4

استفاده از نور ماورابنفش در استریل کردن محیط های پرخطر کرونایی

  • کد خبر : 9759
  • ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۷:۲۳
استفاده از نور ماورابنفش در استریل کردن محیط های پرخطر کرونایی

محققان راه حل جدیدی برای نابودی ذرات کروناویروس معلق در هوا در فضاهای بسته نظیر بیمارستان ها یافتند.

به گزارش خبرنگار مهر، مدل سازی محاسبه‌ای محققان دانشگاه کرنفیلد انگلستان نشان می‌دهد که استفاده از نور ماورابنفش C (UVC) با دوز پایین می‌تواند برای ضدعفونی کردن فضاهای بسته استفاده شود بطوریکه در مقایسه با دستگاه‌های تهویه، میزان ضدعفونی کردن را ۵۰ تا ۸۵ درصد افزایش می‌دهد.

برخلاف UVC عادی که برای نابودی میکروارگانیزم ها استفاده می‌شود اما بی نهایت برای انسان مضر است و احتمالاً موجب cataracts و سرطان پوست می‌شود، شواهد نشان داده است که استفاده از UVC با دوز پایین ایمن و مطمئن است.

دکتر «لیانگ یانگ»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «در محیط‌های بسته که امکان فاصله گذاری اجتماعی وجود ندارد، ذرات کروناویروس معلق در هوا که با نفس کشیدن در هوا پخش می‌شوند احتمال گسترش بیماری را افزایش می‌دهند.

وی در ادامه می‌افزاید: «این تحقیقات نشان داده است که نور UVC با دوز پایین می‌تواند روشی جایگزین، ایمن و ارزان برای کاهش انتقال کروناویروس باشد.»

به گفته یانگ، «ما دریافتیم نور UVC با دوز پایین در فضاهای با تهویه ضعیف می‌تواند به اندازه ماسک‌های متداول N۹۵ در پیشگیری از انتقال بیماری مؤثر باشد.»

نور UVC زیرمجموعه یکی از سه نوع تابش الکترومغناطیسی با طول موج کوتاه‌تر از اشعه نور مرئی است. با سرعت ۱۰۰ تا ۲۸۰ نانومتر (nm)، طول موج UVC کوتاه‌تر از UVA و UVB است. UVC با دوز پایین که برای انسان بیخطر است، می‌تواند توسط لامپ‌های ویژه تولید شده و به عنوان ضد عفونی کننده عوامل بیماری زا مورد استفاده قرار گیرد.

۵۰۸۵۸۲۳

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=9759

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.