5
"تبریزمن" واکسن هراسی برخی از مردم در طرح واکسیناسیون عمومی را بررسی می کند؛

بی اعتمادی واکسنی!

  • کد خبر : 25036
  • ۱۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۳
بی اعتمادی واکسنی!
در روزهایی که واکسیناسیون در دنیا آمار مرگ و میر ناشی از کرونا را به حداقل رسانده است تیتر "کرونا رکورد زد" به خبر تکراری این روزهای رسانه‌ها در کشورمان تبدیل شده است؛ تیتری که در آن خبر تلخ مرگ صدها نفر خلاصه می‌شود. مسئولان حوزه بهداشت مقصر پایان زندگی‌ ها را عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌دانند اما به گفته بسیاری از متخصصان، کمبود قابل توجه واکسن های ضدکرونا علت سرعت پایین واکسیناسیون در ایران در ماه‌های قبلی است.

واقعیت این است که در ماههای اولیه شیوع کرونا، برخی افراد در ترکیه در مورد واکسن در فضای مجازی یک سری شایعات پخش کردند اما در آنجا سیستم درمانی و وزارت بهداشت از قبل از آمدن واکسن به مردم امید می‌دادند و حتی اجازه دادند دو نوع واکسن در کشورشان مورد کارآزمایی بالینی قرار بگیرد.
در همان تاریخ در کشور ما تلویزیون اعلام می‌کرد که واکسن خوب نیست و یک عده متخصص در فضای مجازی از واکسن دفاع می‌کردند، این یعنی شرایط کاملاً برعکس وضعیت ترکیه بود.
امروز هم اعلام می‌کنند که کسی با تزریق واکسن روئین‌تن نمی‌شود، با این حرف نمی‌توانیم از فرد سالمندی که سواد پزشکی و ایمونولوژی ندارد انتظار تزریق واکسن داشته باشیم لذا عملاً با این حرف به او القا می‌کنیم که واکسن تزریق کنید یا نه فرقی نمی‌کند!

▪️برخی ها با وجود اولویت بندی‌ برای نام نویسی و تزریق واکسن کرونا اقدام نکرده اند!

واکسن‌ هراسی و بی‌توجهی به دستورالعمل‌های بهداشتی اتفاق ناگوار و چالش جدی در اجرای طرح واکسیناسیون سراسری است که جمعی از پزشکان و متخصصان حوزه بهداشت و درمان نسبت به عواقب ترس واهی ناشی از تزریق واکسن و شیوع گسترده کرونا هشدار داده اند.
بر اساس آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از زمان آغاز واکسیناسیون سراسری در کشور تاکنون دستکم ۲۰ تا ۴۰ درصد گروه پرخطر اعم از سالمندان و جوانان با وجود اولویت بندی‌ های انجام شده برای نام نویسی و تزریق واکسن کرونا اقدام نکرده اند!
عوامل زیادی را در ارتباط با بی رغبتی برخی از اقشار مردم در تزریق واکسن کرونا می توان برشمرد که از جمله آن هجمه های رسانه ای افراد طرفدار تجویز گیاهان دارویی و پاشیدن بذر ترس ناشی از عواقب واکسن کرونا در جامعه، اضطراب ناشی از عوارض بعد از تزریق واکسن، بی کیفیت جلوه دادن واکسن های تولید داخل و در نهایت عوام گرایی و بی توجهی توده ای از مردم به صحبت های افراد صاحب نظر در ارتباط فواید واکسن برای مهار کرونا ویروس است.
گفت و گو با افرادی که رغبتی برای تزریق واکسن کرونا ندارند نشان می دهد که دلایل این افراد برای تزریق نکردن واکسن کرونا مبنای علمی و کارشناسی نداشته و عوام گرایی و اضطراب ناشی از عوارض احتمالی واکسیناسیون مطرح شده است!
▪️گسترش شایعات از طریق فضای مجازی به کاهش سرمایه‌ اجتماعی دامن می زند!

