20
دو شورا، دو رویکرد و یک هدف؛

وقتی دو پادشاه در اقلیم اصولگرایان نمی‌گنجند!

  • کد خبر : 14223
  • ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۴
وقتی دو پادشاه در اقلیم اصولگرایان نمی‌گنجند!
انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ هم مانند سایر رقابت‌ها با دو رقیب اصلی یعنی جریان اصولگرا و اصلاح طلب شکل خواهد گرفت؛ اما این تمام جریان نیست چرا که این دو جریان فارغ از یک رقابت بیرونی یک رقابت درون جریانی هم داشته و دارند که البته هر چقدر بیشتر مسیرشان به سمت وحدت برود شانس پیروزی برایشان بیشتر خواهد شد.

با این حال اما در انتخابات سال آینده ریاست جمهوری، اصولگرایان به جز شورای ائتلاف دست به دامن یک شورای دیگر موسوم به شورای وحدت نیز شده‌اند تا بلکه بتوانند وحدت این جریان را محقق کنند؛ موضوعی که حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان هم به آن اشاره کرده و گفت که امسال یک ائتلاف به وجود آمده به عنوان ائتلاف وحدت نیروهای انقلاب که با محوریت جامعه روحانیت مبارز شکل گرفته و تعداد بسیاری از تشکل‌های سیاسی حول میزبانی روحانیت مبارز این شاکله را تشکیل داده‌اند.

 

دو شورا و دو رویکرد اما با هدف وحدت در یک جریان /حکایت یک تناقض عجیب

حال سوالی که برجا می‌ماند این است که تفاوت این دو شورا با هم چیست؟ آیا ممکن است وجود شورای ائتلاف نیروهای انقلاب و شورای وحدت نتیجه برعکس داده و به ضرر اصولگرایان تمام شود؟

شورای وحدت فقط جامعه روحانیت نیست

حمیدرضا ترقی فعال اصولگرا در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است وجود شورای ائتلاف نیروهای انقلاب و شورای وحدت نتیجه برعکس داده و به ضرر اصولگرایان تمام شود؟ گفته است که شورای ائتلاف نیروهای انقلاب همان شورای ائتلاف قبلی است، منهای تشکل‌های سیاسی که بیشتر تشکل‌های مردمی و شخصیت‌های مردمی را جمع کرده و مدیریت می‌کند. شورای وحدت حول محور روحانیت مبارز و با حضور بیشتر از ۴۰ تشکل سیاسی شکل گرفته که همواره فعالیت‌های خود را با روحانیت هماهنگ کرده‌اند؛ البته این دو شورا قطعا یکی خواهند شد و با هم افزایی کار انتخابات را با رسیدن به یک نامزد واحد دنبال خواهند کرد.

او ادامه داد: شورای وحدت تازه شکل گرفته و طبیعتا اعتبار خود را مدیون نام جامعه روحانیت مبارز و حدود ۳۰ الی ۴۰ تشکلی است که در سطح کشور فعالیت دارند؛ اما شورای ائتلاف نیروهای انقلاب سازمان رایی را از دو انتخابات گذشته نصیب خود کرده  که باعث جا افتادن بیشتر ساز و کار خود در سطح کشور شده است. شورای وحدت هنوز به طور کامل در استان‌ها شکل نگرفته و بیشتر در مرکز سازماندهی شده است.

حسن بیادی دبیرکل جمعیت آبادگران ایران اسلامی هم اظهار کرد: شورای وحدت فقط جامعه روحانیت نیست، بلکه همکاری  ما بین بیش از ۴۰ حزب و گروه سیاسی اصولگرا و بهره‌گیری از اندیشمندان و کارشناسان مرتبط است که تصمیم دارند با محوریت و همکاری جامعه روحانیت مبارز به فعالیت گسترده در کشور بپردازند تا بتوانند با رقابتی سالم در انتخابات آتی جهت تشویق مردم به مشارکت و حضور حداکثری در صحنه انتخابات که خواسته مقام معظم رهبری است؛ نقش مهمی را ایفا کنند.

 

دو شورا و دو رویکرد اما با هدف وحدت در یک جریان /حکایت یک تناقض عجیب

او ادامه داد: جامعه روحانیت با قبول یک تغییر جدی در ساختار سازمانی و اهداف ملی خود با استراتژی و برنامه‌ای مدون جهت خدمت صادقانه به مردم و کشور و تعالی نظام و انقلاب اسلامی تصمیم دارد در جهت وحدت بین اصولگرایان گام های موثری بردارد و در این راستا با معیارهایی که به آن پایبند هستند حرکت خواهند کرد؛ الان بسیاری از گروه ها هستند که به صورت مستقل و آزاد عمل می‌کنند که با آنها هم همکاری دارند و شاخص اصلی شان برای همکاری افرادی هستند که وابستگی خود را به انقلاب و قانون اساسی می دانند و در مسیر امام و رهبری قدم بر می دارند. ساز و کار شورای ائتلاف نیروهای انقلاب هم تقریبا به همین صورت است؛ اما تفاوتشان در این است که افراد سیاسی در آن نقش بیشتری نسبت به گروه ها و احزاب سیاسی دارند و دارای ساختار منسجمی هم هستند.

