6
نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی:

همه به دنبال شکستن تحریم ها هستیم/مذاکرات وین به نفع مردم و نظام نیست/روحانی در رفع تحریم ها ناموفق بود/گشایش های شکلاتی و مقطعی، فریب دشمن است

  • کد خبر : 19412
  • ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۸
همه به دنبال شکستن تحریم ها هستیم/مذاکرات وین به نفع مردم و نظام نیست/روحانی در رفع تحریم ها ناموفق بود/گشایش های شکلاتی و مقطعی، فریب دشمن است
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر این که همه ارکان نظام به دنبال شکستن تحریم ها هستند گفت: علی رغم اعتقاد و تلاش همه ارکان نظام برای لغو و رفع تحریم ها؛ معتقدم، برگزاری مذاکرات این روزهای وین با شیوه کنونی به نفع مردم و نظام نیست.

به گزارش تبریزمن، روح الله متفکر آزاد در گفت و گویی با اعلام این مطلب افزود: هیچ کس در این کشور، اعم از مردم، مجلس و دلسوزان نظام، برخلاف آدرس غلطی که آقای روحانی می دهند، از تحریم و شرایط سنگین و سخت آن راضی و خشنود نیست، چون مردم و نظام صدمه می بینند، از این رو همه به دنبال شکستن و رفع تحریم ها هستیم، منتها در روش ها و شیوه های پی گیری و پیشبرد این وظیفه مهم بحث و اختلاف نظر داریم.

وی با اشاره به این که در بحث مذاکرات، دعوای دولت و مجلس بر سر شیوه های مذاکره است نه اصل آن، خاطرنشان کرد: ما علنا اعلام می کنیم که هشت سال شیوه مقابله با تحریم ها در دولت آقای روحانی جواب نداده است، ما شیوه جدیدی را با مصوبه مجلس، به عنوان قانون پیش پای دولت گذاشتیم، دستشان را هم باز گذاشتیم و تاکید کردیم که آقای ظریف! همانگونه که کنگره و سنای آمریکا با مصوبات خود به دولت آمریکا فشار می آورند، شما هم بروید و به طرف مقابل بگویید که مجلس به ما فشار می آورد، امیاز بدهید تا ما هم امتیاز بدهیم؛ اما این امر محقق نشد.

متفکر آزاد همچنین گفت: این که آقای بایدن اعلام می کند “من آدم خوبی هستم و می خواهم به برجام بازگردم”، ما هم قبول می کنیم، علی رغم این که با اقدام ترامپ در خروج یک طرفه از برجام، ما می توانستیم و می توانیم راه مذاکرات را ببندیم و مذاکره نکنیم، با این حال چنین کاری را انجام ندادیم، حرف ما این است که برای شروع مذاکرات، ابتدا به برجام برگردید، تمام تحریم ها را که در برجام تعهد کرده اید، لغو کنید، پس از آن ما راستی آزمایی می کنیم تا در نهایت زمینه های منطقی برای ورود به مذاکرات باز شود.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو همچنین، این خواسته ملت و نظام را، مطالبه ای منطقی و منطبق بر روح برجام دانست و آن را موضع جدی و رسمی مجلس، نظام، مقام معظم رهبری و همه ارکان کشور برشمرد و تصریح کرد: مردم هم به این موضوع راضی هستند، اما در این میان، معلوم نیست شروع و برقراری مذاکرات مجدد، گسترده و پیچیده چه دلیل و توجیهی دارد؟ غیر از آن که به طرف مقابل، این پالس و پیام را می دهیم که تحریم برای ما از اهمیت بالا و حیاتی برخوردار است تا او همچنان یقه ما را بگیرد و بفشارد؟

وی در بخش دیگری از سخنان خود با طرح این سوال که تحریم تا کی می تواند ادامه داشته باشد؟ افزود: تحریم تا جایی ادامه خواهد داشت که ما تحریم را موضوع و مساله اصلی کشور نگه داشته و اولویت کشور قلمداد می کنیم، طرف مقابل این را به خوبی درک کرده که پاشنه آشیل ما همین موضع است، از این رو هیچ وقت هم سعی نخواهد کرد سلاح تحریم را بر زمین بگذارد، پس عقل سلیم حکم می کند که از کنار این موضوع، بی اعتنا عبور کنیم، تا بهانه به دست دشمن نداده باشیم.

