12

۸۷ درصد واحدهای زلزله‌زده احداثی در قطور بازسازی شد

  • کد خبر : 15108
  • ۰۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۷
۸۷ درصد واحدهای زلزله‌زده احداثی در قطور بازسازی شد
مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان‌غربی گفت: از سه هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی زلزله‌زده قطور که برای بازسازی اقدام کرده بودند، ۸۷ درصد بازسازی شده است.

به گزارش تبریزمن به نقل از ایرنا محمود بدلی اظهار داشت: تاکنون بیش از ۲ هزار واحد به طور کامل به اتمام رسیده و بهره‌برداری شده است.

وی افزود: ۵۱۳ میلیارد تومان اعتبارات برای زلزله‌زدگان بخش قطور خوی توسط هیات وزیران مصوب شده و برای بازسازی ۲۰۵ میلیارد تومان تسهیلات بانکیو ۱۲۱ میلیادر تومان تسهیلات بلاعوض پرداخت شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان‌غربی اضافه کرد: این تسهیلات در بخش‌های احداث و تعمیر واحدهای مسکونی و تجاری، تامین لوازم معیشتی خانگی و سرمایه‌ای و  احداث جایگاه دامی در اختیار متقاضیان خسارت دیده قرار می‌گیرد.

بدلی بیان کرد: برای هر واحد مسکونی روستایی ۴۰ میلیون تومان و شهری ۵٠ میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه و ۱۰ میلیون تومان در روستا و ١٢ میلیون تومان در شهر بلاعوض پراخت شده است.

وی بیان کرد: همچنین پنج میلیون تومان تسهیلات بلاعوض و ١۵ میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه برای احداث جایگاه دامی و پنج میلیون تومان بلاعوض تامین لوازم معیشتی به خسارت دیدگان قطور در نظر گرفته شده است.

چهارم اسفندماه ١٣٩٨- ابتدا منطقه “قطور” و سپس “زرآباد” خوی با زمین‌لرزه نسبتا شدیدی لرزید که این امر در مجموع موجب مصدومیت حدود ۱۰۴ نفر، بستری شدن ۱۰ نفر، تلف شدن صدها راس دام، تخریب چهار هزار واحد مسکونی و وارد شدن خسارت جزئی به یکهزار واحد دیگر در روستاهای خوی و سلماس شد.

امدادگران و مسوولان آذربایجان‌غربی بلافاصله پس از زلزله اول در ساعت ۹:۲۲ راهی منطقه “قطور” شدند و ارزیابی میزان خسارت تا شامگاه همان روز ادامه داشت؛ تا اینکه در ساعت ۱۹:۳۰ زلزله نسبتا شدید دیگری به بزرگی ۵.۹ ریشتر “زرآباد” را لرزاند و خسارت‌های زلزله اول را دوچندان کرد؛ تا جایی که شبکه برق و مخابرات برای چند ساعت قطع شد اما در یک اقدام جهادی و پس از چند ساعت، زیرساخت‌ها دوباره در بامداد دوشنبه وصل شد.

زلزله دوم در “زرآباد” تنها چند مصدوم جزئی داشت اما تمرکز امدادگران و مسوولان بر روی آن موجب شد تا توزیع اقلام امدادی در بین زلزله‌زدگان قطور به فردای آن روز یعنی صبح روز “دوشنبه” موکول شود که متاسفانه برخی‌ها بلافاصله این تاخیر را در فضای مجازی به حساب نقصان کار گذاشتند.

اما امدادگران، مسوولان و حتی نیروهای سپاهی و مرزبانی که از نخستین ساعات پس از وقوع زلزله اول در منطقه حضور داشتند، از روز دوشنبه به بعد به صورت جهادی کمبودها را یکی پس از دیگری رفع کردند و بسیاری از افراد مطلع اکنون بر این عقیده هستند که دست‌اندرکاران ستاد مدیریت بحران آذربایجان‌غربی در این حادثه غیرمترقبه، سنگ تمام گذاشتند.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=15108

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.