0

رویکرد ما به سالمندان بیماری محور است

  • کد خبر : 77505
  • ۰۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۵
رویکرد ما به سالمندان بیماری محور است

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: رویکرد ما نسبت به سالمندان بیماری محور بوده است.

به گزارش پایگاه خبری تبریزمن به نقل از خبرگزاری مهر، اعضای شورای آینده‌نگاری، نظریه‌پردازی و رصد کلان سلامت فرهنگستان علوم پزشکی ایران، در آستانه روز جهانی سالمندی به بررسی ابعاد جسمی، روانی و اجتماعی سلامت سالمندان و نحوه حکمرانی این حوزه پرداختند.

در این نشست، بتول احمدی عضو گروه سلامت زنان فرهنگستان علوم پزشکی ایران گفت: در جریان تدوین سند سلامت زنان و بررسی موضوع توانمندسازی زنان در دوران سالمندی، بر نکاتی که وجه تمایز این گروه از مردان و زنان دلالت دارد، تاکید شد.

وی افزود: اگرچه زنان امید به زندگی طولانی‌تری نسبت به مردان دارند، اما بیماری‌های مزمن و محدودیت‌هایی همچون فقر و ناتوانی را در مدت طولانی‌تری تجربه می‌کنند. همچنین آنان مسئولیت مراقبت از دیگر سالمندان را نیز در خانواده بر عهده دارند و دوران تنهایی بیشتری را تجربه می‌کنند و باید گفت ارتقا سواد سلامت بیشتر در این گروه هم به خودمراقبتی آنها و هم به ارتقای سلامت اعضای خانواده، محله و جامعه کمک خواهد کرد.

احمدی با اشاره به اینکه افراد میانسال بسیاری به مراقبت از والدین سالمند خود می‌پردازند، گفت: هزینه‌های بالای مراقبت از سالمندان آنها را دچار مشکل ساخته و اگر نسل سالمند سالم باشد و درگیر بیماری و ناتوانی نباشد خود الگویی برای نسل آینده و منشأ امید برای جوانی جمعیت می‌شود.

علی حائری عضو پیوسته و رئیس گروه سلامت و همکاری‌های بین‎‌الملل فرهنگستان علوم پزشکی ایران، گفت: تفاوت فلسفی کودکی و سالمندی در قرآن نیز بسیار مورد تاکید قرار گرفته است و کودکی انفجار رشد و حالتی پیش از کمال آدمی است و سالمندی نیز دوران فرسایش و نقصان پس از کمال است. زیرا افراد بالای ۶۵ سال ممکن است در هر لحظه از زندگی خود در جریان خون عروق کوچک مغزی دچار وقفه و علائمی شوند و با جریان مجدد خون به حالت طبیعی مشکل رفع شود که این مفهوم قرآنی نکسه به معنای نقصان دوباره پس از کمال در دوران میانسالی است که به اراده الهی رخ می‌دهد.

عبدالرحمان رستمیان عضو فرهنگستان علوم پزشکی نیز در این نشست خاطرنشان کرد: شهرداری تهران در انجمن سالمندان خود تجربه موفقی داشته و خوب است از تجربیات و امکانات دیگر نهادها همچون شهرداری‌ها استفاده شود، به عنوان مثال اماکنی برای آموزش سلامت به سالمندان در پارک‌ها دایر شود که می‌توانند بسیار مؤثر باشند، همچنین خود مراقبتی همراه با تغذیه سالم و فعالیت بدنی کافی از مهم‌ترین ارکان به‌تعویق انداختن پوکی استخوان در سالمندی است.

حسین ملک افضلی عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی ایران هم با اشاره به این مهم که حل مسائل سالمندان جنبه اجتماعی دارد و با برنامه‌های اجتماعی ارتقای سلامت سالمندان به صورت محله محور در مرکز بهداشت قابل تحقق است، گفت: روانشناس عضو شبکه بهداشت باید در جهت آموزش مردم برای مردم در هر محله نقش آفرین باشد.

سپس محسن شتی متخصص اپیدمیولوژی و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران خاطرنشان کرد: رویکرد ما نسبت به سالمندان بیماری محور بوده است و اگر توجه به فعالیت بدنی سلامت دهان و دندان و…، به عنوان رویکرد سلامت سالمندان معطوف شود بر اساس برنامه‌هایی مناسب برای سالمندان می‌توان از ظرفیت شبکه بهداشت هم می‌توان در این جهت بهره برد.

وی گفت: تمام کمیسیون‌های مجلس، نهادهای اجرایی، وزارت راه و شهرداری و…، باید به این حوزه توجه داشته باشند.

در پایان، محمد علی محققی معاون علمی فرهنگستان علوم پزشکی ایران در جمع بندی بحث‌ها و نظرات مطرح شده گفت: این نشست ترسیم واقع‌بینانه‌ای از راهبردهای قابل اجرای ارتقا سلامت سالمندان است.

وی افزود: یک ارزش محوری در این حوزه و دیگر موضوعات از نظر فرهنگ اسلامی وجود دارد که بصیرت نام دارد و بصیرت قدرت دیدن آن چیزی است که در نگاه ساده قابل مشاهده نیست و نیازمند خردمندی و حال اندیشی است و حل مسائل حوزه سالمندان نیازمند چنین بصیرتی است.

محققی ادامه داد: هفت راهبرد و پنج اقدام برگزیده از این جلسه جمع آوری و تبدیل به یک مجموعه راهکار قابل اجرا خواهد شد.

معاون علمی فرهنگستان اظهار داشت: اسناد فرهنگستان پس از پرداختن به یک موضوع ضروری نظام سلامت و بر اساس برون دادهای آن نشست انجام می‌پذیرد، لذا مستند حمایت طلبی بر اساس این نشست با رویکرد قابل اجرا بودن و فارغ بودن از هیجانات تهیه خواهد شد و برای بررسی بیشتر به حاضرین در جلسه نیز داده خواهد شد و از مسئولان نظام سلامت دعوت خواهیم کرد که به این نشست نگاه کاربردی داشته باشند.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=77505

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.