهانه، باعث تضعیف و خدشه بر ماهیت و کارکرد تشکل خانه مطبوعات شدند تا نمایشگاه مطبوعات استان، با انصراف بخش مهمی از جامعه رسانه ای استان، پیش از تولد، مرده به دنیا بیاید …

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=62803

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.