8

تولید خودروسازها از فروش سبقت گرفت!

  • کد خبر : 23128
  • ۳۱ تیر ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۱
تولید خودروسازها از فروش سبقت گرفت!
با توجه به اینکه بررسی‌ها بیانگر این است که رشد تولید صنعت خودروسازی بیشترین اثر مثبت را بر رشد شاخص تولید صنعتی شرکت‌های بورسی در خرداد ماه سال جاری داشته است اما موجودی انبار خودروسازان افزایش یافته که حاکی از افت فروش محصولات این صنعت دارد.

به گزارش تبریزمن،  پژوهشکده پولی و بانکی کشور در گزارش ماهانه خود اعلام کرد که روند صعودی رشد تولید در بخش صنعت در سومین ماه سالجاری نیز ادامه پیدا کرده و شاخص تولید صنعتی شرکت‌های بورسی در خرداد ماه سال جاری ۷٫۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است.

در حالیکه نرخ رشد این شاخص در اردیبهشت ماه ۶٫۸ درصد بوده که البته هنوز شاخص تولید شرکت‌های بورسی در خردادماه حدود ۵ درصد کمتر از شاخص انتهای سال ۱۳۹۶ است. با این حال شاخص خردادماه بیشترین عدد شاخص از اردیبهشت ۱۳۹۷ تاکنون بوده است.

جزئیات تداوم رشد تولید صنعتی شرکت‌های بورسی

مقایسه شاخص تولید خرداد ۱۴۰۰ و خرداد ۱۳۹۷ نشان می‌دهد که میزان تولید صنایع خودروسازی و قطعات، دستگاه‌های برقی و محصولات غذایی در خردادماه ۱۴۰۰ به طور قابل توجهی کمتر از خرداد ۱۳۹۷ بوده است.

همچنین، بررسی رشد صنایع نشان می‌دهد که رشد تولید صنعت خودروسازی بیشترین اثر مثبت را بر  رشد شاخص کل داشته که البته بخش عمده افزایش تولید این صنعت در خردادماه به موجودی انبار تبدیل شده است.

علاوه براین، علیرغم افزایش فروش در صنعت محصولات شیمیایی رشد تولید در این صنعت منفی و نزدیک صفر بوده است.

بررسی سودآوری شرکت‌های بورسی در این گزارش طی دوازده ماهه سال ۱۳۹۹ نشان می‌دهد که سود اسمی این شرکت‌ها بیش از ۱۳۳ درصد افزایش داشته که عمدتا ناشی از افزایش سود صنایع صادرات محور (فرآورده‌های نفتی، فلزات اساسی و محصولات شیمیایی) بوده است.

البته، این افزایش سود عمدتا ناشی از رشد نرخ ارز و افزایش قیمت محصولات صادراتی اتفاق افتاده است.

در بخش دیگری از گزارش پژوهشکده پولی و بانکی کشور به بررسی تغییرات موجودی انبار محصولات شرکت‌های صنعتی پرداخته شده است زیرا، علاوه بر اینکه تحلیل بهتری از علت تغییرات تولید ارائه می‌دهد و شاهدی از وضعیت بازار و تقاضا ارائه می‌کند، می‌تواند در پیش‌بینی روند آتی تولید نیز کمک کند.

براین اساس، در فروردین و اردیبهشت ماه تغییر در موجودی انبار شرکت‌های صنعتی تحت تاثیر تغییر قابل توجه استراتژی فروش شرکت‌های خودروساز قرار گرفت و شاخص کل موجودی انبار صنعت کاهش در موجودی انبار را نشان داد.

اما در خردادماه بر خلاف دو ماه گذشته موجودی انبار صنعت به طور متوسط افزایش داشته است و در این ماه به جز صنعت محصولات شیمیایی در مابقی صنایع شاهد افزایش در موجودی انبار بوده‌ایم.

یکی از صنایعی که بیشترین تغییر را در موجودی انبار دارد، صنعت خودروسازی است که این صنعت از مرداد ماه ۱۳۹۹ تا اسفند ۱۳۹۹ به طور متوسط در هر ماه ۱۲٫۸ درصد به موجودی انبار خود اضافه کرد اما در اردیبهشت ماه سال جاری رشد فروش حدود ۲۷ درصد بیشتر از تولید بوده که به معنی کاهش موجودی انبار انباشته  شده در ماه‌های قبلی است.

اما در خردادماه بر خلاف اردیبهشت ماه، مجددا موجودی انبار این صنعت افزایش یافته و حدود ۱۲٫۵ درصد از تولید در این صنعت به موجودی انبار اضافه شده است.

انبار محصولات شیمایی خالی شد 

از سوی دیگر، صنایع محصولات شیمیایی که در ماه‌های آخر سال ۱۳۹۹ کاهش موجودی انبار داشته در فروردین افزایش موجودی انبار (به میزان ۱٫۲ درصد از تولید فروردین) را تجربه کرده است که همین امر نشانه‌های کمبود تقاضا در بازار و کاهش تولید این صنعت در اردیبهشت ماه را می‌داد که به همین صورت نیز محقق شد و رشد تولید این صنعت در اردیبهشت نسبت به مدت مشابه کاهش یافت.

افزایش موجودی انبار صنعت محصولات شیمیایی در اردیبهشت نشان از کاهش تولید در ماه خرداد می‌داد که همین امر نیز محقق شد اما در خردادماه علیرغم اینکه تولید کاهش داشته است، فروش این صنعت بیش از ۵ درصد رشد نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است که همین امر منجر به کاهش موجودی انبار این صنعت در خرداد ماه و نوید رشد مثبت تولید در ماه‌های آتی را می‌دهد.

در صنعت فلزات اساسی نیز مشابه ماه‌های گذشته در خردادماه نیز موجودی انبار افزایش پیدا کرد و افزایش موجودی انبار در خردادماه از ماه‌های دیگر بیشتر بوده است و نشان از تضعیف بخش تقاضا برای محصولات این صنعت را دارد.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=23128

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.