10
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی:

نخستین ناحیه ویژه صنایع دستی ایران در تبریز آماده بهره‌برداری است

  • کد خبر : 61754
  • ۲۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۴
نخستین ناحیه ویژه صنایع دستی ایران در تبریز آماده بهره‌برداری است
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی گفت: نخستین ناحیه ویژه صنایع دستی کشور در حومه تبریز آماده بهره برداری است.

به گزارش تبریزمن، احمد حمزه زاده روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگاران، محل ساخت این ناحیه ویژه را روستای قزلجه میدان در قسمت ورودی شرق تبریز اعلام و اظهار کرد: عملیات ساخت این محل مهم و تأثیرگذار در زمینی به مساحت پنج هکتار از حدود پنج سال قبل آغاز شده و روند اجرایی آن به سرعت در حال انجام است.

وی نوع طراحی و معماری غرفه‌های ناحیه ویژه صنایع دستی تبریز را منحصر به فرد و دارای مضامین خاص ایرانی و اسلامی دانست و افزود: بدون تردید این محل پس از بهره برداری می‌تواند به تنها مرکز بزرگ و مهم انواع صنایع دستی آذربایجان شرقی و ایران به شمار رود که به لحاظ فروش و تولید در سطح منطقه تأثیرگذار باشد.

حمزه زاده مجموع غرفه‌های پیش بینی شده در محل یاد شده را ۱۵۶ باب اعلام و اضافه کرد: زیربنای این غرفه‌ها ۱۲۰ مترمربع طراحی شده که در آنها علاوه بر فعالیت کارگاه‌های تولیدی محل‌های مناسبی نیز برای فرش محصولات در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: با هماهنگی و همکاری شرکت شهرک‌های صنعتی، صمت و استانداری آذربایجان شرقی تمام امکانات زیرساختی از قبیل انشعابات آب، برق، گاز و مخابرات در بازارچه صنایع دستی قزلجه میدان فراهم شده است تا هنرمندان و فعالان این حوزه به راحتی و بدون دغدغه نسبت به تولید و عرضه محصولات خود اقدام کنند.

حمزه زاده از آماده شدن تعداد ۳۰ غرفه از مجموع غرفه‌های ناحیه صنعتی فوق خبر داد و یادآور شد: تمام مراحل اداری مربوط به واگذاری این غرفه‌های به هنرمندان مزبور پایان یافته و به زودی این غرفه‌های به مورد بهره برداری می‌رسد.

وی با تاکید بر اینکه نظارت بر فعالیت صنایع دستی مستقر در ناحیه ویژه یاد شده از سوی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی به دقت و به طور مستمر خواهد بود، گفت: بر همین اساس اجازه ورود و فروش محصولات غیر ایرانی به خصوص چینی داده نمی‌شود و تیم‌های نظارت مشترک با اداره کل صنعت، معدن و تجارت بر نحوه عملکرد آنها نظارت خواهد کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی از فعالیت تعداد ۸۶ رشته صنایع دستی در این استان خبر داد و افزود: توجه به صنایع دستی یکی از اولویت‌های وزارت و اداره کل آذربایجان شرقی است که بر همین مبنا اکنون با مشارکت دانشگاه هنر اسلامی تبریز و در خانه قدیمی صدقیانی نمایشگاه و فروشگاه متمرکز دایر شده و در خدمت هم وطنان می‌باشد.

حمزه زاده کسب ۳۰ نشان ملی مرغوبیت توسط هنرمندان آذربایجان شرقی را مزیت بسیار بزرگ و مهم در حوزه صنایع دستی دانست و یادآورشد: توانمندی‌های آذربایجان شرقی در حوزه صنایع دستی بسیار وسیع است و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تلاش می‌کند تا حد ممکن نسبت به تجاری سازی و ثبت رشته‌ها و بخش‌های مختلف صنایع دستی کمک کند.

وی برپایی نمایشگاه‌های صنایع دستی را عامل محوری و مؤثر در توسعه چرخه اقتصادی، تحکیم و تثبیت جایگاه فرهنگی و تاریخی آذربایجان شرقی بیان و اضافه کرد: نمایشگاه‌های ملی و بین‌المللی فرصت خوب برای معرفی این آثار به مردم ایران و کشورهای دیگر است و باید از چنین فرصت‌هایی بتوانیم به دستاوردهای مهمی چون توسعه چرخه اقتصادی و تحکیم و تثبیت جایگاه فرهنگی و تاریخی در سطح بین‌المللی دست یابیم.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=61754

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.