با همه این تفاسیر اما شورای وحدت تازه تاسیس شده علاوه بر موافقان، مخالفانی هم دارد.

دوستان ما خیلی دیر به نتیجه می‌رسند

برای مثال وهاب عزیزی تحلیلگر مسائل سیاسی با انتقاد از طرح شورای وحدت اصولگرایان گفت: شورای وحدت تعداد اعضای اصلی را ۱۷ نفر اعلام کرده که سلیقه شخصی است و هیچ مبنای منطقی ندارد. با یک نگاه اجمالی به راحتی می‌شود فهمید که ترکیب این شورا کاملا سلیقه‌ای و متاثر از تفکر دهه ۶۰ تشکیل شده است. اصولگرایان برای ایجاد یک وحدت فراگیر و پیروزی در انتخابات ۱۴۰۰ می‌بایست از همه جریان‌ها، گروه ها، فعالین رسانه‌ای و چهره‌های تاثیر گذار همسو برای حضور در جمع خود و برخورداری از مشورت آنها، دعوت کنند.

سید محمد حسینی وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی هم گفته است: به نظر من یکی از نقاط ضعف و آسیب‌هایی که ما در دوره‌های قبل داشتیم این است که دوستان ما خیلی دیر به نتیجه می‌رسند. چون ما به چندین طیف، گروه و دسته تقسیم شده‌ایم و هر کسی برای خودش یک حزب و تشکلی دارد. الان انگار مجددا همان ماجرا دوباره می خواهد تکرار بشود. یعنی ما همین طور این ماه و ماه بعدی این هفته و هفته بعد بکنیم  تا نزدیک انتخابات بشود و این‌ها بخواهند تصمیم بگیرند؛ در آن زمان فرصت کم است.

 

دو شورا، دو رویکرد و یک هدف؛ وقتی دو پادشاه در اقلیم اصولگرایان نمی‌گنجد

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی افزود: اطلاع دارید که الان شورای ائتلاف و شورای وحدت و جبهه پایداری دارند کار می‌کنند. بعضی از تشکل‌های مستقل هم فعالیت می‌کنند. از این جهت خیلی دشوار است تا بخواهند یک سازوکاری را تعریف کنند که مورد قبول همه گروه‌ها و طیف‌ها باشد. بعد از آن هم معلوم نیست که چقدر به آن سازوکارشان پایبند باشند. مثلا در انتخابات مجلس گفتند که دو تا نظرسنجی، که یکی از خواص و از نیرو‌های متعهد حزب اللهی و یکی دیگر را هم از عموم مردم انجام می‌دهیم. ولی مثل همیشه بر اساس نظر سنجی‌ها عمل نشد. یک دورهمی تشکیل دادند و آن چیزی که نتیجه واقعی بود عملی نشد. به نظرسنجی‌ها توجهی نکردند و همان افرادی که می خواستند انتخاب کردند، در صورتی که برخی از آن‌ها را مردم نمی شناختند که بخواهند به آن‌ها رای بدهند.

موضوعی که سید محمد حسینی به آن اشاره کرد شاید شبیه به این صحبت از حسین کنعانی مقدم باشد که گفت: اگر در آناتومی سیاسی قرار باشد تعریف کنیم، اگر این دو بازو (شورای وحدت و شورای ائتلاف) از یک راس دستور بگیرند به نفع جریان اصولگرایی خواهد بود که با دو بازو قدرتمند در انتخابات آینده حضور یابد؛ اما اگر این دو بازو هر کدام به صورت مستقل عمل کنند قطعا باعث ایجاد اختلال خواهد شد و صدمه به خود جریان اصولگرایی خواهد بود.

او ادامه داد: اگر در برابر یک رقیب قوی قرار بگیرند قاعدتا باید با هم ائتلاف انتخاباتی داشته باشند، اما اگر رقیب قوی نداشته باشند احتمالا با یک رقابت درون جریانی مواجه خواهیم بود که در این صورت ممکن است شرایط به سمت ریزش آرای این جریان رود و اتفاقات انتخابات گذشته نظیر سال ۹۲ مجددا تکرار شود.

