4

گام بلند دولت در صنعت فضایی/پاسخ مقتدرانه به دروغ‌پردازی معاندان

  • کد خبر : 48518
  • ۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۹:۴۰
گام بلند دولت در صنعت فضایی/پاسخ مقتدرانه به دروغ‌پردازی معاندان
در شرایطی که معاندان نظام جمهوری اسلامی این روزها با دروغ‌پردازی می‌خواهند وضعیت کشورمان را نامطلوب نشان دهند، اما دستاوردهای بزرگ کشور مانند پرتاب ماهواره قائم پاسخی مقتدرانه به آنان بود.

به گزارش تبریزمن، این روزها ارزش و کارکردهای صنعت فضایی بر هیچ فردی پوشیده نیست و به همین دلیل بسیاری از کشورها سالانه هزینه‌های هنگفتی برای استفاده از خدمات فضاپایه صرف می‌کنند. خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران هم یکی از کشورهای برتر در عرصه فضایی و ساخت ماهواره است.

بر همین اساس، شنبه (۱۴ آبان ماه) بود که جمهوری اسلامی ایران یک بار دیگر اقتدار خود را به رخ جهانیان کشید. قضیه از این قرار بود که آزمایش ماهواره‌بر «قائم ۱۰۰» به همت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با موفقیت انجام شد.

کشورهای مستکبر تحمل موفقیت‌های ایران را ندارند

سردار امیرعلی حاجی زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه در حاشیه آئین آزمایش این دستاورد بزرگ، گفت: کشورهای مستکبر به سرکردگی رژیم پلید و تروریستی آمریکا با بسیج تمامی عِده و عُده خود در مقابل پیشرفت ملت عظیم‌الشأن ایران صف‌آرایی کرده‌اند و تحمل موفقیت‌های غرورانگیز جمهوری اسلامی ایران را ندارند.

وی تاکید کرد: همت و تلاش‌های مجاهدانه جوانان دانشمند ایران اسلامی که تحت هدایت‌های فرماندهی مقام معظم رهبری این دستاوردهای بزرگ را در سایه سنگین‌ترین تحریم‌های تاریخ بشریت برای کشور عزیزمان ارمغان آورده است، راهبرد ایران قوی را پیش روی خود دارد و بدون هیچ تردیدی قدرت و سرعت حرکت پیش رونده خود برای فتح قله‌های بلند دانش و رسیدن به فناوری‌های نوین و برتر را ادامه خواهیم داد.

گام بلند دولت در صنعت فضایی/پاسخ مقتدارانه به دروغ‌پردازی معاندان

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان نیز در واکنش به پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره‌بر قائم ۱۰۰، گفت: پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره‌بر «قائم ۱۰۰»، نمایش دیگری از اقتدار ملی و توانمندی جوانان دانشمند ایران زمین در فتح قله‌های علم و فناوری‌های نوین، زیر سایه تحریم‌ها و فشارهای حداکثری است و این چیزی است که دشمنان شناخته شده ملت ایران را عصبانی و به هذیان گویی وادار می‌کند.

ماهواره دوم در آینده پرتاب خواهد شد

محمدحسن آصفری، نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز (یکشنبه ۱۵ آبان) مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه پرتاب ماهواره‌بر قائم ۱۰۰ این پیام را به آمریکا و رژیم صهیونیستی داد که هر چقدر ملت ایران را تحریم کنند، جمهوری اسلامی ایران می‌تواند روی پای خودش بایستد، گفت: در آینده نیز ماهواره دوم پرتاب خواهد شد. آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها بدانند مردم ایران می‌توانند با توانمندی خود نیازهایشان را تأمین کنند.

ایران در شرایطی یک بار دیگر اقتدار خود را نمایش داد که رسانه‌های معاند و ضدانقلاب این روزها با دروغ پراکنی به دنبال ضربه زدن به جمهوری اسلامی ایران و انقلاب هستند و از هر فرصتی هم برای این اهداف شوم خود استفاده می‌کنند. مستکبران جهان و رسانه‌های آنان روزانه صدها خبر دروغ منتشر می‌کنند تا به خیال باطل خود اوضاع داخلی ایران را برهم بزنند، اما پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره‌بری دیگر پاسخی قاطع به آنان بود و غربی‌ها و دشمنان ایران را سر جای خود نشاند.

