10
"تبریزمن" از قانون گریزی برخی رانندگان تبریزی در خصوص فرار از جریمه شبانه گزارش می‌دهد؛

بی.پلاکی دوران کرونا!

  • کد خبر : 18191
  • ۰۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۰
بی.پلاکی دوران کرونا!
پس از اعلام ساعات منع تردد شبانه در سطح مناطق قرمز و نارنجی کشور، برخی از رانندگان خودروها در تبریز و سایر شهرهای آذربایجان‌شرقی برای فرار از جریمه‌های تردد ما بین ساعت ۲۲ الی ۳ بامداد، به پوشاندن و یا مخدوش کردن پلاک خودروی‌شان اقدام می‌کنند که به گفته مسئولان پلیس راهور، تخلف محسوب شده و دارای پیگرد قانونی می‌باشد.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن، این رانندگان قانون گریز، روش‌های مختلفی برای فرار از جریمه ساعات منع تردد انتخاب می‌کنند که برخی از آن ها بسیار خلاقانه است به طور مثال برخی از افراد با استفاده از تفاوت دندانه‌ای عدد ۲ و ۳، این دو عدد را در پلاک خودروی خود دستکاری می‌کنند.
برخی دیگر از گِل و چیزی شبیه به آن استفاده کرده و بخشی از پلاک خودروی خود را اینگونه می‌پوشانند زیرا تصور این عده بر آن است که در صورت متوقف ساختن اتومبیل‌شان توسط مامور نیروی راهنمای و رانندگی، نسبت به گِلی بودن پلاک خود اظهار بی‌اطلاعی نشان خواهند داد غافل از اینکه هرگونه مخدوش بودن پلاک خودرو و ناخوانایی آن، اعم از این که عمدی یا غیرعمدی باشد تخلف محسوب می‌شود.
بعضی دیگر افراد نیز با بالا دادن صندوق عقب خودروی خود، اقدام به پنهان کردن پلاک حین عبور از مقابل دوربین‌های راهنمایی و رانندگی می‌کنند.
روش‌های دیگری از جمله اسپری زدن روی پلاک، استفاده از لاک غلط‌گیر، چسباندن کاغذ، ماسک، برگ درخت و غیره نیز توسط عده‌ای برای مخدوش ساختن پلاک خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد و البته همه این افراد نیز موفق به فریب دادن دوربین‌های راهنمایی و رانندگی و دوربین زوج و فرد نمی‌گردند.
این در حالیست که برخلاف تصور عده‌ای از قانون گریزان، استفاده از اسپری تافت مو روی پلاک خودرو، به هیچوجه مانع ثبت پلاک توسط دوربین‌های راهنمایی و رانندگی نخواهد شد!

▪️رانندگانی که به گمان خود قانون را دور می‌زنند مرتکب جرم می‌شوند

تعداد معدودی از رانندگان خودروها در آذربایجان‌شرقی و بویژه شهر تبریز برای فرار از جریمه محدودیت‌های ترافیکی در نظر گرفته شده توسط ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا اقدام به پوشاندن، مخدوش کردن و درآوردن پلاک خود می‌نمایند و به گمان خود قانون را دور می‌زنند که این امر نه تنها تخلف نیست بلکه جرم بوده و راننده مجرم باید مجازات شود.
اگر راننده متخلفی در پلاک خودرو با کم یا زیاد کردن اعداد، پلاک جدیدی برای خود بسازد علاوه بر فرار از قانون، جریمه اعمال غیرقانونی خود را به حساب شهروند دیگری می‌گذارد و این اقدام مجرم، موجب صدور قبض جریمه برای فرد دیگری می‌شود لذا فرد خاطی باید جریمه هر دو پلاک خودرو را پرداخت نماید.
مخدوش کردن، پوشاندن و در آوردن پلاک خودرو نشان می‌دهد که راننده آن قصد انجام تخلفی خاص با خودرو را دارد که این تخلف می‌تواند در حوزه رانندگی یا خارج از آن باشد و حتی در غیر این صورت باز هم اگر به طور اتفاقی با یک عابر پیاده و یا خودروی دیگر برخورد کند حق شهروندی مردم در شناسایی متخلف از بین می‌رود!
بدین منظور در ماده ۷۲۰ قانون مجازات اسلامی عنوان شده است که هر کس در ارقام و مشخصات پلاک وسایل نقلیه موتوری تغییری ایجاد و یا پلاک وسیله نقلیه موتوری دیگری را به ‌آن الصاق کند یا برای آن پلاک تقلبی به کار ببرد یا چنین وسایلی را با علم به تغییر و یا تعویض پلاک تقلبی مورد استفاده قرار دهد به حبس از شش ماه تا یک سال محکوم خواهد شد.

