7

بیماری سل هنوز یکی از ۱۰ علل اصلی مرگ و میر در جهان است

  • کد خبر : 6585
  • ۲۴ مهر ۱۳۹۹ - ۳:۴۴
بیماری سل هنوز یکی از ۱۰ علل اصلی مرگ و میر در جهان است

دکترای میکروبیولوژی مدیکال، گفت: با توجه به شیوع پاندمی کووید ۱۹ اهمیت بیماری سل در چند ماه گذشته نادیده گرفته شده است که می تواند منجر به بروز مشکلات جدی شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، پریسا فرنیا، در آستانه روز جهانی سل، اظهار داشت: آنچه مشخص است باکتری سل به طور معمول به ریه‌ها حمله می‌کند اما می‌تواند بر دیگر اندام‌های بدن نیز تأثیر گذار باشد. البته به دلیل آنکه سیستم ایمنی بدن در مقابل این باکتری دفاع کرده و در اطراف آن یک دیواره محکم محافظتی می‌کشد ورود باکتری سل به ریه‌ها به معنی ظهور بیماری نیست.

وی ادامه داد: پس در بحث سل ما با افراد فعال دارای علائم بالینی (۱۰ درصد) و افراد بدون علائم بالینی (این افراد یک سوم از جمعیت جهان را در بر می‌گیرند که در صورت تضعیف سیستم ایمنی توانایی تبدیل به حالت فعال را دارند) روبرو هستیم. در هر زمانی خطر تبدیل بروز بیماری در این گروه وجود دارد، به همین دلیل سل هنوز یکی از ۱۰ علل اصلی مرگ و میر در جهان است.

فرنیا گفت: مهم‌ترین خصوصیت باکتری سل خاصیت اسید فست بودن آن است که با رنگ آمیزی زیل نلسون اکثر موارد حاد قابل شناسایی هستند. به طور معمول افراد فعال دارای علائم بالینی با روش‌های رادیولوژیک، آزمایش‌های میکروسکوپی، کشت میکروبیروبیولوژیک مایعات بدن و روش‌های نوین مولکولار قابل تشخیص هستند.

وی افزود: معمولاً تشخیص سل نهفته نیز از طریق تست توبرکولین و اندازه گیری اینترفرون گاما امکان پذیر است.

فرنیا گفت: متأسفانه با توجه به شیوع پاندمی کووید ۱۹ اهمیت بیماری سل در چند ماه گذشته نادیده گرفته شده است که این امر می‌تواند منجر به بروز مشکلات جدی در جامعه شود.

وی افزود: با توجه به شرایط کنونی شامل کاهش توجه و اهمیت به موضوع سل به دلیل ترس عمومی در جامعه در خصوص کووید ۱۹، که مراجعه افراد را به مراکز درمانی کاهش داده است، آیا این استراتژی‌های مشخص شده توسط سازمان بهداشت جهانی قابل دسترس و محقق شدن هستند.

فرنیا گفت: به نظر می‌رسد یکی از راه‌های پیشگیری از بیماری سل، غلبه بر ترس ابتلاء به کرونا و همچنین ادامه فعالیت مراکز درمانی برای پذیرش این بیماران است.

۵۰۴۸۱۱۱

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=6585

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.