گام بلند دولت در صنعت فضایی/پاسخ مقتدارانه به دروغ‌پردازی معاندان

احمد راستینه، نماینده مردم شهرکرد در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگاران در واکنش به این دستاورد بزرگ، گفت: در شرایط سخت تحریم که رسانه‌ها و بنگاه‌های دروغ‌پرداز غرب تلاش می‌کنند اینگونه اعلام کنند که جمهوری اسلامی ایران در انسداد و بن بست قرار گرفته است، به ناگاه یک کار غافلگیر کننده در عرصه فناوری و تکنولوژی یعنی پرتاب ماهواره‌بر قائم ۱۰۰ اتفاق افتاد و جمهوری اسلامی ایران یک بار دیگر ظرفیت بالا و توان فنی و تکنولوژیکی خود را به رخ جهانیان کشید.

هذیان‌گویی غربی‌ها!

وی بیان کرد: این اقدام نشان داد که در میان بحران‌سازی‌های غیرواقعی که امروز شبکه‌های معاند علیه جمهوری اسلامی ایران راه می‌اندازند، ما در یک فضا و بستر بسیار خوب و جدی برای ارتقای دانش فناوری و تکنولوژیکی خود قرار گرفتیم. پرتاب ماهواره‌بر قائم ۱۰۰ نشان‌دهنده اوج استقلال و توانمندی جمهوری اسلامی ایران در حوزه دانش و فناوری است.

علی رغم آنکه مقامات غربی در ابتدا سعی کردند که از کنار این موفقیت بزرگ جمهوری اسلامی ایران به سادگی عبور کنند، اما بالاخره لب به سخن گشودند اما به سبک همیشگی خود به دروغ و هذیان‌گویی روی آوردند.

به عنوان نمونه، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادعا کرد پرتاب موشک‌های فضایی از سوی ایران، «نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد است که از تهران می‌خواهد هیچ فعالیتی در رابطه با موشک‌های بالستیک طراحی شده برای حمل تسلیحات اتمی نداشته باشد». این ادعای بی اساس در حالی مطرح شد که جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده که هرگز به دنبال گسترش تسلیحات اتمی نبوده است.

تحریم‌ها کارساز نیست

جعفر قادری نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در گفتگو باخبرنگار مهر، تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران برای ورود به فضا از هیچ قدرتی اجازه نمی‌گیرد.

وی تصریح کرد: پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره‌بر قائم ۱۰۰ به جهانیان نشان داد که ما در اوج تحریم‌ها هم می‌توانیم نیازهای خودمان را برطرف کنیم. پیام این اقدام به کشورهایی که جمهوری اسلامی ایران را تحت فشار و تحریم‌های ظالمانه خود قرار می‌دهند، این است که تحریم‌های آنان کارساز نیست و کشورمان به اتکای توانمندی‌ها و ظرفیت‌های داخلی خود می‌تواند کارهای بزرگی انجام دهد.

عقب‌ماندگی فضایی در دولت روحانی

متأسفانه در دولت روحانی به صنعت فضایی بی‌توجهی شد و با توجه به تمکین دولت سابق از خواسته‌های طرف غربی به خصوص آمریکایی‌ها، این صنعت به حالت نیمه تعطیل درآمد. جالب است که در تمام ۸ سال دولت یازدهم و دوازدهم، حتی یک جلسه شورای عالی فضایی تشکیل نشد.

حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی به این مسئله مُهر تأیید زد و گفت: در دولت یازدهم و دوازدهم هر تحقیق، توسعه و پیشرفتی که منجر به نگرانی غرب و آمریکا می‌شد و ممکن بود در روند اجرای برجام اثر بگذارد، متوقف نگه داشته می‌شد و دولت محدودیت‌هایی در رشد و پیشرفت آن حوزه ایجاد می‌کرد.

وی متذکر شد: در همان دوره قرار بود موشکی با حضور رئیس‌جمهور تست شود اما نه تنها شخص رئیس جمهور در مراسم تست پرواز موشک حضور نیافت، بلکه با حضور وزیر دفاع در این مراسم نیز مخالفت کرد. وزیر دفاع وقت علی‌رغم ممانعت رئیس جمهور، با مسئولیت خودش در مراسم تست موشک حضور یافت و بعد هم مورد سرزنش رئیس‌جمهور قرار گرفت.

نماینده مردم قم در مجلس با بیان اینکه دولت گذشته در رشد و توسعه فناوری فضایی موانع جدی ایجاد کرد، اظهار داشت: دولت روحانی برای اینکه حسن نیت خود را به غرب نشان دهد، مانع رشد و پیشرفت علوم فناوری فضایی شد و بودجه‌های مربوط به تحقیق و توسعه در این دو حوزه را به شدت کاهش داد، لذا در مسیر رشد این علوم موانع جدی ایجاد شد و این دو حوزه آسیب دید.

