9

فضای نامناسب کسب و کار چالش اصلی تولید و سرمایه‌گذاری است

  • کد خبر : 23455
  • ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۳
فضای نامناسب کسب و کار چالش اصلی تولید و سرمایه‌گذاری است
رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی گفت: اصلی‌ترین چالش تولید و سرمایه‌گذاری، فضای نامناسب کسب و کار است که از بسترهای حقوقی و مقرراتی و تعامل اقتصاد داخل با اقتصاد بین‌الملل تاثیر می‌پذیرد.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن، داود بهبودی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به وجود مسائلی مثل خطرپذیری، نااطمینانی و عدم قطعیت در اقتصاد کشور افزود: در جامعه ما عرصه‌هایی مثل تجارت بین‌الملل اعم از صادرات و واردات، بحث‌های تامین مالی مثل سیستم بانکی، مالیاتی، تامین اجتماعی و نیروی انسانی و مباحث حقوقی مثل عقد قراردادها و میزان پایبندی به این قراردادها، از شاخص‌های مدرن اقتصادی دنیا متفاوت هستند.
وی متذکر شد: در واقع رتبه سه رقمی کشور در شاخص‌های فضای کسب و کار نشان می‌دهد جایگاه ما نامناسب بوده و این فضای سنگین بر سرمایه‌گذاری و ادامه تولید، فشارها و ناملایماتی را تحمیل می‌کند.
بهبودی اضافه کرد: بخشی از این مسائل از طریق برقراری تعامل مناسب با فضای بین الملل می‌تواند حل شود و مربوط به افق‌های بلندمدت و کلان است؛ یک سری از مسائل هم مربوط به قوانین و مقررات داخلی و رویکردهای اجرایی مدیران و دستگاه‌های اجرایی است.
وی افزود: در برخی مواقع با قوانین سختگیرانه مواجهیم ولی در بسیاری مواقع قانون مناسب بوده ولی مجریان با رویکرد سختگیرانه قوانین را دنبال می‌کنند.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: حدود ۱۱ شاخص فضای کسب و کار اهم مسائل و مشکلات کشور را شکل می‌دهند و استان ما هم مجزا از کل کشور نیست و همین فضا در اینجا نیز حاکم است.
بهبودی ادامه داد: البته بر اساس ارزشیابی‌هایی که توسط مرکز پژوهش‌های مجلس و مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران انجام گرفته، رتبه کسب و کار آذربایجان‌شرقی تک رقمی بوده ولی به هر حال در کلان کشور وضعیت اصلا مطلوب نیست.
وی تاکید کرد: باید با روان سازی قوانین و مقررات، تسهیل فضای سرمایه‌گذاری و صادرات و واردات به تدریج و در قالب یک برنامه زمانبندی شده این رتبه سه رقمی کسب و کار کشور را به ۲ رقمی و در افق میان‌مدت به زیر ۵۰ برسانیم تا بدین ترتیب اتفاق ملموسی در فضای اقتصاد کشور بیفتد و جریان سرمایه‌گذاری و تولید و تجارت تسهیل شده، در نهایت به رشد اقتصادی، اشتغال مولد و ارتقای بهره‌وری منجر شود.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=23455

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.