7

لزوم فرهنگ‌سازی در استفاده از تولید ملی

  • کد خبر : 20506
  • ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۲
لزوم فرهنگ‌سازی در استفاده از تولید ملی
نهادهای فرهنگی بايد نسبت به استفاده هرچه بيشتر از کالاهای ايرانی فرهنگ‌سازی کنند و مسئولان از توليدکنندگان داخلی برای تحقق اقتصاد مقاومتی حمايت کنند.

تبریزمن – جواد مغربی: اقتصاد هر کشوری به میزان درآمد از طریق تولیدات داخلی و همچنین صادرات بستگی دارد و واردات غیرقانونی و قاچاق کالا، رکود و به تبع آن تعطیلی واحدهای تولیدی و بیکاری کارگران را به دنبال دارد.
علیرغم تاکیدات مقام معظم رهبری و توصیه اقتصاددانان و کارشناسان امر اقتصاد در حمایت از تولید ملی و ممانعت از ورود کالاهای قاچاق به کشور، متاسفانه همچنان شاهد ورود انواع کالاهای خارجی بی‌کیفیت هستیم که ضربه بزرگی بر پیکر صنعت – تولید وارد می‌کند و کمر تولیدکنندگان را خم کرده است.
متاسفانه مردم نیز همسو با قاچاق کالا به سمت خرید کالاهای خارجی رو آورده‌اند و پدیده مدگرایی و رفتن به سمت برندهای خارجی و کالاهای مارک دار در جامعه به یک فرهنگ غلط تبدیل شده و استفاده از کالاهای خارجی را افتخار دانسته و خود را برتر تلقی می‌کنند که کاملا دیدگاهی غلط می‌باشد.
در داخل کشور کالاهای بسیار با کیفیت تولید و عرضه می‌شوند که متاسفانه شاهدیم برخی افراد سودجو با نصب مارک‌های خارجی، کالای تولید داخل را به نام جنس خارجی به قیمت‌های بالا می‌فروشند. از طرفی هم سالیانه از کشور ارز در حد بالا خارج و موجب پویایی اقتصاد سایر کشورها می‌شود.
به راستی دلیل این همه مدگرایی و رواج استفاده از کالاهای مارک‌دار بی‌کیفیت چیست؟
به نظر می‌رسد ضعف دستگاه‌های اطلاع‌رسانی اعم از رسانه‌های مکتوب و خبرگزاری‌ها بویژه رسانه ملی در عدم معرفی کالاهای مرغوب و باکیفیت بسیار مشهود است. رسانه‌ها نتوانسته‌اند با تولید برنامه‌های فرهنگی برای ایجاد رغبت در بین مردم برای استفاده از کالاهای داخل اقدام اساسی نمایند.
نهادهای فرهنگی باید نسبت به استفاده هرچه بیشتر از کالاهای ایرانی فرهنگ‌سازی کنند و مسئولان از تولیدکنندگان داخلی برای تحقق اقتصاد مقاومتی حمایت کنند.
متاسفانه مردم نسبت به خرید کالای ایرانی و تولیدات داخلی بی‌تفاوتند و این نوعی ضعف به شمار می‌رود و سبب می‌شود که چرخه اقتصاد و تولید ملی به کندی بچرخد. زیرا خرید تولید داخلی سبب تقویت اقتصاد، اشتغال جوانان برومند، استفاده بیشتر از کارگر و سرمایه داخلی در یک چرخه هدفمند می‌شود و منفعت آن نیز در داخل کشور باقی می‌ماند.
در نهادهای فرهنگی باید نسبت به استفاده هر چه بیشتر از کالاهای ایرانی فرهنگ سازی شود و از سویی دیگر در حوزه نظارتی باید جدیت لازم را در جهت تولید کالای با کیفیت را اعمال گردد، الحمدالله برخی از کالاهای ایرانی گوی سبقت را از کالاهای خارجی از حیث کیفیت ربوده اند اما باید این دسته از کالاها تبلیغ شوند و مردم نیز نسبت به خرید و استفاده هرچه بیشتر از این اجناس اهتمام ویژه داشته باشند.
وقتی مردم از کالاهای باکیفیت داخلی مطلع و از رادیو و تلویزیون و مطبوعات تبلیغ گردد، به مرور زمان ذائقه مردم به سمت استفاده از کالاهای ایرانی سوق پیدا می کند و ادامه این روند در دراز مدت به منفعت تولید داخل خواهد بود.
لازم به توضیح است: «باید حمایت‌های لازم از سوی دولت و دستگاه‌های مرتبط همچون سازمان صمت نسبت به صنایع صورت پذیرد و در این میان نقش شهرداری و شورای اسلامی شهر هم در ایجاد بستر لازم برای معرفی محصولات و تولیدات بومی با برگزاری جشنواره‌ها و همایش‌ها بسیار ضروری است.»

جواد مغربی؛ عضو شورای سیاستگذاری خانه سرباز صلح آذربایجان

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=20506

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 77در انتظار بررسی : 69انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.