31

تاکید استاندار آذربایجان‌شرقی بر تشدید مراقبت‌ها برای مقابله با کرونا

  • کد خبر : 5894
  • ۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۹:۱۱
تاکید استاندار آذربایجان‌شرقی بر تشدید مراقبت‌ها برای مقابله با کرونا
استاندار آذربایجان‌شرقی با تأکید بر اینکه تصمیمات ستادهای ملی و استانی مقابله با کرونا، تصمیمات جمعی بوده و اجرای آنها برای همگان الزامی است، گفت: در شرایط فعلی، تشدید مراقبت‌ها و نظارت‌ها در روند مقابله با کرونا ضروری بوده و این امر نیازمند احساس مسئولیت آحاد مردم و همه بخش‌هاست.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن به نقل از ایرنا، محمدرضا پورمحمدی در بیست و ششمین جلسه ستاد استانی مدیریت و مقابله با کرونا، با قدردانی از تلاش‌ها و خدمات جامعه پزشکی و پرستاری و مسئولان و کارکنان حوزه بهداشت و درمان استان، اظهار داشت: تنها راه مقابله با کرونا، پیشگیری از شیوع بیشتر آن با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی است و این موضوع تنها با مشارکت همه افراد جامعه امکان‌پذیر است.
 
وی بر رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی بویژه استفاده از ماسک برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا تأکید کرد و گفت: نظارت بر این موضوع باید به صورت گسترده انجام شود و در این راستا می‌توان از ظرفیت نهادهایی مانند بسیج استفاده کرد.
 
استاندار آذربایجان شرقی با تأکید بر توجه همزمان به تأمین سلامت و معیشت مردم، افزود: فعالیت‌های غیرضروری در سطح جامعه باید محدود شود؛ اما ایجاد محدودیت در فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی نیز باید با لحاظ معیشت و امنیت روانی مردم صورت گیرد.
 
پورمحمدی افزود: اماکن عمومی مانند بازارها و مراکز تجاری، رستوران‌ها، باشگاه‌ها و آموزشگاه‌ها به شرط رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی اجازه فعالیت دارند و در صورت عدم توجه به این موضوع، از فعالیت آنها جلوگیری خواهد شد.
 
وی، مصوبه پیشین ستاد مقابله با کرونا مبنی بر فعالیت رستوران‌ها، باشگاه‌ها و آموزشگاه‌ها با ۵۰ درصد ظرفیت را همچنان پابرجا دانست و گفت: کمیته نظارت با همکاری دستگاه‌های مسئول باید به صورت جدی بر این مراکز نظارت کرده و در صورت تخلف، طبق قانون با متخلفان برخورد کند.
 
استاندار آذربایجان شرقی درخصوص فعالیت پارک‌ها و تفرجگاه‌ها نیز گفت: تجمع و اتراق در این مراکز ممنوع است و شهرداری ضمن نظارت بر این موضوع، ضدعفونی سطوح تماس مانند وسایل بازی و ورزش را به صورت جدی مورد توجه قرار دهد.
 
وی با اشاره به ممنوعیت تجمع و برگزاری مراسم در آرامستان‌ها، گفت: با وجود این ممنوعیت، گزارش‌های نگران‌کننده‌ای از شکل‌گیری تجمعات در آرامستان‌ها رسیده است و با توجه به اینکه این تجمع‌ها یکی از عوامل انتقال بیماری محسوب می‌شوند، باید به صورت جدی جلوی آن گرفته شود.
 
پورمحمدی درخصوص ممنوعیت حضور دانش‌آموزان در مدارس نیز گفت: با وجود این ممنوعیت، شیوع بیماری در سنین زیر ۱۸ سال افزایش یافته است که نشان می‌دهد ابتلای این افراد از جایی غیر از مدرسه بوده است.
 
وی تأکید کردکه انتظار داریم که وقتی دانش‌آموزان در مدرسه حاضر نمی‌شوند، در جاهایی مثل پارک و بازار و محافل خانوادگی هم حضور نداشته باشند و خانواده‌ها باید این موضوع را جدی بگیرند.
 
استاندار آذربایجان شرقی در ادامه با اشاره به تصویب ممنوعیت اعزام زوار اربعین از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا، گفت: با توجه به شرایط حساس کنونی، برگزاری هرگونه مراسم که به شکل‌گیری تجمع منجر شود موجب نگرانی است و بر این اساس هیچ مراسمی در اربعین برگزار نخواهد شد.
 
وی تأکید کرد: تصمیمات ستاد مقابله با کرونا برای همگان الزامی است و اقدامات خودسرانه و مخالف با مصوبات این ستاد از سوی هر کسی که باشد مذموم و قابل پیگیری است.
 
پورمحمدی همچنین بر همکاری همه مراکز درمانی با دانشگاه علوم پزشکی تبریز تأکید کرد و گفت: با توجه به روند افزایشی مبتلایان به کرونا، استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود و ایجاد ظرفیت‌های جدید درمانی باید در دستور کار قرار گیرد.
 
