10

نرخ رشد جمعیت در آذربایجان شرقی پایین تر از میانگین کشور است

  • کد خبر : 43503
  • ۱۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۷
نرخ رشد جمعیت در آذربایجان شرقی پایین تر از میانگین کشور است
استاندار آذربایجان شرقی با بیان این‌که میانگین نرخ رشد جمعیت در استان پایین‌تر از میانگین کشوری است، خواستار اعطای مشوق‌های لازم برای فرزندآوری از سوی دستگاه‌های مسئول شد.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن، عابدین خرّم در جلسه ستاد جمعیت آذربایجان شرقی با بیان این‌که جزو پنج استان پیر کشور هستیم، افزود: موضوع حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مسأله بسیار مهمی است که باید تمامی دستگاه‌ها برای رفع موانع و اعطای مشوق‌های لازم پای کار بیایند.

وی ادامه داد: امروز باید از تمامی ظرفیت‌ها و امکانات برای دستیابی به اهداف مورد نظر در مسأله حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به خوبی استفاده شود.

خرّم گفت: علاوه بر حمایت‌های قانونی و مشوق‌های در نظر گرفته شده، آموزش، آگاهی بخشی و فرهنگ‌سازی در رابطه با این بحث بسیار مهم باید به صورت مستمر انجام شود.

وی با بیان این‌که نیازمند اقدامات گسترده و متنوعی در این حوزه هستیم، اضافه کرد: سمت و سوی برنامه‌ها و اقدامات بایستی با محوریت فرزند آوری و جوانی جمعیت و استفاده از همه امکانات و ظرفیت‌ها باشد.

استاندار آذربایجان شرقی بر ضرورت همکاری و تعامل همه دستگاه‌های اجرایی برای دستیابی به اهداف این ستاد و بررسی عملکرد و اقدامات آن‌ها تاکید کرد.

معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان‌ شرقی نیز در این جلسه گفت: یک هزار و ۶۵۲ نفر دارای سه فرزند بیشتر در طرح نهضت ملی مسکن در استان ثبت نام کرده‌اند که از این تعداد ۳۴۸ نفر حائز شرایط هستند.

بابک نجفیان افزود: براساس مفاد قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت اگر فردی دارای بیشتر از سه فرزند باشد می تواند در طرح نهضت ملی مسکن، زمین و یا واحد مسکونی به این فرد اختصاص یابد.

معاون بیمه سلامت آذربایجان شرقی نیز با اشاره به اینکه دستورالعمل پوشش بیمه ای خدمات ناباروری از سال گذشته ابلاغ شده است، گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا مرداد ماه امسال یک هزار و ۴۳۶ زوج نابارور در سیستم بیمه سلامت ثبت و نشان دار شده و بیش از سه میلیارد تومان هزینه خدمات درمان ناباروری در استان پرداخت شده است.

محمدحسین امیر پور افزود: در مراکز دولتی و عمومی غیردولتی درمان ناباروری در استان ۹۰ درصد هزینه ها توسط بیمه سلامت و ۱۰ درصد فرانشیز نیز توسط بیمه شده و در مراکز خصوصی ۷۰ درصد توسط بیمه پرداخت می‌شود.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی نیز در این جلسه اظهار داشت: مجموع فرزندان امدادبگیر از محل اعتبارات سازمان بهزیستی کشور در استان یکهزار و ۷۰۰ نفر بوده و مهم ترین هدف سازمان حمایت از کودک و نگهداری در نزد بستگان درجه یک و دو است.

فرگل صحاف با بیان اینکه یک هزار و ۱۴۸ خانوار دو قلو و ۲۱۱ خانوار سه قلو در استان وجود دارد، افزود: بهزیستی به عنوان یکی از دستگاه های اصلی حمایت کننده از خانواده های دارای فرزند چند قلو و با هدف توسعه عدالت اجتماعی و تأمین رفاه اجتماعی این خانواده ها و تسهیل حمایت و مساعدت چند لایه به آنها، برنامه حمایت از خانواده های دارای فرزند چند قلو را تدوین و اجرا کرده است.

وی ادامه داد: در سال گذشته ۷ هزار و ۶۵۴ نفر آزمایش ژنتیکی خانواده های معلولین به مبلغ ۴.۵ میلیارد تومان توسط بهزیستی هزینه شده تا از تولد نوزاد معلول و سقط های ناصحیح جلوگیری شود.

حسین حقائی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز در این جلسه گفت: براساس آمار مرکز آمار ایران تغییرات جمعیتی در کشور از سال‌های ۶۵ تا ۹۵ به سمت پیری بوده و ۱۲ درصد جمعیت آذربایجان شرقی بالای ۶۵ سال بوده و چهارمین استان با بیشترین سالمند در کشور هستیم.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=43503

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.