11
رئیس دانشکده علوم پزشکی مراغه:

مراغه دوره طلاییِ توسعه در بخش سلامت را طی می‌کند

  • کد خبر : 15952
  • ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۹
مراغه دوره طلاییِ توسعه در بخش سلامت را طی می‌کند
رئیس دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی مراغه گفت: این شهرستان دوره طلایی توسعه در بخش زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی را طی می‌کند و در سایه اجرای تحول نظام سلامت به قطب درمانی منطقه تبدیل شده است.

به گزارش تبریزمن به نقل از ایرنا اصغر تنومند اظهار داشت: طی حدود هشت سال گذشته، تمامی خانه‌های بهداشت حتی در دورترین مناطق روستایی که عمر بالای ۲۰ سال داشت، نوسازی شد و فضاهای اورژانس به عنوان اولین حلقه از ارائه خدمات درمانی به سه برابر وضعیت پیشین افزایش یافت.

وی بیان کرد: ایجاد بخش آنژیوگرافی در بیمارستان امیرالمومنین(ع) نیز موجب شد که این شهرستان پس از تبریز دارای تنها مرکزی باشد که خدمات درمانی به بیماران قلبی و عروقی عرضه می‌کند.

وی ادامه داد: از جمله خدمات قابل افتخار در سال‌های اخیر در بخش بهداشت و درمان این شهرستان، افزایش سه برابری تعداد تخت‌های بیمارستانی و فضا و تجهیزات بخش‌های مراقبت‌های ویژه آی سی یو بوده که موجب شد در ایام کرونایی، بیماران مبتلا به کووید ۱۹ پشت درب‌های این بخش‌ها منتظر دریافت خدمات نباشد.

وی اضافه کرد: نصب «سی تی اسکن» و «ام آر آی» دوم این شهرستان در روزهای اخیر و نیز راه‌اندازی مراکز اکسیژن‌ساز در ۲ بیمارستان از جمله زیرساخت‌هایی بوده که در بخش درمان توسعه یافته است.

وی ادامه داد: طی سال‌های گذشته نیز بلوک زایمانی با زیربنای ۲ هزار مترمربع و مرکز جامع سلامت خداجو با هزار و ۷۰۰ مترمربع در جهت توسعه خدمات بهداشتی و درمانی این شهرستان ایجاد و راه‌اندازی شد.

وی با اشاره به افتتاح فاز اول بیمارستان سینای مراغه بیان کرد: این مرکز درمانی با ظرفیت ۱۶۰ تخت بیمارستانی در فاز نخست طی سال ۱۳۹۷ به بهره‌برداری رسید و با بهره‌برداری از فازهای بعدی آن، در نهایت حدود ۲۰۰ تخت به ظرفیت پذیرش بیماران در این شهرستان افزوده می‌شود.

وی افزود: همچنین راه‌اندازی بخش‌های مراقبت‌های ویژه مادران و نوزادان، از خدمات و حرکت‌های قابل افتخار در قالب طرح تحول نظام سلامت طی دولت تدبیر و امید بوده است.

وی بیان کرد: اگر زیرساخت‌های فعلی بهداشت و درمان این شهرستان در قالب طرح تحول نظام سلامت توسعه نمی‌یافت، اکنون در بحران تهاجم و شیوع بیماری کرونا نمی‌توانستیم از آن عبور کنیم و به شرایط پایدار فعلی برسیم.

وی ادامه داد: توسعه فضای اورژانسی و بهداشتی نیز موجب شده تا در زمینه غربالگری و ارائه خدمات بهداشتی در مناطق شهری و روستایی در ایام کرونایی با کمبودی مواجه نشویم.

کلنگ‌زنی بیمارستان ۳۵۰ تختخوابی مراغه در سال آینده

رئیس دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی مراغه با اشاره به طی شدن روند تصویب طرح احداث بیمارستان ۳۵۰ تختخوابی این شهرستان گفت: این طرح بزرگ درمانی با انجام مراحل کارشناسی و مکان‌یابی در سال آینده کلنگ‌زنی می‌شود.

تنومند افزود: اجرای طرح احداث بیمارستان ۳۵۰ تختخوابی مراغه در سطح‌بندی‌های انجام شده وزارت بهداشت بر اساس نسبت تخت‌های درمانی به جمعیت پیش‌بینی شده است.

وی ادامه داد: با توجه به قدمت بالا و فرسوده بودن بیمارستان شهید بهشتی این شهرستان، ضرورت احداث بیمارستان ۳۵۰ تختخوابی این شهرستان احساس می‌شد و بر همین اساس وزارت بهداشت با احداث آن موافقت کرد.

وی اضافه کرد: از چهار تا پنج سال پیش نیز دانشکده علوم پزشکی مراغه ماموریت یافته بود تا اقدامات مکان‌یابی و کارشناسی زیرساخت‌های لازم برای احداث این بیمارستان را انجام دهد که تاکنون زمان‌بر بوده است.

وی بیان کرد: طی ۶ ماهه دوم امسال نیز با تلاش و پیگیری‌های مسئولان، زمین مناسبی مطابق با استانداردهای وزارت بهداشت و درمان مکان‌یابی شده تا ردیفی اختصاصی در بودجه سال آینده به عنوان طرح ملی برای احداث آن تعریف شود.

