0

افزایش ۶۵ درصدی ورودی آب به مخازن سدهای آذربایجان‌شرقی

  • کد خبر : 78119
  • ۰۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۸:۴۰
افزایش ۶۵ درصدی ورودی آب به مخازن سدهای آذربایجان‌شرقی
به گزارش تبریزمن به نقل از خبرگزاری ایسنا، میزان ورودی آب به سدهای بزرگ آذربایجان‌شرقی در سال آبی ۱۴۰۳-۱۴۰۲، نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۵ درصد افزایش یافته و نشان دهنده بهبود قابل توجه ذخایر آبی مخازن استان است.

با پایان سال آبی ۱۴۰۳-۱۴۰۲، شرایط بهره‌برداری از منابع آبی و ذخایر سدهای استان نسبت به سال گذشته بهبود چشمگیری داشته است. بطوریکه از ابتدای مهرماه ۱۴۰۲ تاکنون، حدود ۴۶۳.۷ میلیون مترمکعب آب وارد سدهای بزرگ استان شده و این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۲۸۱.۵ میلیون مترمکعب بود، افزایش ۶۵ درصدی را نشان می‌دهد.

بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده و مصرف بهینه منابع آبی، میزان ذخایر فعلی در مخازن سدهای بزرگ استان ۵۰ درصد بیشتر از سال گذشته است. با این حال، در حال حاضر تنها ۳۴ درصد از ظرفیت مخازن پر شده و ۶۶ درصد از ظرفیت سدها هنوز خالی است.

در سطح استان، ۵۸ سد کوتاه پراکنده وجود دارد که عمدتاً به منظور بهبود معیشت روستاییان احداث شده‌اند و در حال حاضر، با اتمام فصل آبیاری، آب مورد نیاز کشاورزان تأمین شده و حجم مخازن این سدها به حداقل رسیده است. در سال آبی جدید نیز طبق برنامه‌های زمان‌بندی و رعایت حق‌آبه مصرف‌کنندگان، آبگیری سدهای کوتاه انجام خواهد شد.

روابط عمومی آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی،وضعیت منابع آبی استان در سال آبی ۱۴۰۳-۱۴۰۲، به ویژه در سدهای بزرگ، بهبود قابل توجهی را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد. این بهبود در ورودی روان‌آب‌ها و ذخایر مخازن نتیجه برنامه‌ریزی‌ها و مصرف بهینه منابع بوده و پیش‌بینی می‌شود با ادامه این روند، سدهای کوتاه نیز در سال جدید آبی با مدیریت مناسب به آبگیری و تأمین نیازهای کشاورزی بپردازند.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=78119

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.