متفکر آزاد با اشاره به این که دشمن هر چه خواسته و توانسته در بحث تحریم ها انجام داده است، به برخی تحلیل ها و اظهارنظرها در خصوص تقابل مجلس در برابر دولت در موضوع برجام اشاره کرد و گفت: دشمن، دیگر تحریمی نمانده است که اعمال نکرده باشد، اتفاقا مصوبه اخیر مجلس هم در همین راستا بود، مصوبه مجلس می گوید، کاری که نباید می شد، اتفاق افتاده، مسیر فعلی در شرایط فعلی، شبیه جاده یک طرفه ای است که هرچه امتیاز لازم بوده به دشمن داده ایم، این موضوع را اتفاقا خود دولت و شخص آقای ظریف هم قبول دارند، تنها تفاوت دیدگاه میان مجلس و دولت این است که دولت معتقد است روند تحریم ها بعد از روی کار آمدن ترامپ تشدید شده و مجلس معتقد است که اساسا سیاست کلی آمریکا در ادوار مختلف همین بوده است.

وی افزود: ما در مجلس معتقدیم روند تحریم ها اتفاقا از زمان اوباما آغاز شده بود، با این تفاوت که برچسب ها و مصادیق تحریم ها تغییر کرده است، مثلا آمریکا اعلام کرده که آماده لغو یا کاهش تحریم هاست؛ اما تحریم ها را به بهانه هایی نظیر حقوق بشر، فعالیت های موشکی، مسایل منطقه ای و مسایلی دیگر اعمال و تشدید کرده است، گاهی گشایش های محدود و شکلاتی ایجاد کرده و در مقابل، در حوزه های دیگر دست به اعمال تحریم های جدید و نوظهور زده است.

عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی در ادامه با تاکید بر این که مجلس به دنبال ایجاد تغییر در شیوه های مقابله با تحریم و روند مذاکرات و بازگرداندن آن به مسیر دوسویه است خاطرنشان کرد: دولت با شعار “ترامپ بد است” سعی در تحلیل تحریم ها می کند، در حالی که مجلس معتقد است و تاکید دارد که سیاست کلی آمریکا همین بوده و خواهد بود و ترامپ بازیگر بخشی از یک پازل بزرگ و اصلی در مقطع چهار ساله قبل به شمار می رفت.

متفکرآزاد ادامه داد: مصوبه مجلس در راستای خروج از جاده یک طرفه و بی ثمری بود که آمریکا برای ما درست کرده و ما مجبور به امتیاز دادن های مکرر بودیم که هیچ ثمری هم برای ما نداشته و ندارد، هر تحریم و محدودیتی که لازم بود و می شد اعمال شود، بر علیه ما اعمال شده، هر وقت هم به دنبال اعتراض یا واکنش بوده ایم، با تهدید اعمال تحریم های جدید و حتی اعمال فصل هفت شده ایم، حرف مجلس این بوده و است که باید مسیر تعاملات دو سویه باشد تا تعادل و عدالت برقرار شود.
وی با غیرضروری دانستن مذاکرات اخیر برجام در وین نیز گفت: بنده معتقدم که ضرورتی به مذاکرات پیچیده این روزهای وین وجود ندارد و این مذاکرات به نفع منافع مردم و کشور نیست و سیاست کلی نظام همانی باید باشد که بارها به آن تاکید شده است، یعنی، “آمریکا به برجام برگردد، تحریم ها را لغو کند، راستی آزمایی کنیم تا ما هم به برجام برگردیم”.

متفکر آزاد در عین حال در پاسخ به این سوال که چه قدر مذاکرات این روزهای وین می تواند انتخاباتی و در راستای بهره برداری های خاص دولت برای فضاسازی انتخاباتی باشد تصریح کرد: ربط دادن مذاکرات وین به موضوع انتخابات و بهره برداری از نتایج آن به نفع جریانی خاص در این انتخابات، محتمل است.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=19412

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.