7

تنها مجوز تردد عراقی‌ها برای درمان صادر شده است

  • کد خبر : 7851
  • ۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۶
تنها مجوز تردد عراقی‌ها برای درمان صادر شده است

خرمشهر- سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در بصره عراق گفت: هنوز تصمیمی برای تردد مسافران و گردشگران گرفته نشده و تنها توافق برای معالجه بیماران عراقی در ایران است.

به گزارش خبرنگار مهر، احمد سیاهپوش عصر امروز در حاشیه مراسم تحویل زندانیان ایرانی در کشور عراق از مرز شلمچه، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به شرایط سخت کرونا در دو کشور عراق و ایران، هنوز هیچ تصمیمی برای تردد مسافران و گردشگران گرفته نشده است و تنها مورد توافق شده دو طرف در خصوص بحث بیمارانی عراقی بود که درخواست معالجه را در ایران داشته‌اند.

وی ادامه داد: تنها به این دست افراد عراقی مجوز ورود به کشور داده می‌شود اما تردد گردشگری و سیاحتی ممنوع است.

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در بصره عراق از توافق اولیه برای ایجاد منطقه آزاد مشترک ایران و عراق خبر داد و افزود: منطقه آزاد مشترک ایران و عراق جزو تصمیمات آینده این دو کشور است و در پی رایزنی‌های انجام شده، دولت عراق موافقت کرده است تا منطقه آزاد را در بصره ایجاد کند.

وی در ادامه گفت: نقشه و کروکی منطقه آزاد در عراق نیز توسط طرف عراقی مشخص شده است اما شرایط به گونه‌ای است که نیاز به بحث و نشست‌ها بیشتر دارد که امید می‌رود به توافق برسند.

سیاهپوش در ادامه به وضعیت تجارت میان دو کشور نیز اشاره کرد و افزود: در رابطه با رونق اقتصادی و تجارت نیز رایزنی‌های بسیاری انجام می‌شود اما موانعی وجود دارد که به مرور برداشته می‌شود که امید است دو طرف بتوانند نقش خود را در این میان ادا کنند.

وی در خصوص ممنوعیت صادرات برخی از کالاها به کشور عراق نیز گفت: ممنوعیت ورود برخی از کالاها به کشور عراق بر اساس توافق بین دو کشور به صورت فصلی انجام می‌شود.

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در بصره عراق در بخش دیگری از سخنانش به بازگردانی زندانیان ایرانی به میهن اشاره و بیان کرد: تبادل برخی زندانیان ایرانی زندانی شده در عراق بر اساس توافقات دو کشور جمهوری اسلامی ایران و عراق و در نتیجه جلسات پروتکل‌های موجود میان دو کشور انجام شد و این کار مرهون اقدامات سفارت جمهوری اسلامی در بغداد، همکاری نمایندگی جمهوری اسلامی در بصره و بخش کنسولی سفارت بغداد و نماینده جمهوری اسلامی ایران بصره بوده است.

سیاهپوش ادامه داد: این تبادل برای رفع نگرانی‌ها و جو روانی حاکم بر خانواده‌های زندانی‌های دو کشور انجام شد و تلاش می‌شود که این روند ادامه یابد و هر زندانی در زندان‌های کشور عراق و یا ایران به کشور خود بر گردد.

وی بیان کرد: بخشی از جرم‌های اعلام شده مربوط با داروهای منتسب به مواد مخدر است که عبور غیرمجاز آن منجر به زندانی شدن افراد در کشور عراق می‌شود.

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در بصره عراق با یادآور شدن محکومیت‌های سنگین برای مواردی همچون حمل داروهای ممنوعه در کشور عراق، به تلاش برای تخفیف مجازات زندانیان ایرانی اشاره کرد و گفت: ادامه محکومیت زندانیان ایرانی که برای ادامه محکومیت خود از عراق به ایران آورده می‌شوند و بخشی از محکومیت خود را در دو کشور می‌گذرانند، بر حسب توافق دو طرف و پروتکل‌ها و بسته به تصمیم دادگستری‌های ایران و عراق تعیین خواهد شد.

۵۰۶۲۶۲۰

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=7851

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.