گام بلند دولت در صنعت فضایی/پاسخ مقتدارانه به دروغ‌پردازی معاندان

محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی نیز با اشاره به عقب ماندگی در علوم فضایی و پرتاب ماهواره، گفت: اگر بر خلاف منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی، نوسانات و بی‌مهری‌هایی نسبت به فناوری‌های سطح بالا و فضایی در کشور انجام نمی‌شد و برخی افراد با نادانی به این حوزه‌ها ضربه نمی‌زدند، امروز در علوم و فناوری فضایی خیلی جلوتر بودیم و پیشرفت بیشتری کرده بودیم.

سید محسن دهنوی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی هم از کند شدن روند پیشرفت فضایی ایران در دولت روحانی انتقاد کرد و گفت: دولت روحانی صنعت هسته‌ای را با برجام تعطیل کرد و صنعت فضایی را که قبلاً در رتبه پنجم جهان بود، تعطیل و به رتبه پانزدهم تنزل داد.

جعفر قادری، نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی نیز این مسئله را تأیید می‌کند و در گفتگو با خبرنگاران می‌گوید: متأسفانه در سال‌های گذشته داخل کشور خودتحریمی‌هایی داشتیم و دولت سابق محدودیت‌هایی را برای بخش‌های فضایی کشور ایجاد کرده بود، اما الان بستر برای توسعه‌های بعدی در این عرصه باز است.

حمایت دولت سیزدهم از صنعت فضایی

زمانی که عیسی زارع‌پور به عنوان وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت سیزدهم به مجلس شورای اسلامی معرفی شد، در برنامه‌های وی و در ذیل سرفصل حوزه فضایی، تشکیل جلسه شورای عالی فضایی به ریاست رئیس جمهور عنوان شده بود. این وعده ۳ ماه پس از آغاز به کار دولت محقق شد و در روز ۴ آذر ماه ۱۴۰۰ پس از ۱۰ سال وقفه، جلسه شورای عالی فضایی در دولت سیزدهم با حضور رئیس‌جمهور و دیگر اعضای این شورا تشکیل شد.

حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی در آن جلسه، گفت: اگر در صنعت فضایی حضور نداشته باشیم، مجبور خواهیم شد در اتوبان ساخته شده توسط دیگران حرکت کنیم. صنعت فضایی یک نوع بازدارندگی برای تعرض دشمنان به کشور ایجاد می‌کند. وقتی ماهواره‌ای پرتاب می‌شود، مردم و جوانان احساس قدرت و غرور می‌کنند.

وی که در همان روز از نمایشگاه دستاوردهای فضایی کشور هم بازدید کرده بود، تشکیل این جلسه را نشان‌دهنده عزم این دولت برای توسعه صنعت فضایی عنوان کرد و تاکید کرد همه بخش‌های فعال در این صنعت باید با هم‌پوشانی و هم‌گرایی و استفاده از تجربیات یکدیگر و پرهیز از کارهای موازی دست به دست هم دهند و خواسته مقام معظم رهبری را برای رسیدن به مدار ۳۶ هزار کیلومتری محقق سازند.

گام بلند دولت در صنعت فضایی/پاسخ مقتدارانه به دروغ‌پردازی معاندان

رئیس‌جمهور با بیان اینکه با وجود تهدیدها و تحریم‌ها و فشارهای هدفمند دشمنان در صنایع فضایی و نظامی، دستاوردها و پیشرفت‌های بسیار بزرگی در این بخش‌ها داشته‌ایم، تاکید کرد: با مجاهدت جوانان متخصص و باورمند کشور، تلاش‌های خوبی در صنعت فضایی شده است اما علی رغم این تلاش‌ها در این حوزه با جایگاه واقعی فاصله داریم.

سید محسن دهنوی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تشکیل جلسه شورای عالی فضایی کشور پس از چندین سال امیدها به احیای صنعت فضایی را بیشتر کرده است، گفت: پیگیری مصوبات و استمرار این جلسات، تکرار موفقیت‌های دهه هشتاد را دست‌یافتنی‌تر می‌کند. سازمان فضایی ایران باید با راه اندازی فوری پروژه‌ها، عقب‌ماندگی‌ها را جبران کند.

اخیراً عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به عزم و اراده دولت سیزدهم برای توسعه فضایی، گفت: سال گذشته برای نخستین بار بعد از ده سال شورای عالی فضایی به ریاست رئیس‌جمهور برگزار شد. پس از آن شورا و دبیرخانه فعال شده است و کمیسیون‌های اصلی و فرعی چندین جلسه برگزار کرده‌اند و به زودی جلسه دوم شورای عالی فضایی به ریاست رئیس‌جمهور برگزار می‌شود و در این جلسه شاهد تصویب نقشه راه و برنامه ده سال آینده حوزه فضایی کشور خواهیم بود. این برنامه طی یک سال گذشته با تلاش مسئولان صنعت فضایی و در بخش‌هایی با محوریت دبیرخانه شورای عالی فضایی در سازمان فضایی کشور تدوین شده است و تبدیل به یک برنامه شفاف، واقع‌بینانه دقیق و عملیاتی شده است.