این صحبت‌ها که هر کدام به نحوی بر موضوع وحدت در جریان اصولگرایی تاکید می‌کند؛ باعث شد تا از برخی از شخصیت‌های این جریان بپرسیم آیا در نهایت شورای ائتلاف و شورای وحدت حاضر به ادغام با یکدیگر برای ایجاد وحدت خواهند شد یا تا روز آخر هر یک ساز خود را کوک خواهد کرد؟

 

دو شورا، دو رویکرد و یک هدف؛ وقتی دو پادشاه در اقلیم اصولگرایان نمی‌گنجد

اگر قرار بر رقابت درون حزبی باشد جلو نخواهیم رفت

مجتبی شاکری دبیرکل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا دو شورای اصولگرایان با هم وحدت می کنند؟ گفت: معتقدم مجموعه نیروهای انقلاب با هم افزایی می‌توانند در زمینه جذب آرای مردمی موفق شوند. مسیر موفقی که شورای ائتلاف در انتخابات مجلس یازدهم طی کرد به خوبی نشان داد که این روش موفق می‌تواند محور قرار بگیرد و سایرین هم اگر نظری دارند در همان راستا حرکت کنند، زیرا اگر قرار بر رقابت درون حزبی باشد جلو نخواهیم رفت و اگر به رقابت  درون جریانی بپردازیم مخالف راهبرد هم افزایی است. البته در انتخابات مجلس یازدهم هم جامعه روحانیت مبارز مسقلا مسیری را برای بستن فهرست طی کرد، اما نهایتا با صحبت‌هایی که انجام شد با حضور ۳ تن از اعضای جامعه روحانیت مبارز در شورای ائتلاف مسیر فهرست مشترک هموار شد.

شاکری درباره چرایی تشکیل شورای وحدت هم افزود: برخی معتقدند که نقش بیشتری را باید ایفا کنند و محور شوند، اما این محور شدن نیاز به این دارد که ما مدلی که قبل‌تر داشتیم را دچار آسیب نکنیم و اگر قرار است افرادی را گرد هم جمع کنیم نهایتا آن‌ها را به شورای ائتلاف اضافه کنیم. در حال حاضر هم جبهه‌های بسیاری شکل می‌گیرد که در راستای همان جریان نیرو‌های انقلاب حرکت می‌کنند و اشکالی هم ندارد که احزاب یا جبهه‌های تشکیل شده از تمام ظرفیت خود استفاده کرده و نهایتا باهم افزایی تلاش‌های خود در قالب شورای ائتلاف حماسه دیگری را در انتخابات ۱۴۰۰ رقم بزنند. افراد هم اگر نظراتی دارند نباید منجر به رقابت شود، بلکه باید فراخوانی باشد تا همه گرد شورای ائتلاف به نتیجه برسند.

دبیرکل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی، تاکید کرد: تلاشی که در حال حاضر در بین دلسوزان نیرو‌های انقلاب وجود دارد این است که وحدت صورت بگیرد، مانند همان موفقیتی که در بین نیرو‌های شورای ائتلاف  در مجلس یازدهم با فهرست واحد رخ داد، زیرا در آن اتفاق هم این تکثر آرا و فهرست‌های مختلف آسیب زا بود، اما در نهایت همه بر روی یک فهرست واحد متمرکز شدند و در لحظات آخر این فهرست به یک فهرست یگانه تبدیل شد و همه شاهد آثار آن بودیم.

دو شورا و دو رویکرد اما با هدف وحدت در یک جریان /حکایت یک تناقض عجیب

سید کمال سجادی سخنگوی پیروان خط امام و رهبری در این باره گفت: تلاش ها و مذاکراتی در جریان است که اینها در نهایت یکی شوند به ویژه اگر کار به اینجا برسد که یک چهره شاخص اصولگرا نامزد ریاست جمهوری شود که قطعا نزدیک تر شدنشان را بسیار آسا‌تر خواهد کرد.

علیرضا خجسته پور قائم مقام جامعه اسلامی مهندسین هم در این باره بیان کرد: امیدواریم که این دو شورا که امروز هر یک در حال طی کردن مسیر خود هستند در نهایت با تدابیری که بزرگان جریان اصولگرا در نظر می گیرند به یک فهرست و مسیر واحد برسند. امیدواری ما این است که در نهایت این دو طیف به وحدت نهایی برسند و دور نمایی هم که الان وجود دارد رسیدن به وحدت حداکثری است.

وهاب عزیزی دبیرکل جبهه جهادگران ایران اسلامی هم به شورای وحدت و شورای ائتلاف توصیه کرد در فرآیند ایجاد وحدت یک تجدید نظر بنیادین بکنند تا اصولگرایان از گردنه انتخابات ۱۴۰۰ به سلامت عبور کنند. وی معتقد است که برخی ها به خاطر گرفتن چند کرسی بیشتر در شورای شهر و یا چند وزارت خانه در دولت، کل انتخابات را با تهدید شکست مواجه نکنند.

حال باید دید که آیا تجربه موفقیت اصولگرایان در انتخابات مجلس یازدهم باز هم برای این جریان تکرار خواهد شد یا در درون رقابت درون جریانی گم خواهد شد؛ تجربه ای که نشان داد اگر وحدت صورت بگیرد حتما پیروزی در پی خواهد داشت.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=14223

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.