8
"تبریزمن" شکنندگی آذربایجان شرقی در برابر سویه جدید کرونا را بررسی می کند؛

اُمیکرون در چند قدمی تبریز؟!

  • کد خبر : 33239
  • ۰۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۰
اُمیکرون در چند قدمی تبریز؟!
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز می گوید تعداد بستری‌های کرونایی در بیمارستان‌های آذربایجان شرقی حدود ۳۴۰ نفر است و روزانه تقریباً ۴ نفر جان خود را از دست می دهند!

اُمیکرون به عنوان جدیدترین سویه کرونا لرزه بر اندام جهان انداخته است، همه از بازگشت موج‌های مرگ و قرنطینه‌های طولانی هراسان هستند، در این شرایط توصیه متخصصان بیماری‌های عفونی به مردم، باز هم واکسن زدن و رعایت فاصله گذاری اجتماعی است!
سویه جدید کرونا به نام اُمیکرون یکی از بدترین گونه‌های این بیماری با ۳۲ جهش در پروتئین اسپایک به شمار می‌رود لذا از آن جایی که هنوز ابهامات زیادی در خصوص این سویه وجود دارد همچنان تنها و مطمئن‌ترین راه برای مبارزه با تمام سویه‌های کرونا رعایت پروتکل‌های بهداشتی است!

▪️ابتلا و سرعت انتشار ویروس اُمیکرون از دلتا به مراتب بیشتر است

بیش از دو سال از شیوع ویروس کرونا در منطقه می‌گذرد، در این مدت تمامی هم استانی ها شاهد از دست رفتن برخی آشنایان و نزدیکان خود به دلیل ابتلا به این ویروس منحوس بوده‌اند، ویروسی که رحم ندارد و نمی‌گذارد انسان به همین راحتی‌ها جان سالم به در ببرد.
البته تزریق واکسن کرونا و رعایت دستورالعمل‌ های بهداشتی توسط شهروندان، به کاهش آمار مبتلایان و جان باختگان این بیماری کمکی خوبی کرده، اما همچنان شاهد شیوع آن هستیم و حضور و تجمع بی حد و حصر مردم در بازار بزرگ تبریز و مراکز خرید و غیره باید محدودتر گردد!
بهترین راه برای دوری از ویروس اُمیکرون، تزریق دُز سوم واکسن و همچنین سرعت بخشی به موارد تأخیر افتاده دُز دوم این واکسن است.
در حقیقت، اهمیت واکسیناسیون نوبت سوم و تأثیر آن بر مهار ویروس‌ اُمیکرون بر هیچکس پوشیده نیست لذا خطر ابتلا و سرعت انتشار ویروس اُمیکرون از دلتا به مراتب بیشتر است و اگر ماسک و واکسن زده نشود و همچنین رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و حفظ فاصله اجتماعی نباشد خطرات جدی‌تری تهدیدمان می‌کند.
در شرایط فعلی که خوشبختانه از وضعیت مناسبی در رنگ‌بندی کرونایی برخوردار بوده و کمتر شهر زرد را دارا هستیم باید هرچه سریع‌تر نسبت به انجام واکسیناسیون کرونا و تکمیل آن اقدام کرده و تحت تأثیر موارد کذب فضای مجازی قرار نگیریم!
نقشه کرونایی آذربایجان شرقی وضعیت بیشتر شهرهای استان را آبی نشان می‌دهد و تعداد محدودی هم زرد هستند، اما نباید تحت تاثیر کاذب تغییر وضعیت‌ها قرار گرفته و تصور کنیم که کرونا تمام شده است زیرا با کوچکترین غفلت مجدد، وضعیت‌های نارنجی و قرمز از راه می‌رسند که باز هم‌ پشیمانی به بار خواهد آورد!