وی افزود: در این راستا لازم بود که برای تخصیص ردیف در سازمان برنامه و بودجه مستندات لازم ارائه شود که با پیگیری‌های نماینده مردم مراغه و عجب‌شیر و فرماندار شهرستان، خوشبختانه این امر محقق شد.

وی ادامه داد: به همین منظور با اخذ مجوز کمیسیون ماده ۲۳، ردیف بودجه ملی در بودجه سال ۱۴۰۰ توسط سازمان برنامه و بودجه تخصیص یافته که امید است با ارائه مستندات زمین مکان‌یابی شده و تخصیص بودجه شاهد کلنگ‌زنی احداث این مرکز بزرگ درمانی در اوایل سال آینده باشیم

ابراز نگرانی از موج چهارم کرونا در روزهای پایانی سال

رئیس دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مراغه با اشاره به دغدغه این روزهای بخش بهداشت و درمان گفت: ماهیت تهاجمی ویروس کرونا، برگزاری تجمعات و آیین‌های پایان سال و احتمال شروع موج چهارم، مهم‌ترین نگرانی طی روزهای پیش‌رو است.

تنومند افزود: هم‌اکنون به دلایل مختلفی نگرانی های متعددی در زمینه شیوع کووید ۱۹ در سطح جامعه وجود داشته از جمله اینکه میزان و قدرت سرایت این ویروس افزایش یافته و سنین پایین را نشانه گرفته است.

وی ادامه داد: همچنین نگرانی‌های جدی در زمینه برگزاری آیین‌های سنتی، تجمع‌های آخر سال و دید و بازدیدهای نوروز وجود دارد و بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی در آنها می‌تواند احتمال اوج‌گیری کرونا را به دنبال داشته باشد.

وی اضافه کرد: هم‌اکنون خیز چهارم شیوع کرونا در برخی از استانها از جمله خوزستان آغاز شده و شیوع وحشتناک نوع انگلیسی آن زمینه‌ساز افزایش ۵۰ درصدی بستری‌ها شده و این امر زنگ خطری برای سایر مناطق محسوب می‌شود.

رییس دانشکده علوم پزشکی و خمات بهداشتی درمانی مراغه با اشاره به وضعیت کرونایی در مراغه اضافه کرد: وضعیت این بیماری در یک سال گذشته با نوسانات مختلفی همراه بوده که در ۲ ماه گذشته در سایه رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به شرایط پایداری رسیده است.

وی اضافه کرد: به دنبال کاهش چشمگیر شیوع، ابتلا، بستری و فوتی‌های کرونایی در این شهرستان، تعداد بستری‌های مراکز درمانی با تعداد بیماران ترخیص شده برابری می‌کند و تعداد بستری‌ها از ۱۵۰ نفر در روزهای بحرانی به ۳۰ نفر در روزهای اخیر رسیده است.

وی با تاکید بر لزوم توجه به پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی اضافه کرد: راهکاری جز رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی توسط آحاد شهروندان برای پیشگیری از موج چهارم شیوع کرونا و شرایط بحرانی وجود ندارد.

پایش ۱۰.۹ نفری به ازای هر مبتلا به کرونا در طرح شهید سلیمانی

رئیس دانشکده علوم پزشکی مراغه با اشاره به جزئیات اجرای طرح شهید سردار سلیمانی در این شهرستان، گفت: در این طرح جامع به ازای هر مبتلا به کرونا، ۱۰.۹۲ نفر پایش و غربالگری شدند که از این میزان نیز ۹۰ درصد مورد آزمایش و تست کرونا قرار گرفته‌اند.

تنومند افزود: تاکنون حدود هفت هزار مبتلا به کووید ۱۹ بر اساس نتایج آزمایش‌ها و تست‌های کرونا در این شهرستان شناسایی شده‌اند لیکن برخی افراد نیز بر اساس علائم و با مراجعه سرپایی از خدمات درمانی این بیماری در مراکز بیمارستانی و درمانی بهره‌مند شده‌اند.

وی ادامه داد: طرح شهید سلیمانی یکی از طرح‌های منسجم دوران کرونا بوده که تمامی آنچه مورد نیاز این ایام است، در آن پیش‌بینی شده و طرح با نیروهای خارج از کادر درمانی و بهداشتی با نظارت وزارت بهداشت و درمان و پس از تدوین فرآیندهای اجرایی در حال اجراست.

وی اضافه کرد: تیم‌های اجرایی، حمایتی و نظارتی این طرح بر اساس تعاریف تدوین شده، عملکرد مشخصی دارد و اصلی‌ترین هدف در آن غربالگری افراد سالم و بیمار با مراجعه حضوری به درب خانه‌ها و حمایت‌های بهداشتی و اجتماعی از خانواده‌های بیماران مبتلا به کروناست.

وی افزود: توزیع بسته‌های حمایتی و ارائه خدمت در این طرح تمام‌شمول بوده و مجموعه اقدامات انجام شده در آن توانسته تا حدود زیادی شیوع بیماری و پیامدهای آن را کنترل کند.

مراغه با حدود ۲۶۸ هزار نفر جمعیت در ۱۲۷ کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان‌شرقی قرار دارد و چند سال اخیر به قطب درمانی شهرستان‌های جنوبی استان‌های آذربایجان‌شرقی و آذربایجان‌غربی تبدیل شده است.
لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=15952

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.