7

آذربایجان‌شرقی در چنگال موج چهارم کرونا

  • کد خبر : 17364
  • ۱۶ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۷
آذربایجان‌شرقی در چنگال موج چهارم کرونا
موج چهارم کرونا در آذربایجان‌شرقی نیز مانند بسیاری از نقاط دیگر کشور آغاز شده و افزایش ۲ برابری بستری‌های کرونایی در بیمارستان‌ها، نشان‌دهنده ضرورت اهتمام مضاعف شهروندان برای رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به منظور خروج از وضعیت پیش آمده است.

به گزارش تبریزمن به نقل از ایرنا در شرایطی که تعداد بستری های کرونایی آذربایجان شرقی از ابتدای اجرای طرح جامع محدودیت های کرونایی به بعد از یک هزار و ۷۰۰ نفر به زیر ۴۰۰ نفر کاهش یافته بود، مسوولان دانشگاه علوم پزشکی تبریز می گویند این رقم در ۲ هفته اخیر باز هم ۲ برابر شده و به بیش از ۷۰۰ نفر افزایش یافته است.

با وجود اینکه آمار و اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی نشان می دهد که شمار فوتی های روزانه کرونا در آذربایجان شرقی در زمان حاضر تغییر محسوسی نکرده و همچنان یک رقمی است، اما افزایش آمار مبتلایان و بستری شدن آنان، بار دیگر نظام سلامت استان را دچار تنش می کند و ضریب مرگ و میر ناشی از این بیماری را افزایش می دهد.

هر چند آمار و اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی نشان می دهد که شمار فوتی های روزانه کرونا در آذربایجان شرقی در زمان حاضر تغییر محسوسی نکرده و همچنان یک رقمی است، اما افزایش آمار مبتلایان و بستری شدن آنان، بار دیگر نظام سلامت استان را دچار تنش می کند.

هر چند ناظران محلی با اشاره به افزایش ۸۵ درصدی تردد در جاده های آذربایجان شرقی در تعطیلات نوروز امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، از آزاد بودن سفر به این خطه به عنوان یکی از دلایل اصلی افزایش آمار بستری های کرونایی یاد می کنند، اما واقعیت این است که مردم این خطه نیز بیماری کووید ۱۹ را عادی انگار می کنند و دیگر خطرات ناشی از آن را مانند ماه های قبل جدی نمی گیرند.

البته بررسی میدانی خبرنگاران ایرنا نشان می دهد که بخش عمده مردم دستورالعمل های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک را جدی می گیرند، اما کارشناسان می گویند این به تنهایی کافی نیست و رعایت فاصله اجتماعی نیز باید به جد مد نظر شهروندان برای مدیریت بیماری قرار گیرد.

از سوی دیگر اظهارات اخیر مسوولان دانشگاه علوم پزشکی تبریز مبنی بر شناسایی ۳۰۰ مبتلا به کرونای انگلیسی، زنگ خطر گسترش شیوع این گونه جدید ویروس را در سطح استان به خطر در آورده است.

در تبیین وضعیت آذربایجان شرقی از نظر شیوع ویروس کرونا، اشاره به این نکته ضروری است که به گفته محمدحسین صومی، رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز، در حال حاضر آذربایجان شرقی از نظر وضعیت بیماری کووید ۱۹ در وضعیت مناسبی قرار ندارد و نسبت به اواخر دی ماه تا آخر اسفند ماه که در وضعیت پایداری قرار داشت،  به خاطر بی مبالاتی ها و عدم همراهی با پروتکل های بهداشتی، بیماری به شکل تدریجی افزایش یافته است.

همچنین نباید از نظر دور داشت که تا قبل از آغاز سفرهای نوروزی، رنگ شهرستان های سراب و عجب شیر در آذربایجان شرقی نارنجی و ۹ شهرستان زرد و ۱۰ شهرستان دیگر آبی بود، اما حضور گسترده میهمانان نوروزی سبب شد که رنگ کرونایی سراب از نارنجی به قرمز و جلفا  از زرد به قرمز تغییر یابد.

بررسی اطلاعات ستاد استانی مقابله با کرونا در آذربایجان شرقی نشان می دهد که در زمان حاضر رنگ کرونایی سراب و جلفا، قرمز،  سه شهرستان هشترود، میانه و شبستر، نارنجی و به غیر از چهار شهرستان با وضعیت آبی آن هم با جمعیت کم، بقیه شهرستانها هم زرد می باشد، ضمن اینکه اغلب شهرستان های با وضعیت زرد نیز در آستانه نارنجی شدن هستند.

هر چند در هفته های گذشته افزون بر پنج هزار نفر در آذربایجان شرقی مقابل کرونا واکسینه شده اند و واکسیناسیون شهروندان علیه این ویروس با اولویت گروه های پرخطر ادامه دارد، اما کارشناسان تاکید دارند که رعایت دستورالعمل های بهداشتی بهترین راه مقابله با شیوع کووید ۱۹ در استان است.

تصویری از آغاز واکسیناسیون کرونا در آذربایجان شرقی

ورود ۱۵ هزار دُز واکسن کرونا به آذربایجان شرقی

رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با هشدار نسبت به منحنی صعودی کرونای انگلیسی در آذربایجان شرقی می گوید: اگر در طی یک روز  ۴۶۶ نفر بیمار در استان شناسایی شود، حداقل ۵۰ درصد آنان مبتلا به کرونای انگلیسی هستند و  ۳۰۰ نفر با ژن جهش یافته انگلیسی در طول دو هفته گذشته در استان شناسایی شده اند.