راستگو، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان شرقی هم در این جلسه با تأکید بر ممنوعیت تجمع هیأت‌ها و عزاداران در ایام اربعین، گفت: توزیع نذورات توسط هیأت‌ها به صورت جیره خشک یا غذای گرم در ظروف یک‌بارمصرف انجام شود.
 
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی نیز گفت: عدم استفاده از ماسک از سوی برخی افراد بیشتر ریشه فرهنگی دارد و لازم است که نظارت‌ها بر این موضوع تشدید شود.
 
علی جهانگیری افزود: سازوکار لازم برای نظارت بر استفاده از ماسک باید توسط دستگاه‌های مسئول تهیه شده و در این راستا از ظرفیت‌هایی مانند بسیج هم استفاده شود.
 
وی خاطرنشان کرد: در مورد افرادی که توان تهیه ماسک ندارند نیز اعتباری از سوی شورای برنامه‌ریزی استان اختصاص یابد تا با تأمین مواد اولیه، امکان تولید ماسک ارزان‌قیمت یا رایگان توسط تشکل‌های مردم‌نهاد و موسسات خیریه فراهم شود.
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز هم در این جلسه گزارشی از آخرین وضعیت بیماری کرونا در استان ارائه کرد و گفت: تعداد مبتلایان به کرونا در استان به شدت در حال افزایش است و از نظر تعداد جان‌باختگان در نقطه اوج قرار داریم.
 
محمدحسین صومی افزود: شهرهای اهر، بناب و تبریز از نظر تجمعی دارای بیشترین مبتلایان هستند و در طول هفته گذشته نیز شهرهای مراغه، آذرشهر، اهر، عجب‌شیر و تبریز بیشترین موارد ابتلا را ثبت کرده‌اند.
 
وی با اشاره به میزان رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در اماکن عمومی و مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی، گفت: کمترین میزان رعایت شیوه‌نامه‌ها در نانوایی‌ها با ۷۸ درصد رعایت است، اما مشکل اصلی، عدم استفاده از ماسک و عدم رعایت فاصله‌گذاری است.
 
صومی از افزایش ابتلا به کرونا در سنین زیر ۱۸ سال خبر داد و گفت: در یک ماه گذشته به ازای هر یکصد هزار نفر ۲۰ نفر مبتلای زیر ۱۸ سال ثبت شده است و با توجه به تعطیلی مدارس در این مدت، باید مسائل فرهنگی و عدم رعایت شیوه‌نامه‌ها را عامل اصلی این موضوع دانست.
 
وی با اشاره به ایجاد برخی محدودیت‌ها در استان، گفت: آذربایجان شرقی در هفته گذشته ششمین استان گرفتار از نظر تعداد مبتلایان بود، اما در هفته جاری به رتبه هشتم رسید که نشان‌دهنده تأثیرگذاری این محدودیت‌ها بوده است.
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز خواستار نظارت جدی دستگاه‌های مسئول بر رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در جامعه شد و گفت: جامعه باید به این باور برسد که با یک مشکل جدی و ناشناخته روبه‌رو هستیم و باید پیشگیری از انتقال بیماری را جدی بگیریم.
 
وی با بیان اینکه هرگونه فعالیت اجتماعی غیرضروری در انتقال بیماری موثر است، افزود: وضعیت استان در حال حاضر مساعد نیست و تنها راه بهبود این وضعیت، پیشگیری از انتقال بیماری است.
 
صومی همچنین بر لزوم همکاری همه مراکز درمانی با دانشگاه علوم پزشکی تأکید کرد و گفت: بیمارستان‌های خصوصی موظفند ۲۰ درصد از ظرفیت بستری خود را به بیماران کرونا اختصاص دهند و دانشگاه علوم پزشکی نیز به دنبال ایجاد ظرفیت‌های جدید است.
 
در این جلسه که با حضور فرمانداران استان به صورت ارتباط تصویری برگزار شد، تعدادی از مسئولان استان نیز به بیان دیدگاه‌های خود درخصوص راهکارهای پیشگیری از انتقال ویروس کرونا و ایجاد محدودیت در فعالیت‌های اجتماعی پرداختند.
 
همچنین با تصویب اعضای ستاد استانی مدیریت و مقابله با کرونا، استفاده از ماسک از امروز در استان اجباری شد و با کسانی که این موضوع را رعایت نکنند طبق مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا برخورد خواهد شد.
 
تداوم ممنوعیت حضور دانش‌آموزان در مدارس تا پایان مهر، تداوم ممنوعیت برگزاری مراسم در آرامستان‌ها و اتراق در پارک‌ها و تفرجگاه‌ها، ممنوعیت برگزاری مراسم در ایام اربعین و انجام اقدامات فرهنگی و هشداردهی عمومی نسبت به رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی توسط شهرداری از دیگر مصوبات این جلسه بود.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=5894

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۲
  1. سلام چگونه است باتوجه به خطرات بالای انتشار بیماری اقدام به جمع آوری صندلی های پیاده رو ها در شهر ها به خصوص در شهر ملکان اقدام نمی شود د در حالی که به خاطر اینکه سه نفر کنار هم ننشینند مدارس تعطیل شده ؟؟؟!!!!!

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.