15

تپه باستانی “جهودلر” شاهین‌دژ ثبت ملی شد

  • کد خبر : 14386
  • ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۱
تپه باستانی “جهودلر” شاهین‌دژ ثبت ملی شد
رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شاهین‌دژ گفت: تپه باستانی "جهودلر تپه سی" این شهرستان به مجموعه آثار ملی ثبت شده کشور اضافه شد.

به گزارش تبریزمن به نقل از ایرنا رقیه حسن‌پور  افزود: این تپه باستانی در داخل شهر و روبری پارک جوانان واقع شده که بنا به تحقیقات کارشناسان حوزه میراث فرهنگی مربوط به دوران هزاره پنجم قبل از میلاد (دوره سنگ و مس) است.

وی ادامه داد: با ثبت این تپه باستانی، تعداد آثار طبیعی و تاریخی به ثبت ملی رسیده در شاهین دژ به ۴۵ اثر رسید.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شاهین‌دژ گفت: هم اکنون مراحل اداری ثبت چهار اثر و بنای تاریخی دیگر در سطح شهرستان در دستور کار اداره کل قرار دارد که در آینده نزدیک آنها نیز ثبت ملی خواهند شد.

حسن‌پور تاکید کرد: تلاش می‌کنیم تمام حمام، قلعه‌ها، پل و بناهای طبیعی و سایر مناطقی از سطح شهرستان که پتانسیل ثبت ملی دارند، به فهرست آثار ملی اضافه کنیم.

کاخ موزه باغچه‌جوق، عمارت کلاه‌فرنگی، سه‌گنبد ارومیه، غار سهولان مهاباد، خان‌تختی سلماس، مقبره شیخ صدرالدین چالدران، کلیسای ننه‌مریم ارومیه، قلعه‌بسطام، مسجد سردار، بازار تاریخی ارومیه، خانه انصاری، تپه‌حسنلو، تالاب کانی‌برازان مهاباد و روستای چورس از جمله آثار تاریخی آذربایجان‌غربی به شمار می‌رود که ثبت ملی شده است.

شاهین‌دژ با ۹۲ هزار نفر جمعیت در شمال غرب ایران و جنوب آذربایجان‌غربی با جاذبه‌های گردشگری و بناهای تاریخی فراوان می‌تواند میزبان خوبی برای مسافران باشد.

این شهرستان در فاصله ۲۲۵ کیلومتر جنوب ارومیه مرکز آذربایجان‌غربی واقع شده است.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=14386

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.