عوامل مختلفی در واکسن هراسی نقش دارد؛ از شایعه های مؤثر نبودن واکسن سینوفارم برای سالمندان در مقابله با ویروس دلتا گرفته تا اما و اگرهای ابتلا و مرگ پس از تزریق دوز دوم واکسن!
مسعود صادقی یکی از متخصصان شرکت فایزر در بلژیک با تحقیقاتی که درباره اثربخشی واکسن ها انجام داده درباره این موضوعات مطرح شده گفت: اخباری که درباره اثربخشی واکسن سینوفارم برای سالمندان در سویه دلتا منتشر می شود که به ۳ دلیل نباید منجر به هراس مردم شود؛ اول اینکه بخش زیادی از جمعیت سالمندان کشور واکسینه شده اند و اثربخشی واکسن در آنها رخ داده است، دوم این که ساختار ایمنی بدن افراد بالای ۶۰ سال به گونه ای است که ایمنی به صورت آرام تر در آنها رخ می دهد و نکته سوم اثربخشی پایین تمام واکسن ها در برابر سویه دلتاست.
با فراگیری کرونا بیشتر‌ جامعه‏ شناسان بروز بحران اجتماعی را پیش بینی می‌کردند چرا که سال‌هاست اعتماد بین مردم و دولت کاهش پیدا کرده است.
این اتفاق که البته نشات گرفته از بدبینی بین مردم و دولت است و امروز در امر کرونا، یعنی در سلامت اجتماعی و کاهش تمایل به واکسیناسیون که یکی از مهم‎ترین مسائل اجتماعی روز است، خود را نشان می‌دهد.
یکی از دلایل کاهش اعتماد به واکسیناسیون، نبود شفافیت در پروسه‌های این امر است. هیچ اطلاع‏ رسانی درستی درباره واکسن‎ ها نمی‏ شود لذا روند تولید واکسن، نتایج مطالعات بالینی و نیز اثراتی که آن واکسن بر افراد مورد مطالعه در داخل یا خارج از کشور داشته‌است لذا تاکنون آنطور که باید در اختیار شهروندان قرار نگرفته‌ است. به همین دلیل شایعات زیادی در جامعه رواج پیدا می‌کند، شایعاتی مانند مرگ افراد بر اثر تزریق واکسن یا بیمار شدن آنها پس از انجام واکسیناسیون…
نگران‌ کننده تر این که شایعات بیشتر از اطلاعات علمی این روزها دست به دست می‌شود و مسلماً به گوش سالمندان و حتی افرادی که در استان های محروم زندگی می‏کنند، می ‏رسد لذا گسترش شایعات که به کمک فضای مجازی خیلی زود فراگیر می‌شود به کاهش سرمایه‌ اجتماعی دامن می‌زند و سبب می‏ شود برخی تصور کنند تزریق واکسن ممکن است سلامت آنها را به خطر بیندازد.

▪️سند علمی قطعی برای عوارض شدید بعد از تزریق واکسن های کرونا وجود ندارد!

روانشناسان معتقدند ترس فرد از یک موضوع خاص به طور عمده از ناآگاهی او تاثیر می پذیرد و فرهنگ سازی در ارتباط با اهمیت واکسیناسیون از رویکردهای مثبت برای مدیریت مقابله با کرونا و جلوگیری از واکسن هراسی در جامعه است.
یک مشاور خانواده گفت: یکی از دلایل ترس برخی از مردم در تزریق واکسن کرونا، ناآگاهی آنهاست که باید فرهنگ سازی در ارتباط با اهمیت تزریق واکسن افزایش یابد.
شقایق ملک زاده ادامه داد: یکی از دلایل خود مراقبتی و تزریق واکسن داشتن امید برای ادامه زندگی است و افرادی که انگیزه برای رسیدن به اهداف خود دارند بیشتر از خود و خانوداده هایشان مراقبت می کنند.
وی افزود: تزریق واکسن و رعایت دستورالعمل های بهداشتی می تواند روند شیوع و تعداد جان باختگان شیوع کرونا ویروس را در جامعه کاهش دهد و پدیده واکسن هراسی معضلی است که باید برای رفع آن با دیدگاه روان شناسی و جلب اعتماد آحاد جامعه اقدام کرد.
ملک زاده اضافه کرد: سند علمی برای عوارض شدید بعد از تزریق کرونا وجود ندارد و واکسن های ایرانی و خارجی از کیفیت لازم برخوردار هستند.
وی تاکید کرد: برخی افراد غیرکارشناس با نشر اطلاعات غلط می گویند که تزریق واکسن کرونا باعث می شود که بیماران نتوانند داروهایی که برای درمان بیماری هایشان مصرف می کنند بعد از تزریق واکسن استفاده کنند که این صحبت ها اشتباه بوده و هیچ تداخل جدی بین مصرف واکسن کرونا و مصرف داروهای روزانه افراد بیمار وجود ندارد.
ملک زاده اظهار کرد: ورزشکاران و دیگر اقشار جامعه در هر حرفه ای که مشغول به کار هستند می توانند بعد از تزریق هر نوع از واکسن کرونا به زندگی خود ادامه دهند لذا از مردم عاجزانه می خواهم به شایعات پیرامون واکسن کرونا توجه نکرده و برای تزریق واکسن اقدام نمایند.

? شهرام‌ صادق زاده

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=25036

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.