25
"تبریزمن" مشکل کمبود و گرانفروشی روغن در بازارهای آذربایجان شرقی را بررسی می کند؛

نان مردم در روغن نمی چربد!

  • کد خبر : 13809
  • ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۸
نان مردم در روغن نمی چربد!
مدتی است که کمبود روغن و به ویژه روغن نباتی جامد در بازار به خوبی حس می‌شود و موجب شده تا قیمت این محصول در یک سال اخیر منتهی به دی ماه، حدود ۱۱۳ درصد افزایش یابد!

به گزارش آژانس خبری تبریزمن، با وجود اظهارات مسئولان سازمان صمت آذربایجان شرقی مبنی بر تامین روغن مورد نیاز خانوارها، کمبود این فرآورده، مردم استان را با مشکل مواجه کرده است گرچه اعلام شده از آینده جاری روغن مورد نیاز مردم توزیع می گردد.

بررسی های میدانی از واحدهای صنفی آذربایجان شرقی حاکی از آن است روغن در مراکز عرضه به سختی یافت شده و در برخی مناطق هم با قیمتهای بالاتر در بازار آزاد فروخته می شود.

مشاهدات میدانی نشان می‌دهد که مسئله کمبود و گرانفروشی روغن خوراکی در بازار تبریز کماکان به یکی از دغدغه‌های مهم مردم تبدیل شده است و فروشندگان در فروش روغن به مردم رُل بازی می کنند!

در این بلبشو، مردم در حین مراجعه به برخی فروشگاه‌ ها، تنها با یک فقره روغن نباتی روبرو می شوند که فروشنده با سه برابر قیمت معمول، از نایاب بودن آن خبر می دهد، در حالی که پس فروش آن و رهسپاری مشتری، باز هم یک روغن دیگر را جایگزین قبلی کرده و ادعای “آخرین روغن” را وانمود می کند!

▪️مسئولان مدعی نظارت بر بازار و قیمت‌ها هستند اما روغن گرانفروشی می شود!

افزایش قیمت‌های پی در پی کالاهای اساسی در بازار موجب شده تا بسیاری از کالاها از سبد خرید مردم حذف شوند، آنهم درحالی که مسئولان مدعی نظارت بر بازار و قیمت‌ها هستند و می گویند مردم نباید دغدغه معاش داشته باشند!

هرچند که گرانی‌های سرسام آور به بهانه‌های مختلف در تمام بازارها، عرصه را برای فعالان اقتصادی و مردم تنگ کرده است اما این وضعیت در بازار کالاهای اساسی، کار را به جایی رسانده که مردم برای تأمین مایحتاج روزانه‌شان نیز به مشکل جدی برخورده کرده اند.

شوکِ قیمتی در بازار کالاهای اساسی درحالی زیر سایه ستاد مدیریت تنظیم بازار هر روز تکرار می شود که یک روز باید شاهد گرانی سرسام آور تخم‌مرغ و مرغ باشیم و روز دیگر مردم در فروشگاه‌ها دنبال روغن سرگردان شوند!

ماجرای کمبود روغن که اتفاقاً در ماه های گذشته سال جاری نیز وجود داشت به تازگی بار دیگر تکرار شده است؛ در هفته های اخیر بسیاری از مردم از کمبود روغن در فروشگاه ها گلایه کرده و می گویند نمی توانند به راحتی در محل زندگی خود روغن پیدا کنند.

این وضعیت، پیش از این برای روغن جامد وجود داشت ولی به تازگی نه تنها روغن جامد، که روغن مایع هم در فروشگاه ها پیدا نمی شود و مردم باید به فروشگاه های متعدد مراجعه کنند تا در نهایت بعد از چند ساعت گشت و گذار بین فروشگاه‌ها، بتوانند یک عدد روغن مایع کوچک آن هم به صورت سهمیه‌ای و منّت دار دریافت نمایند!

برخی از فروشگاه ها هم که در حال فروش روغن سهمیه‌ای هستند برای مشتریان خود شرط می گذارند که اگر روغن می خواهید باید حتماً تُن ماهی هم بخرید! این فروشگاه ها مدعی هستند که شرکت های روغن به شرط فروش تن ماهی به ما سهمیه می دهند!

▪️بار روانی موجب افزایش تقاضای کاذب و تخلف برخی فروشگاه ها شده است

نائب رئیس اتاق اصناف مرکز آذربایجان شرقی در خصوص تخلفات اصناف مبنی بر عرضه روغن با قیمت گزاف گفت: در کنار این موضوع بحث خود تحریمی نیز وجود دارد، متاسفانه عده‌ای سودجو شرایطی را به وجود می‌آورند که بازار کالاهای اساسی با دو اتفاق افزایش قیمت و کمبود کالا مواجه می‌شود.
محمدعلی صدیقی با بیان این‌ که بیشتر کمبود های ما واقعی نبوده و آثار روانی دارند افزود: البته در حال مدیریت موضوع هستیم و روغن نباتی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای توزیع می‌شود ولی به دلیل بار روانی کمبود روغن، مردم بیش از نیاز مصرف خانوار خود خرید می‌کنند!

وی با ذکر این نکته که مشکل چندان قابل توجهی در توزیع روغن وجود ندارد ولی به دلیل بار روانی موضوع، کالا سریع به فروش می‌رسد اضافه کرد: متاسفانه انتشار برخی اخبار، سیستم عرضه و تقاضای روغن را به هم می‌زند و نگرانی مردم، موجبات خرید بیش از حد نیاز و کمبود آن را پدید آورده است.

صدیقی اظهار کرد: بخش دیگری از مشکلات موجود در بحث روغن نیز عدم نظارت کافی است و هر کسی در نوبه خود تخلف می‌کنند و در این میان برخی مافیای روغن سود می‌برند.

وی با بیان این‌که قیمت واقعی روغن حدود ۶۰ هزار تومان است تاکید کرد: به دلیل بار روانی مسئله و افزایش تقاضای کاذب برخی فروشگاه‌ها تخلف کرده و با قیمت‌های ۱۳۰ الی ۱۶۰ هزار تومان توزیع می‌کنند که به هیچ عنوان این قیمت‌ ها قابل قبول نیست و مردم باید این گرانفروشی‌ها را به اتاق اصناف اطلاع دهند.

صدیقی خاطرنشان کرد: دولت باید شرایط واردات را فراهم کرده و بحث بروکراسی گمرک را کم کند و از سویی مردم نیز از خرید اضافی خودداری کنند تا شرایط متعادل شود.

?شهرام صادق زاده

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=13809

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.