35
مشاور مدیرعامل شرکت زرین‌داغ آستارکان:

اولتیماتوم یک هفته‌ای سرمایه‌گذار گرجی معدن اندریان/ فقط ۵ درصد اراضی طبیعی روستاها در محدوده بهره‌برداری معدن است

  • کد خبر : 2075
  • ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۵
اولتیماتوم یک هفته‌ای سرمایه‌گذار گرجی معدن اندریان/ فقط ۵ درصد اراضی طبیعی روستاها در محدوده بهره‌برداری معدن است
مشاور مدیرعامل شرکت زرین‌داغ آستارکان: شرکت گرجی اولتیماتوم داده چنانچه تا پایان هفته اول تیرماه، فعالیت معدن طلای اندریان به صورت قانونی از سر گرفته نشود، معدن را به طور کامل تعطیل کرده و از ایران خارج می‌شود.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن، نصیر نوری در جمع خبرنگاران رسانه‌های استان با اعلام مطلب فوق اظهار داشت: تغییرات در معدن طلای اندریان محسوس است. این معدن طرفیت زیادی دارد که می‌توان توسعه داد و نیروهای جدیدی استخدام کرد تا همه از آن منتفع شوند.

وی با بیان اینکه توقف فعالیت معدن در سه ماه اخیر، ماهانه ۶ میلیارد تومان هزینه به سرمایه‌گذار تحمیل کرده، گفت: علیرغم توقف فعالیت‌ها، مدیران معدن تلاش کرده‌اند حقوق کارگران و پرسنل را بطور کامل بپردازند و هیچ نیرویی در این مدت اخراج و تعدیل نشود.

وی به اشتغالزایی مستقیم ۵۰۰ نفری و غیرمستقیم ۲۵۰۰ نفری معدن اندریان اشاره کرد و افزود: شرکت زرین‌داغ آستارکان در سال ۸۶ تاسیس شد، تا سال ۹۱ فقط عملیات اکتشاف در معدن انجام می‌شد، از سال ۹۱ تا ۹۶ بسترسازی برای بهره برداری انجام گرفت و از سال ۹۶ بهره‌بردای و استحصال طلا در معدن آغاز شد.

.

.

مشاور مدیرعامل شرکت زرین‌داغ آستارکان با بیان اینکه سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سال ۹۱ پروانه بهره‌برداری معدن اندریان و آستارکان و سی‌ام شهریور ۹۶ پروانه بهره‌برداری مجتمع را صادر کرده، تصریح کرد: از سال ۹۱ اقدامات برای اخذ مجوز ارزیابی زیست‌محیطی از اداره کل حفاظت محیط زیست استان را آغاز کرده ایم. علیرغم دو موافقت ضمن احداث در سال ۹۱، نهایتا مجوز قانونی لازم با امضای مدیرکل وقت حفاظت محیط‌زیست استان صادر شده است.

وی تاکید کرد: هیچ مشکلی از بابت مجوز نداریم. با این حال محیط‌زیست حق دارد هر وقت شاهد بروز آلودگی در معدن شد، سیستم را تعطیل کند.

وی در ادامه سخنانش با اعلام اینکه محدوده اکتشافی معدن طلای اندریان و آستارگان در مجموع ۴ هزار هکتار است که هم اکنون فقط از ۲۰۰ هکتار آن بهره‌برداری می‌شود، گفت: اینکه گفته می‌شود؛ معدن مراتع روستاهای محدوده معدن را تخریب کرده و امکان فعالیت‌های دامداری روستاییان را از بین برده، دروغی بیش نیست. چرا که از ۲ هزار هکتار اراضی ملی و طبیعی روستای آستارگان تنها ۱۰۰ هکتار، از ۴ هزار هکتار اراضی اندریان فقط ۷۰ الی ۸۰ هکتار و از یکهزار هکتار اراضی روستای گونه‌گویره تنها ۲۰ الی ۳۰ هکتار آن در محدوده بهره‌برداری معدن قرار دارد که در مجموع، ۵ درصد اراضی ملی و طبیعی این روستاها را شامل می‌شود.

نوری اضافه کرد: از سوی دیگر شرکت زرین‌داغ آستارکان هنگام اخذ مجوز هزینه همه ۴ هزار هکتار عرصه معدن را (هر کیلومتر ۶ میلیون تومان) به اداره کل منابع طبیعی استان پرداخته است و روستاییان و دامداران منطقه می‌توانند با مراجعه به این اداره کل، حق و حقوق خود را دریافت کنند.

وی در بخش دیگری از سخنانش، حفاری و برداشت غیرمجاز معادن را جزو مصادیق جرایم مشهود و برخورد با جرایم مشهود را براساس تصریح قانون برعهده نیروی انتظامی دانست و خاطرنشان کرد: شرکت گرجی اولتیماتوم داده چنانچه تا پایان هفته اول تیرماه، فعالیت معدن طلای اندریان به صورت منطقی و قانونی از سر گرفته نشود، با برچیدن تجهیزات و دریافت سرمایه آورده خود از دولت، معدن را به طور کامل تعطیل کرده و از ایران خارج می‌شود.

مشاور مدیرعامل شرکت زرین‌داغ آستارکان با بیان اینکه نقشه کارخانه و هیپ‌ها و نحوه اجرای هیپ‌ها به اطلاع سازمان صنعت، معدن و تجارت رسیده و شرکت در نحوه ‌زیرسازی و آماده‌سازی هیپ‌ها‌ کوتاهی نکرده است، افزود: آنچه اوایل سال در هیپ شماره ۴ معدن اتفاق افتاد ناشی از عملکرد ضعیف شرکت نبود بلکه یک اقدام خرابکارانه بود چرا که هیپ از ۱۶ الی ۱۸ نقطه با یک شیء تیز سوراخ شده بود.

وی با اشاره به اینکه اندازه‌گیری‌های روزمره نشان می‌دهد هیچ سیانوری تبخیر نمی‌شود، گفت: تبخیر سیانور وقتی اتفاق می‌افتد که PH محلول‌ها زیر ۹ باشد اما ما PH محلول استخرها را بالای ۱۰ حفط می‌کنیم تا تبخیر صورت نگیرد. همچنین تاکنون دو نوبت از طریق شرکت ذیصلاح شبکه بهداشت شهرستان، میزان تبخیر در ایستگاه‌های مختلف اندازه‌گیری شده که نتایج اندازه‌گیری‌ها بیانگر نبود مشکل در این حوزه است.

وی در ادامه با دفاع از روش استحصال طلا در معدن اندریان، اظهار داشت: طبق نمودارهای بین‌المللی، موادمعدنی اکسیدی با عیار زیر دو PPM تنها یک روش استحصال اقتصادی دارد که آن هم روش هیپ لیچینگ است. در این روش آنچه مهم است بسترسازی هیپ‌هاست که در معدن طلای اندریان با ۴ لایه نفوذناپذیر این مهم پیش‌بینی شده است.

نوری در خاتمه سخنانش با بیان اینکه تاکنون سه نوبت با شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاهی وارد مذاکره شده‌ایم تا چنانچه روشی بهتر از روش هیپ لیچینگ سراغ دارند، از آن روش استفاده کنیم، تاکید کرد: بارها اعلام کرده‌ایم و باز اعلام می‌کنیم هرکس با لحاظ عیار و وضعیت اقتصادی معدن، روشی بهتر از روش فعلی برای استحصال طلا داشته باشد ما استقبال می‌کنیم چرا که می‌خواهیم از کلمه سیانور فرار کنیم.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=2075

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 20در انتظار بررسی : 14انتشار یافته : ۱
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.