9

چهار واحد صنعتی آلاینده در آذربایجان‌شرقی معرفی شد

  • کد خبر : 13337
  • ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۵
چهار واحد صنعتی آلاینده در آذربایجان‌شرقی معرفی شد
مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی با معرفی چهار واحد صنعتی آلاینده استان، گفت: پتروشیمی و پالایشگاه تبریز، معدن طلای اندریان و کاوه سودای مراغه واحدهای آلاینده استان هستند.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن به نقل از ایرنا، حسن عباس نژاد روز شنبه در گفت و گویی با اشاره به آلایندگی پتروشیمی و پالایشگاه تبریز اظهار کرد:در هیچ نقطه ای از کشور پتروشیمی و پالایشگاه در مسیر وزش باد و در جوار شهری با جمعیتی بالغ بر سه میلیون نفر احداث نشده است چرا که باد هرگونه آلودگی را به داخل شهر می آورد؛ از این رو باید نظارت بیشتری بر این ۲ واحد صنعتی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه همه گازهای خروجی واحدهای فرآیندی پالایشگاه تبریز به واحدی به نام زباله‌سوز و گازسوز (incinerator) منتقل می‌شود، افزود: پایشگر باید بر روی این بخش، به عنوان آلوده‌ترین بخش نصب شود که در پالایشگاه چنین چیزی انجام نشده است و ما پیگیر این مسئله هستیم و بیشترین علت شکایت و انتقاد اهالی منطقه کجووار تبریز هم از گازهای ناشی از بخش اینسینراتور پالایشگاه است به همین علت این بخش باید به طور مستمر و آنلاین پایش شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: یا باید پالایشگاه و پتروشیمی تبریز را به جای دیگری منتقل کنیم که در این صورت نیاز به صرف هزینه‌ای بسیار بالا داریم و یا باید نمایندگان و برنامه‌ریزان و مجریان توسعه در استان طوری برنامه ریزی کنند تا فعالیت‌های این چنینی کمترین ریسک را برای محیط زیست استان داشته و ریسک آلودگی‌های این واحدها کنترل و کاهش داده شود.

عباس‌نژاد با بیان اینکه مجوز انتقال پساب کارخانه کاوه سودا به دلیل شباهت ترکیبات و پارامترهای آن با دریاچه ارومیه که توسط یک شرکت معتبر مشاور مطالعه شده از سوی سازمان حفاظت محیط زیست در سال های قبل صادر شده است، گفت: خواص و پارامترهای پساب کاوه سودا شبیه آب دریاچه ارومیه است و پساب می‌تواند در اراضی اطراف دریاچه رهاسازی شود؛ با توجه به فرایند تولید، کارخانه کاوه سودا برای فعالیت چاره‌ای جز استفاده از لاگن ندارد.

وی با بیان اینکه این واحد آلاینده اعلام شده است، افزود: ما در خصوص جلوگیری از آلایندگی با کسی یا گروه و واحدی مماشات نخواهیم کرد و با هر واحدی که آلاینده باشد، برخورد خواهیم کرد. در سال‌های گذشته اعلام شد که این واحد ۳۰۰ هکتار از اراضی را آلوده کرده است و طبق قانون تا زمانی که این آلایندگی برطرف نشود، پیگیر خواهیم بود.

عباس‌نژاد اضافه کرد: سازمان جهادکشاورزی گزارش داده بود که آلودگی اراضی ناشی از کاوه سودا نداریم و همچنین سازمان آب نیز گفته بود که آلودگی آب‌های زیرزمینی در منطقه کمتر شده است تا اینکه به منظور رفع نگرانی‌ها تصمیم بر این شد تا از مطالعات تیمی متشکل از دانشگاه‌های ملی و استانی به مدیریت دانشگاه تبریز استفاده شود تا آنالیزها و تصمیم گیری‌ها کاملا برمبنای علمی و کارشناسی باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی با اشاره به این که فلسفه وجودی کارخانه فراوری طلای اندریان ورزقان از ابتدا در آن منطقه اشتباه بود و بر همین اساس سازمان حفاظت محیط زیست نقدهای جدی بر آن دارد، گفت: شرایط زمین شناسی و توپوگرافی منطقه باعث شده که جاگذاری هیپ در آنجا با مشکلاتی مواجه شود.

وی افزود: هیچ واحد صنعتی نمی‌تواند بگوید که آلاینده نیست، چون به طور طبیعی فعالیت هر واحد صنعتی توام با اثرات نامطلوب هرچند کم خواهد بود.

عباس نژاد با اشاره به وجود آلودگی در معدن اندریان، آن را باعث ناهنجاری‌هایی در منطقه دانست و گفت: ساکنان  انتظار به حق دارند که این آلودگی‌ها برطرف شود چرا که این معدن تنها واحدی است که در آن منطقه از سیانور استفاده می‌کند ضمن اینکه این واحد به دلایل همین آلایندگی با دستور مرجع قضایی پلمب شده و مجوز فعالیت ندارد.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=13337

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.