8
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی:

تعاونی‌, مردمی‌ترین بخش اقتصاد کشور است

  • کد خبر : 25293
  • ۱۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۰
تعاونی‌, مردمی‌ترین بخش اقتصاد کشور است
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی، تعاونی‌ها را مردمی ترین بخش اقتصاد کشور عنوان کرد و گفت: تعاونی‌ها با عضو گیری منسجم و اصولی عدالت را متبلور ساخته و مانع بی عدالتی می‌شوند

به گزارش آژانس خبری تبریزمن، حسین فتحی در دیدار با دبیر اجرایی خانه کارگر و اعضای هیات مدیره اتحادیه امکان و مدیران تعاونی‌های کارگری استان که به مناسبت هفته تعاون برگزار شد، اظهار کرد: بخش تعاون همواره مورد تاکید رهبر معظم انقلاب قرار دارد و در واقع تعاون به عنوان اقتصادمردمی همان اقتصادمقاومتی است.

وی با اشاره به بخشی از بیانات رهبر انقلاب، از تعاونی‌ها به عنوان چشمه جوشان اشتغال یاد کرد و گفت: بر اساس آموزه‌های دینی با تعاون، اشتغال و در سایه آن رفاه برای جامعه ایجاد می‌شود.

فتحی با بیان اینکه اکنون بیش از ۸۰ هزار نفر در قالب تعاونی‌ها به صورت اشتغال مستقیم در استان فعالیت دارند، خاطرنشان کرد: ۳ میلیون و۲۲۳ هزار نفر در تعاونی‌های استان عضویت دارند که با در نظر داشتن اشتغال غیرمستقیم این حوزه، سهم اقتصادی مهم این بخش به خوبی مشخص می‌شود.

وی، به سه راهبرد اساسی برای افزایش نقش تعاونی‌ها در تولید ناخالص ملی اشاره کرد و افزود: تعاونی‌ها باید با تیدیل شدن به هلدینگ‌های اقتصادی، توان رقابت در بازار را به طور کامل به دست آورند.

وی، همراهی تعاونی‌ها با نوآوری و خلاقیت‌های نوین را از دیگر بسترهای توسعه تعاونی عنوان کرد و گفت: با راه اندازی مرکز نوآوری تعاون و شرکت‌های دانش بنیان، به تعاونی‌ها امکان تبدیل ایده‌ به مرحله تجاری‌سازی فراهم شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی بیان کرد: تعاونی‌ها باید حرف اول و آخر را در واگذاری‌ها بزنند و با توجه به قانون تشکیل شرکت‌های تعاونی توسعه و عمران شهرستان، با عضویت ۰.۵ درصد جمعیت هر شهرستان و حضور این شرکت‌ها برای اجرای پروژه‌های عمرانی با ترک تشریفات، مزایده بهترین و موثرترین راهکار برای مردمی کردن امور است اما به شرطی که مردم اجرای امور را در دست بگیرند که رویکرد وزیر جدید تعاون کار و رفاه اجتماعی هم‌چنان که اعلام شده حمایت از بخش تعاون است و این اراده دولت را در این حوزه به خوبی نشان می‌دهد.

وی، نهادینه کردن بخشن تعاون به عنوان الگو و مدل کسب و کار را عامل دیگری برای گسترش تعاونی‌ها را برشمرد و اظهار کرد: تعاون در بسیاری از حوزه‌ها می‌تواند نقش سازنده‌ای ایفا کنند، برای نمونه سال قبل بالغ بر ۸ میلیارد تومان برای حمایت از مشاغل خرد خانگی جذب شد که ما در پرداخت، افراد پشتیبان را در اولویت قرار دادیم و امسال در نظر داریم با تشکیل تعاونی‌های تامین نیاز پشتیبان مشاغل خانگی اعتبار امسال که به ۵۰ میلیارد تومان افزایش یافته، به این حوزه اختصاص دهیم که قطعا تحول بزرگی را ایجاد خواهد کرد.

وی افزود: بیش از ۹۰ درصد مشاغل در واحدهای زیر ۵۰ نفر که از آن به عنوان بنگاه‌های کوچک یاد می‌شود، فعالیت دارند که ما باید فعالیت‌های این بخش از صنعت و تولید را به شکل تعاونی بازطراحی کنیم  و توجه به حمایت معاونت ریاست جمهوری و مرکز نوآوری تعاونی‌ها، باید نهایت بهره را در ارائه تسهیلات به شرکت‌های دانش بنیان برده و تعاونی‌ها را از شکل سنتی به خلاق و نوآور تبدیل کنیم تا این موضوع که تعاون چشمه جوشان اشتغال است عملیاتی شود.

فتحی در ادامه به موفقیت‌های تعاونی‌های آذربایجان شرقی در کسب عناوین برتر جشنواره تجلیل از تعاونی‌ها که همزمان با هفته تعاون برگزار می‌شود، اشاره کرد و گفت: علیرغم آن‌که تعداد کمی از شرکت‌های تعاونی موفق آذربایجان شرقی در این فراخوان شرکت کرده بودند، این استان حائز ۱۰ عنوان تعاونی برتر، هفت تعاونی شایسته تقدیر و یک تعاونی برترملی شد. البته انتظار ما این بود که با حضور تعاونی‌های موفق استان، عناوینی بیشتری نصیب استان شود.

وی با اشاره به تاکید وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر حمایت از بخش تعاون و تبدیل تعاونی‌ها به هلدینگ‌های اقتصادی، عنوان کرد: آقای عبدالملکی آمادگی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی برای بهره گیری از ایده‌های مردم برای توسعه بخش تعاون را اعلام کرده که برای توسعه این بخش بسیار مفید خواهد بود.

وی  در ادامه با اشاره به موفقیت‌های این اداره کل و کسب عنوان دستگاه برتر استان در جشنواره شهید رجایی که بعد از ۲۴ سال اتفاق افتاد، گفت: همه این موفقیت‌ها مدیون همکاری تشکل‌های کارگری و کارفرمایی، نهادهای تعاونی و تلاش کارکنان و مدیران این اداره کل بوده است. بنده از زمانی که افتخار خدمت گذاری به عنوان مدیر کل را داشته‌ام، فرد جدیدی را به مجموعه اضافه نکردم و تنها با بهره مندی از ظرفیت همه کارکنان و مدیران حاضر و بکارگیری شیوه اعتماد و تشویق برای ایجاد انگیزش، فراهم ساختن هماهنگی بیشتر و بهره مندی از ایده‌ها در اولویت قرار داشته است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی با اشاره به وضعیت واحدهای استان، گفت: در دو سال گذشته با وجود شیوا ویروس کرونا، بخش صنعت و تولید استان مانند کادر درمانی فعال بود بطوریکه تعداد واحدهای بحرانی با همکاری تشکل‌ها و فعالیت بی وقفه کمیته مدیریت بر واکنش‌های کارگری از ۳۳ مورد به سه واحد و متوسط معوقات پرداخت نشده از ۷۲ ماه به دو ماه کاهش یافته است.

، به نقل از روابط عمومی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی،  فتحی افزود: آرامش صنعتی در واحدهای تولیدی و تدوام فعالیت و جلوگیری از تعدیل نیروی کار شدید از دیگر شاخصه‌های این موفقیت به شمار می‌آید علاوه بر اینکه طی سال ۱۴۰۰ تعداد ۱۶ هزار فرصت شغلی در استان ایجاد شده است.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=25293

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.