5

جزئیات پرداخت علی الحساب کارانه پرستاری

  • کد خبر : 48405
  • ۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۶
جزئیات پرداخت علی الحساب کارانه پرستاری
رئیس کل سازمان نظام پرستاری، در ارتباط با روند اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری و نحوه پرداختی به پرستاران، توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش تبریزمن، محمد میرزابیگی در گفتگو با خبرنگاران گفت: بعد از اجلاس اخیر رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، متوجه شدیم سه دستورالعمل ابلاغی مربوط به اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری، آن طور که باید مورد توجه قرار نگرفته است.

وی در توضیح این سه دستورالعمل ابلاغی، اظهار داشت: ثبت خدمات پرستاران در HIS، رسیدگی به اسناد و بازتوزیع، به عنوان سه دستورالعمل ابلاغی هستند.

میرزابیگی از ثبت خدمات به عنوان پایه اجرای تعرفه‌های پرستاری نام برد و افزود: بیمه‌ها بر اساس ثبت خدمات، پول پرداخت می‌کنند.

به گفته وی، رسیدگی به اسناد نیز به عنوان ابزار دست بیمه‌ها برای تأیید پرداخت‌ها محسوب می‌شود.

میرزابیگی افزود: درآمد پرستاران از محل اجرای دو دستورالعمل ثبت خدمات و رسیدگی به اسناد مشخص می‌شود و بر اساس دستورالعمل بازتوزیع، سهم پرستاران از غیر پرستاران از محل درآمد بیمارستان‌ها و نحوه پرداخت آن، مشخص می‌شود. بنابراین، اجرای این سه دستورالعمل، از مهم‌ترین اقدامات در مسیر اجرای تعرفه‌های پرستاری است.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری تاکید کرد: رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی، می‌بایست این سه دستورالعمل ابلاغی را به تمامی بیمارستان‌ها ارجاع می‌دادند تا خدماتی که پرستاران انجام می‌دهند، ثبت شود. اما، متأسفانه متوجه شدیم که ثبت خدمات پرستاران به صورت ناقص انجام شده است.

وی افزود: اراده‌ای که این سال‌ها باعث می‌شد اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری به تأخیر بیافتد، خیلی دلش نمی‌خواهد با دستورالعمل‌های ابلاغی، همراهی کند.

میرزابیگی با عنوان این مطلب که نظارت وزارت بهداشت بر روند اجرای دستورالعمل‌های ابلاغی خیلی کامل نبوده است، ادامه داد: بر همین اساس، قرار شد کمیته نظارتی متشکل از نمایندگان وزارت بهداشت، سازمان نظام پرستاری، سازمان بیمه سلامت و دست اندرکاران حرفه پرستاری، روند اجرای سه دستورالعمل ابلاغی را پیگیری کند که متناظر همین کمیته، در استان‌ها نیز تشکیل می‌شود.

وی از تعرفه‌های پرستاری به عنوان هویت حرفه پرستاری نام برد و افزود: با اجرای تعرفه‌ها، پرستاران باید پاسخگوی خدماتی که ارائه می‌دهند؛ باشند. این خدمات، تحت عنوان مراقبت‌های پرستاری در صورت حساب بیمار می‌آید، چنانچه قصوری نسبت به بیمار رخ دهد؛ برخوردهای حقوقی و انتظامی، بر اساس مُهر و امضای کسی است که به بیمار خدمت ارائه داده است.

میرزابیگی گفت: با اجرای تعرفه‌های پرستاری، به سمت اجرای عدالت در پرداخت‌های نظام سلامت حرکت می‌کنیم.

وی اظهار داشت: متأسفانه تفکراتی بیرون از حرفه پرستاری، به دنبال ایجاد این شائبه برای پرستاران هستند که اجرای تعرفه‌ها به ضرر شما است.

میرزابیگی با عنوان این مطلب که حواس جامعه پرستاری به دستورالعمل‌های ابلاغی باشد، افزود: متأسفانه در بیمارستان‌ها، خیلی جدی به این دستورالعمل‌ها پرداخته نشده است.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری، در ادامه به روند پرداختی‌ها به پرستاران بر اساس تعرفه‌ها اشاره کرد و گفت: تاکید سازمان نظام پرستاری، محاسبه دقیق خدمات از اول دی ماه ۱۴۰۰ است. اما، قرار شده پرداختی‌ها به پرستاران فعلاً به صورت هر سه ماه محاسبه شود تا همه بیمارستان‌های کشور، عملیات ثبت را کامل کنند.

وی با عنوان این مطلب که ما نگران بودیم اجرای تعرفه‌ها به امسال هم نرسد، ادامه داد: پرداختی‌ها از محل ثبت خدمات پرستاری، فعلاً به صورت علی الحساب خواهد بود تا همه بیمارستان‌ها، اعم از دولتی، خصوصی، عمومی، نیروهای مسلح و…، به طور کامل نسبت به اعمال سه دستورالعمل ابلاغی اقدام کنند.

میرزابیگی تاکید کرد: هر بیمارستانی که نخواهد به دستورالعمل‌ها توجه کند، سازمان نظام پرستاری این موضوع را به عنوان ترک فعل تلقی می‌کند و به قوه قضائیه شکایت خواهد کرد.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری، به برگزاری جلسات توجیهی برای مدیران پرستاری دانشگاه‌ها و هیأت مدیره های پرستاری در استان‌ها اشاره کرد و افزود: این آموزش‌ها برای توجیه سه دستورالعمل ابلاغی است که بهانه‌ای دست مدیران اجتهادگر ندهیم.

وی با تاکید بر این موضوع که منابع بودجه‌ای اجرای تعرفه‌های پرستاری به اندازه کافی تأمین شده و از این بابت نگرانی نداریم، تصریح کرد: ما نگران هستیم که بودجه مدنظر برای تعرفه‌ها هزینه نشود. لذا، سازمان نظام پرستاری به دنبال این موضوع است که با گذشت ۸ ماه از سال، این بودجه تا قبل از پایان سال هزینه شود.

میرزابیگی با اشاره به اعتبار ۵۲۰۰ میلیارد تومانی که در بودجه ۱۴۰۱ برای اجرای قانون تعرفه‌های پرستاری مصوب شده است، افزود: ۱,۶۰۰ میلیارد تومان هم بابت کارانه پرستاران از قبل موجود است که این پول‌ها باید به دست صاحب حق برسد.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=48405

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.