16

توانمندسازی، کلیدواژه‌ ارتقای سطح زندگی زنان سرپرست خانوار است

  • کد خبر : 25404
  • ۲۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۳
توانمندسازی، کلیدواژه‌ ارتقای سطح زندگی زنان سرپرست خانوار است
کارشناس مسائل اقتصادی گفت: توانمندسازی و ارائه تسهیلات با سازوکار مناسب، کلید واژه و بهترین راهکار برای حمایت از زنان سرپرست خانوار و ارتقای سطح زندگی آنهاست.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن؛ ناصر وفایی روز یکشنبه با بیان اینکه تعداد زنان سرپرست خانوار نسبت به سال‌های گذشته به دلایلی همچون طلاق یا فوت همسر در حال افزایش است، اظهار کرد:  زنان سرپرست خانوار، یکی از آسیب پذیرترین اقشار جامعه هستند که توانمندسازی و حمایت از آنها، ضمن حفظ از گزند انواع آسیب های اجتماعی، موجب می‌شود تا آینده فرزندان آنها نیز شکل بهتری به خود بگیرد. دغدغه این خانواده ها تامین هزینه های ضروری زندگی، تامین مسکن مناسب، تحصیل فرزندان و همچنین بهره مندی از خدمات بیمه ای است.
وی ادامه داد: معمولا در طرح‌های حمایتی، اولویت و تمرکز دولت بیشتر بر حمایت از زنان سرپرست خانواری استوار است که تحت پوشش نهادهای حمایتی چون کمیته امداد و بهزیستی قرار می گیرند، اما زنان زیادی هم هستند که به دلیل ویژگی های شخصی و شرایط خانوادگی تحت پوشش این نهادها نیستند اما توانمندی هایی دارند که با اندکی حمایت، می‌توانند منشا آثار خیر فراوانی در جامعه شوند.
وی با تاکید بر اینکه نداشتن توانمندی و مهارت مهم ترین چالش در حوزه زنان سرپرست خانواری است که تحت پوشش نهادهایی مانند بهزیستی و کمیته امداد هستند، گفت: مسئولان باید در زمینه توسعه مهارتی و توانمندسازی زنان سرپرست خانوار هزینه کنند چرا که این هزینه، نوعی پس انداز محسوب شده و می‌تواند تاثیرات خوبی در اشتغالزایی و خودکفایی این زنان داشته باشد.
وفایی افزود: باید حس خودکارآمدی این زنان افزایش یابد و این حس به آنها القا می شود که می‌توانند علاوه بر خود برای چند نفر دیگرهم کارآفرینی کنند. تمامی افراد مهارت و توانایی متفاوتی دارند، به همین جهت، توانایی آن‌ها باید مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

توانمندسازی، کلیدواژه‌ ارتقای سطح زندگی زنان سرپرست خانوار است
وی تاکید کرد: در حمایت از این زنان باید هماهنگی مناسبی بین دستگاه های مختلف شکل گیرد، مثلا می‌توان این افراد را برای آموزش، به سازمان فنی و حرفه ای معرفی  کرد و پس از دریافت مهارت های لازم تسهیلات خوداشتغالی با بهره و بروکراسی کم در اختیار آنها قرار داد و با قراردادن آنها در شبکه هایی، زمینه فروش خدمات و محصولات آنها را نیز فراهم کرد.
وی با بیان اینکه باید طرح و سیاست واحدی برای حل مشکل اشتغال زنان سرپرست خانوار در کشور تدوین شود، ادامه داد: می‌توان برای شرکت هایی که از محصولات تولیدی توسط زنان سرپرست خانوار تحت پوشش نهادهای حمایتی استفاده کنند مشوق هایی همچون معافیت های مالیاتی اعطا کرد.
این کارشناس مسائل اقتصادی تاکید کرد: اجرای برنامه های توانمندسازی  در مورد زنان سرپرست خانوار، قطعا نتایج مثبتی، نه تنها در بحث اشتغال و افزایش سطح درآمد خانواده خواهد داشت، بلکه از وابستگی آن ها به سازمان های حمایتی کاسته شده و در توسعه اقتصاد جامعه نیز تاثیر بسیار مهمی دارد.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=25404

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.