گام بلند دولت در صنعت فضایی/پاسخ مقتدارانه به دروغ‌پردازی معاندان

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفته که همه تلاش ما این است که تا پایان دولت سیزدهم شاهد ماهواره‌های بومی با دقت بالا باشیم و بتوانیم ماهواره‌های خودمان را با ماهواره‌برهای بومی به فضا بفرستیم.

وی با تأکید بر اینکه امروز حضور در فضا یک کار اختیاری نیست بلکه یک الزام است، گفت: لازمه بسیاری از خدماتی که به مردم باید داده شود و بخش‌های مختلف به آن نیازمند هستند، دریافت داده‌های فضایی است و بهره‌برداری از مواهب و فناوری فضایی یکی از برنامه‌های کلیدی دولت سیزدهم است.

مرداد امسال بود که رئیس جمهور بار دیگر در سخنان خود بر اهمیت دانش هوافضا به عنوان پیشران برای کمک به توسعه کشور در حوزه‌های مختلف تاکید کرد و گفت: دولت سیزدهم بنا دارد عقب ماندگی‌ها در این حوزه را جبران کند و در آینده شاهد رونمایی از دستاوردهای جدیدی در این زمینه خواهیم بود که کمک شایانی به محیط زیست، اکتشافات معدنی، مدیریت مخاطرات طبیعی و پایش مرزها می‌کند.

اتفاق نظر قوای سه‌گانه برای توسعه فناوری فضایی

فریدون عباسی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی درباره عملکرد دولت سیزدهم در توسعه فناوری فضایی کشور، می‌گوید: به رغم اینکه از عمر دولت سیزدهم زمان زیادی نگذشته است، اما رئیس جمهور به این موضوع نگاه ویژه‌ای دارد و با جدیت توسعه فناوری فضایی کشور را دنبال می‌کند.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی متذکر شد: در دولت گذشته رشد این فناوری روند کاهشی طی کرد. به ویژه در دولت یازدهم که صنعت فضایی کشور با مشکلاتی روبرو شد، اما با دخالت‌های بزرگان کشور این موضوع معطل نماند.

گام بلند دولت در صنعت فضایی/پاسخ مقتدارانه به دروغ‌پردازی معاندان

نماینده مردم کازرون در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اتفاق نظر دولت و سایر قوا برای توسعه هر چه بیشتر فناوری فضایی کشور، تصریح کرد: امیدواریم شاهد جهش در تولید علوم فضایی باشیم. البته باید فرصت داد تا این فناوری کار خود را به خوبی انجام دهد و در این راه بهتر است زیر بناهای کار را توسعه دهیم.

با همه این تفاسیر، باید گفت مسلم این است که این روزها شاهد رشد مجدد صنعت فضایی کشور به همت دولت سیزدهم و به ویژه شخص رئیس جمهور هستیم و تاکنون دولت گام‌های مهمی در این عرصه برداشته است. البته این پایان کار نیست و از آنجایی که دولت سابق به کل صنعت فضایی کشور را تعطیل کرده بود، دولت سیزدهم مسیری طولانی و دشوار برای رساندن صنعت فضایی کشور به جایگاه واقعی‌اش دارد.

متأسفانه دولت روحانی برای برجام که هیچ عایدی برای کشورمان به همراه نداشت، برنامه فضایی کشور را تعطیل کرد، این در حالی است که دشمنان جمهوری اسلامی ایران نشان داده‌اند که اگر در مقابل آنان کوتاه بیاییم و امتیاز دهیم، هیچ امتیازی به کشورمان نمی‌دهند اما اگر در مقابل آنان بایستیم و مسیر اقتدار ملی را طی کنیم، ناگزیر هستند که در میز مذاکرات به مطالبات به حق جمهوری اسلامی ایران توجه کنند و به دنبال مذاکرات برد – باخت و زیر پا گذاشتن حقوق کشورمان نباشند.

همان طور که دولت سیزدهم عزم جدی برای توسعه صنعت فضایی کشور دارد، با توجه به اینکه در آستانه ارائه لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ به مجلس هستیم، از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز انتظار می‌رود برای توسعه صنعت فضایی کشور از این بخش حمایت بودجه‌ای کنند.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=48518

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.