2

نخست وزیر قزاقستان هفته آینده به تهران می‌آید

  • کد خبر : 48457
  • ۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۳
نخست وزیر قزاقستان هفته آینده به تهران می‌آید
سفیر قزاقستان اعلام کرد که نخست وزیر این کشور برای تقویت روابط دو جانبه هفته آینده به تهران سفر خواهد کرد.

به گزارش تبریزمن به نقل از خبرگزاری فارس، نشست خبری «اسخف اورازبای» سفیر جمهوری قزاقستان در کشورمان ظهر امروز (سه شنبه) در تهران، برگزار شد. در این نشست که با عنوان اصلاحات سیاسی و اقتصادی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری قزاقستان برگزار شد. جمعی از خبرنگاران، دانشجویان و اساتید دانشگاه‌های تهران حضور داشتند.

سفیر قزاقستان در تهران با ابراز امیدوارای درباره تقویت روابط دو جانبه ایران و قزاقستان، گفت: این کشور در آستانه انتخابات زود هنگام ریاست جمهوری قرار دارد. ۲۰ نوامبر سال جاری (۲۹ آبان ماه) انتخابات زود هنگام ریاست جمهوری قزاقستان برگزار می‌شود. امیدوارم که بعد از انتخابات ریاست جمهوری روابط دو جانبه ایران و قزاقستان بیشتر از قبل شود. برای تقویت این روابط نخست وزیر قزاقستان هفته آینده به تهران سفر می‌کند.

سفیر قزاقستان درباره انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری در این کشور گفت: ۱۲ روز دیگر انتخابات ریاست جمهوری در قزاقستان برگزار می‌شود. در برگزاری انتخابات ناظران بین‌المللی و سازمان‌های حقوق بشری حضور دارند. در صورتی که توکایف، رییس جمهوری کنونی قزاقستان بتواند در انتخابات پیش رو به پیروزی برسد «اصل دولت شنوا» هدف اصلی خود در برنامه‌ها آینده در قزاقستان می‌داند.

وی افزود: با توجه به اینکه در قزاقستان قبلا سواستفاده‌هایی بوده است، توکایف در نظر دارد در صورت پیروزی منابع را عادلانه میان شهروندان تقسیم کند. انحصارزدایی از اقتصاد کشور یک اولویت ملی است.

اورازبای با اشاره به اصلاحات در کشورش گفت: اگر توکایف در انتخابات آینده به پیروزی برسد قصد دارد تا آنچه را که در ۳۰ سال گذشته در قزاقستان اجرا می‌شده است را به طور کامل تغییر دهد. در حال حاضر کشور دست ۲۰ تا ۳۰ نفر است.

وی درباره اقتصاد قزاقستان گفت: این کشور از زمان استقلال از اتحاد جماهیر شوروی سابق تا کنون ۴۰۰ میلیارد دلار سرمایه خارجی را جذب کرده است. هر کشوری که در قزاقستان سرمایه‌گذاری انجام داده برده است. قزاقستان از نظر حمایت برای سرمایه‌گذاری موفق بوده و این جذب سرمایه‌ها سبب شده است تا این کشور به رشد اقتصادی خوبی برسد.

وی درباره راه‌های مواصلاتی میان چین و اروپای غربی، عنوان کرد: قزاقستان راه مواصلاتی میان شرق به غرب است. ۸۰ درصد از کریدور شرق به غرب از قزاقستان می‌گذرد. رییس جمهور چین نظر خود درباره «یک کمربند-یک جاده» را در کشور قزاقستان عنوان کرد. انتخاب کشور قزاقستان برای بیان این موضوع اتفاقی نبوده است.

سفیر کشور قزاقستان در بخش دیگری از صحبت‌های خود عنوان کرد که این کشور هیچ دشمنی ندارد و با هیچ کشوری هم خصومت ندارد.

وی با تاکید به تمامیت ارضی میان کشورهای مختلف گفت: ما همواره همکاری‌هایی را با روسیه داشته‌ایم، اما به اوکراین کامل احترام می‌گذاریم. اما باید دید که نتیجه جنگ میان روسیه و اوکراین چه خواهد شد.

وی در باره همکاری های اقتصادی میان ایران و قزاقستان گفت: قزاقستان مسیر حمل و نقل کاسپین را به عنوان کریدور میانی در نظر گرفته است و از طریق بندر آکتائو و اینچه برون در استان گلستان روابط اقتصادی را این دو کشور را فزایش خواهد داد. همچنین ما با ایران در شرق بندرعباس همکاری‌های اقتصادی داریم.

وی افزود: قزاقستان علاقه‌مند به ادامه همکاری‌های خود با سازمان‌های بین‌المللی از جمله سیکا، شانگهای است و ما با همسایه بزرگ خود ایران روابط خود را گسترش خواهیم داد.

وی در ادامه این نشست درباره نقش سرویس‌های اطلاعاتی خارجی و کشورهای غربی در نا آرامی‌های چندماه گذشته این کشور به خبرنگار فارس، گفت: من اطلاعاتی درباره این موضوع ندارم. رسانه‌های موضوعاتی را چاپ کرده‌اند، اما اسنادی در دست ما نیست.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=48457

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.