11
مدیرکل زمین شناسی شمالغرب کشور؛

فرونشست زمین ۳ شهرستان آذربایجان غربی را تهدید می کند

  • کد خبر : 12464
  • ۲۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۵
فرونشست زمین ۳ شهرستان آذربایجان غربی را تهدید می کند
مدیرکل زمین شناسی و اکتشافات معدنی شمالغرب کشور گفت: پدیده خطرناک فرو نشست زمین ۳ دشت خوی، سلماس و ارومیه را تهدید می‌کند.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن به نقل از مهر، عبدالحمید سرتیپی در نشست بررسی فرونشست زمین در استان و راه‌های پیشگیری از آن افزود: پدیده فرونشست زمین که بر اساس مطالعات زمین شناسی به مرگ پنهان زمین مشهور است یکی از مخاطرات مهم برای طبیعت و بشر بوده و هم اکنون زیر ساخت‌های شهری و برون شهری، راه‌ها و دیگر زیر ساخت‌های ۳ دشت استان آذربایجان غربی را تهدید می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه ضروری است راهکارها و تدابیری مؤثری برای پیشگیری و جلوگیری از این پدیده در این مناطق صورت گیرد، ادامه داد: این فرونشست‌ها در استان از سال ۹۵ شدت گرفته و از همان زمان برای مطالعات و شناخت بیشتر مناطق خطر پذیر از فرونشست اطلس فرونشست زمین در استان آذربایجان غربی نیز آغاز شده که در حال حاضر از ۷۰ درصد پیشرفت برخوردار است

مدیرکل سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی شمال غرب کشور دو عامل طبیعی و انسانی را مؤثر در ایجاد فرونشست زمین دانست و افزود: در حوزه سرزمینی آذربایجان غربی عامل انسانی و تقاضاهای بیش از حد بشر از ظرفیت و پتانسیل زمین عمدتاً موجب پیدایش فرونشست زمین شده است.

وی افزود: بر اساس مطالعات اولیه که در دشت خوی صورت گرفته نرخ فرونشست در این مناطق سالانه ۳ تا ۷ سانتی متر است که بیشترین تأثیرات آن ناشی از عوامل انسانی از جمله برداشت بی رویه آب‌های زیر زمینی و فرسایش خاک بوده است.

حسین عباسی فرماندار خوی نیز در این نشست با بیان اینکه ۱۴۰ کیلومتر مربع از دشت خوی به طرف آذربایجان شرقی در معرض خطر فرونشست زمین قرار دارد گفت: کارشناسان معتقدند برای مقابله با پدیده‌های خطرناکی همچون فرونشست زمین تقویت آب خوانها و جلوگیری از فرسایش خاک باید در اولویت قرار گیرد.

وی مهمترین علت این پدیده را علاوه بر تشکیل کسل‌های طبیعی در زیر زمین، حفر چاه‌های غیر مجاز و استفاده بیش از حد از آب‌های زیر زمینی منطقه دانست و افزود: برای پیشگیری از اینگونه پدیده‌ها طرح پر کردن چاهای کشاورزی غیر مجاز در خوی اجرا می‌شود که تاکنون از ۴۵۰ چاه غیر مجاز نزدیک به ۳۰۰ چاه با همکاری کشاورزان و مردم مسدود شده است.

عباسی توسعه طرح‌ها آبیاری نوین را یکی دیگر از راهکارهای مقابله با فرونشست زمین در این شهرستان دانست و اضافه کرد: تاکنون از ۵۶ هزار هکتار زمین زراعی آبی دشت خوی ۵ هزار هکتار به اجرای طرح‌های نوین آبیاری مجهز شده که باید این سطح در مقابله با پدیده خطرناکی چون فرونشست زمین توسعه یابد.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=12464

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.