▪️واریانت اُمیکرون در سطح آذربایجان شرقی مشاهده نشده است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به وضعیت مناسب کرونایی آذربایجان شرقی و عدم شناسایی واریانت اُمیکرون در این استان گفت: با توجه به مثبت شدن چندین بیمار مبتلا به سویه جدید اُمیکرون در کشور وضعیت کنونی، خوب اما شکننده است!
بهمن تقی پور ضمن تاکید بر رعایت پروتکل های بهداشتی از جمله زدن ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و پرهیز از ازدحام و دورهمی های غیرضروری که احتمالاً به دلیل مناسبت های مختلف زیاد خواهد بود افزود: من از تمام هم استانی های عزیز عاجزانه درخواست دارم در امر واکسیناسیون اهمال کاری نکنند و به خاطر احترام به هم نوع و کرامت انسانی و حفظ جان هم استانی های خود دُز اول و دوم خود را تزریق کنند و همچنین با توجه به این که دُز سوم در پیشگیری از سویه جدید اُمیکرون بسیار ضروری و قابل اهمیت است، حتی افرادی که هر دو دُز را دریافت کرده اند نسبت به تزریق دُز سوم اقدام نمایند.
وی به آخرین پروتکل بهداشتی اعلام شده از سوی وزارت بهداشت و درمان کشور اشاره کرد و یادآور شد: طبق آخرین اطلاعیه، افراد بالای ۱۸ سال که از زمان تزریق دُز دوم اسپوتنیک و آسترازنیکای آنها ۶ ماه و از زمان تزریق واکسن های سینوفارم و کو برکت ۳ ماه گذشته است به دریافت دُز سوم واکسن به مراکز مربوطه مراجعه نمایند تا از گسترش این ویروس جلوگیری نماییم.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز هم گفت: ۹۲ درصد جمعیت بالای ۱۲ سال آذربایجان شرقی دُز اول واکسن کرونا را زده اند.
عباسعلی درستی افزود: ۹۳ درصد دُز اولی‌ها هم دُز دوم واکسن کرونا را زده اند و حدود ۳۵ درصد دُز دومی‌ها هم دُز سوم این واکسن را تزریق کرده اند.
وی اضافه کرد: تعداد بستری‌های کرونایی در بیمارستان‌های استان ۳۴۰ نفر است و روزانه ۴ نفر هم جان خود را از دست می دهند که این رقم در برخی روز‌ها کمتر است.
درستی خاطرنشان کرد: روزانه ۱۰۰ الی ۱۳۰ آزمایش کرونای شهروندان ساکن استان مثبت می‌شود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به رنگ بندی کرونایی در آذربایجان شرقی ادامه داد: هم اکنون شهرستانهای میانه، اهر و هوراند در وضعیت زرد و بقیه شهرستانها در وضعیت آبی قرار دارند.

▪️واکسیناسیون موثرترین راه برای جلوگیری از ورود به پیک ششم است!

یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در این خصوص گفت: برای جلوگیری از ورود به پیک ششم کرونا و گسترش سویه اُمیکرون باید واکسیناسیون با سرعت بیشتری انجام شده و پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود.
ملک فاضلی با اشاره به ورود سویه اُمیکرون افزود: تقریباً دو سال از پاندمی کرونا می‌گذرد، در این دوران با پیک و افول بیماری مواجه بودیم، این امر بدیهی است که در بیماری‌های ویروسی پیشگیری و همچنین واکسیناسیون اصل اول است!
وی ادامه داد: با واکسیناسیون انجام شده، کشور توانست از ورود به پیک کرونا در آذر ماه جلوگیری کند، البته همچنان پوشش واکسیناسیون به حد مطلوب نرسیده و باید بالای ۷۰ درصد جامعه به اندازه دو دُز و برای افراد آسیب پذیر به اندازه سه دُز واکسن کرونا تزریق شود تا ایمنی مطمئن با آرامش بیشتری به وجود آید از سوی دیگر واکسیناسیون تنها کافی نیست و باید پروتکل‌های بهداشتی به خصوص فاصله گذاری اجتماعی رعایت شود.
این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به وضعیت کشور‌های اروپایی از نظر شیوع امیکرون اضافه کرد: در حال حاضر استانها از نظر رنگ بندی کرونا در حالت آبی قرار دارند اما باید قبل از شیوع گسترده اُمیکرون در کشور با هوشیاری کامل و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به خصوص فاصله گذاری و ماسک زدن از تجمعات بی مورد جلوگیری کرده تا اجازه ورود پیک بعدی داده نشود به طوری که در این بین سرعت در واکسیناسیون اهمیت بسیاری دارد.
فاضلی یادآور شد: برخی ها می گویند شدت بیماری در اُمیکرون تفاوتی نمی‌کند اما گسترش آن زیاد است، لذا مهم آن است که ما واکسیناسیون را با سرعت بیشتری انجام دهیم زیرا این موثرترین راه برای جلوگیری به ورود به پیک ششم است!

? شهرام صادق زاده

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=33239

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.