وی اضافه می کند: بیماران خاص در آذربایجان شرقی برای دریافت واکسن کرونا با همراه داشتن کارت بیماری وشناسایی طی چند روز آینده از ساعت ۹ تا ۵ به بیمارستانهای تعیین شده مراجعه کنند.

وی در خصوص دریافت واکسن کرونا توسط بیماران خاص توضیح می دهد: بیماران پیوند کبد، کلیه، قلب و ریه برای دریافت واکسن به بیمارستان امام رضا (ع) تبریز و بیماران مبتلا به ام اس به بیمارستان الزهرا (س)  وبیماران مبتلا به هموفیلی و تالاسمی هم می‌توانند طی چند روز آینده برای تزریق واکسن کرونا به بیمارستان سینای تبریز مراجعه کنند و تزریق واکسن به گروه‌های تعیین شده در تمامی بیمارستان‌های سایر شهرستان‌های استان انجام می‌شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز از ورود ۱۵ هزار واکسن کرونا به استان آذربایجانشرقی خبر می دهد و می گوید: مقرر بود در مرحله نخست واکسن‌ها به کادر درمان تزریق شوند و سپس اعلام شد که افراد مسن نگهداری شده در مراکز سالمندان نیز واکسینه شوند که این اتفاق هم افتاد.

وی ادامه می دهد: در مرحله بعد مقرر شد پاکبان‌ها واکسینه شوند که یکهزار نفر از این گروه واکسینه شده‌اند و با مابقی نیز در حال انجام است.

صومی اضافه می کند: سه مرحله از واکسن «اسپوتنیک» روسی،  واکسن «سینوفارم» چینی و واکسن هندی وارد شده که هر یک از گروه‌های هدف مشخصی دارند که بر اساس سند ملی واکسیناسیون تعیین شده‌اند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز از مردم درخواست می کند که برای کارهای غیر ضروری از خانه خارج نشده و دورهمی ها را به حداقل برسانند تا در دو هفته آینده وضعیت بیماری کنترل شده و شاهد افزایش بیماری در  استان نباشیم.

۳۰۰ نفر مبتلا به کرونای انگلیسی در آذربایجان شرقی شناسایی شده اند

۷۵۰ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های آذربایجان شرقی، بستری هستند

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز با اشاره به سیر صعودی ابتلا به کووید ۱۹ در استان از بستری بودن ۷۵۰ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های آذربایجان شرقی، خبر می دهد و می گوید: روند ابتلا به کرونا در این استان با شیب بسیار تندی رو به افزایش بوده و تعداد مراجعان به مراکز درمانی در سطح استان نیز همین را نشان می‌دهد.

روزبه رجایی ادامه می دهد: تعداد بیماران بستری در بیمارستان‌های آذربایجان شرقی نسبت به سی‌ام اسفند ماه که ۳۸۵ نفر بود، دو برابر شده است.

وی یادآوری می کند: ۱۸۰ نفر در بخش ویژه بستری هستند؛ آمارها وخامت اوضاع در روزهای آتی را نشان می‌دهد؛ روزهای سخت و وخیمی در انتظار کادر درمان و بیمارستان‌ها است.

رجایی تاکید می کند: افرادی که به مسافرت رفته‌اند، هفته اول بعد از بازگشت را در دورهمی‌ها شرکت نکنند، زیرا این افراد ممکن است ناقل خاموش ویروس جهش یافته کووید۱۹ و بدون علامت بوده و چندین نفر دیگر را آلوده کنند.

مبتلایان به کرونا، قرنطینه خانگی را جدی بگیرند

تغییر روزانه رنگ کرونایی شهرستان های آذربایجان شرقی

در همین حال سیمین خیاط زاده، رییس گروه پیشگیری از بیماری های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز می گوید که رنگ کرونایی شهرستان های ۲۱ گانه آذربایجان شرقی روزانه تغییر می کند.

خیاط زاده توضیح می دهد: بر اساس دستورالعمل های ستاد ملی کرونا، در شهرستان های قرمز غیر از صنوف سطح یک، بقیه فعالیت ها تعطیل خواهد شد و در شهرستان های نارنجی، تنها صنوف گروه اول و دوم فعالیت خواهند کرد.

وی می گوید: در همه مراکز سلامت استان این آمادگی وجود دارد که هر کس با هر علامتی مراجعه کند، نمونه گیری انجام شود تا اگر نتیجه آزمایش کرونای وی مثبت بود، در خانه بماند.

وی تاکید می کند: ما انتظار داریم وقتی کارشناسان بهداشت و درمان به افراد مثبت کرونایی می گویند در قرنطینه بمانند، آنان به جد اصول قرنطینه مانی را رعایت کنند و به هیچ وجه با افراد دیگر در تماس نباشند.

خیاط زاده هشدار می دهد در صورتی که شهروندان توصیه هاب بهداشتی را جدی نگیرند، وضعیت شیوه کرونا در موج چهارم آن بدتر از موج های قبلی خواهد بود.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=17364

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.