▪️ربات راهور قابلیت تطبیق سریع شماره پلاک با مشخصات خودرو را داراست

رئیس پلیس راهور ناجا درباره پدیده مخدوش کردن پلاک خودرو گفت: افرادی که به طور آگاهانه اقدام به این عمل کنند دیگر یک تخلف رانندگی مرتکب نشده و بلکه مرتکب جرم و تخلف توامان شده‌اند و قانونگذار نیز برای مجرم، مجازاتی علاوه بر جریمه رانندگی درنظر گرفته است.
سیدکمال هادیانفر ادامه داد: در همین راستا ماموران پلیس راهور با حضور در معابر شهری تمام کشور چه در طول روز و چه در طول شب با هرگونه پوشاندن پلاک و تغییر در اعداد و ارقام پلاک برخوردی جدی خواهند داشت.
وی درباره یک نگرانی پیرامون جریمه اشتباه با تغییر ارقام پلاک نیز افزود: شاید سال‌ها پیش چنین احتمالی وجود داشت، اما در حال حاضر با توسعه هوشمندسازی در پلیس راهور و اقداماتی که انجام داده‌ایم امکان اینکه با تغییر پلاک جریمه برای فرد دیگری صادر شود وجود ندارد زیرا رنگ، نوع، مدل و یکسری دیگر از مشخصات آن نیز در سامانه پلیس ثبت شده است.
رئیس پلیس راهور ناجا اضافه کرد: اگر راننده‌ای اقدام به تغییر ارقام پلاک خودروی خود کند، بلافاصله این پلاک جریمه نمی‌شود، بلکه ابتدا مشخصات خودرو با پلاکی که دوربین ثبت کرده تطبیق داده می‌شود و سپس اگر همه چیز درست باشد مراحل دیگر اجرایی خواهد شد.

هادیانفر تاکید کرد: علاوه بر این و برای اطمینان بیشتر اخیراً نیز پلیس راهور یک ربات کامپیوتری را طراحی کرده که قابلیت تطبیق سریع شماره پلاک با مشخصات خودرو را داراست و تاکنون اطلاعات بیش از ۷۵۰ هزار دستگاه خودرو را بدون خطا تطبیق داده و در کنار کارشناسان خبره و متخصص ما روند نظارتی ادامه خواهد داشت.

▪️پلیس در مقابل کسانی که امنیت مردم را به خطر می‌اندازند به جد برخورد می‌کند

از آنجایی که پلاک مخدوش با حقوق شهروندی مردم و در کنار مباحث ترافیکی به تهدیدهای امنیتی مربوط می‌شود پلیس در مقابل آن کوتاه نمی‌آید و با کسانی که امنیت مردم را به خطر می‌اندازند به جد برخورد می‌کند.
پلیس، طبق قانون رانندگان متخلف را که اقدام به مخدوش کردن پلاک می‌کنند به دادگاه معرفی می‌کند؛ دادگاه هم یک تا ۳ ماه دستور توقیف می‌دهد و ۳ تا ۶ میلیون تومان جریمه می‌کند.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریز در این خصوص گفت: با هوشمندسازی شهر و نصب دوربین‌های نظارت تصویری و پلاک خوان و با اجرای محدودیت‌های کرونایی و ترافیکی برخی رانندگان برای جریمه نشدن اقدام به مخدوش کردن پلاک خودرو می‌کنند که جای تعجب دارد.
اصغر آدی بیگ افزود: از شهروندان قانونمند تبریزی تقاضا داریم در صورت مواجه شدن با این گونه تخلفات از طریق شماره ۰۹۰۳۳۴۸۱۵۲۳ موارد و تصاویر مربوطه را به سازمان ترافیک و پلیس راهور اطلاع دهند تا حقوق شهروندی آنها پایمال نشود.

گزارش: شهرام صادق زاده

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=18191
  • نویسنده : شهرام صادق زاده
  • ارسال توسط :
  • منبع : آژانس خبری تبریزمن
  • 2688 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.