10
نماینده مجلس:

سند جامع همکاری ایران و چین تحریم‌ها را بی‌تاثیر می‌کند

  • کد خبر : 17356
  • ۱۶ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۳
سند جامع همکاری ایران و چین تحریم‌ها را بی‌تاثیر می‌کند
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی گفت: سند جامع همکاری ۲۵ ساله ایران و چین تحریم‌های ظالمانه دشمنان را بی‌تاثیر می‌کند.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن به نقل از ایرنا حجت‌الاسلام محمدرضا میرتاج الدینی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه برخی درصددند ذهنیت مردم ایران نسبت به تفاهم‌نامه راهبردی مشترک بین ایران و چین را تغییر دهند، افزود: این تفاهم‌نامه نقشه راه ۲۵ سال آینده است که دشمنان ملت ایران نسبت به آن موضع گرفته و مخالفت کرده‌اند.

وی اظهار کرد: این در حالی است که اولین نتیجه این تفاهم‌نامه، بی‌تأثیر شدن تحریم‌های خارجی دشمنان و آغاز همکاری‌های گسترده اقتصادی و بلندمدت با کشورهای جهان به نفع جمهوری اسلامی ایران است.

میرتاج الدینی ادامه داد: تفاهم‌نامه فوق زمینه‌های همکاری در حوزه‌های مختلف را فراهم می‌کند و این گونه نیست که مثلا یک جزیره از کشور در اختیار چین قرار بگیرد یا نفت ایران به طور کامل ۲۵ ساله به چین واگذار و فروخته شود و تمایم این تصورات بر خلاف واقعیت است.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت‌های فراوانی همچون بنادر، خطوط ریلی کشور برای سرمایه گذاری در زیرساخت‌ها وجود دارد، یادآور شد: با عملی شدن تفاهم نامه یاد شده در زمینه‌های مختلف همکاری های مشترک بین ایران و چین محقق خواهد شد.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی همکاری نظامی و امنیتی دوجانبه و برگزاری رزمایش‌های مشترک، مشارکت در ایجاد و تجهیز مخازن ذخیره نفت و گاز و محصولات پتروشیمی دو طرف، عرضه پایدار نفت خام به چین، تشویق مشارکت شرکت‌های چینی در سرمایه‌گذاری و تامین مالی طرح‌های برق، آب و انرژی را از مفاد مهم این تفاهم نامه بیان کرد.

میر تاج الدینی اضافه کرد: بر همین اساس تکمیل راه‌آهن شرق به غرب ایران و ایجاد راه‌آهن زیارتی پاکستان – ایران – عراق – سوریه و توسعه سواحل مکران از دیگر مفاد مهم تفاهم‌نامه همکاری میان ایران و چین است.

وی با بیان اینکه سال‌ها است که پیگیر عملیات اجرایی خط راه‌آهن سریع‌السیر تبریز – تهران – مشهد هستم، گفت: این پروژه نیازمند رقم بسیار بالای سرمایه گذاری و بودجه عمرانی است و از برنامه‌هایی که در این تفاهم‌نامه لحاظ شده، آغاز عملیات اجرایی این خط سریع‌السیر است.

سند جامع همکاری‌های ایران و چین روز هفتم فروردین ۱۴۰۰ توسط محمد جواد ظریف و وانگ یی وزیران خارجه دو کشور در محل وزارت امور خارجه امضا شد.

ایران و چین در جریان سفر رسمی شی جی پینگ به تهران در بهمن ماه ۱۳۹۴ با صدور بیانیه‌ای سطح روابط خود را به روابط راهبردی ارتقا دادند. در بند ۶ این بیانیه دو طرف آمادگی خود را برای رایزنی و مذاکره جهت انعقاد سند همکاری بلندمدت اعلام کردند.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=17356

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.