4
"تبریزمن" تعلل در اجرای بخشنامه آموزش رایگان پیش دبستانی ها را پیگیری می کند؛

آموزش غیررایگان حق آذربایجان شرقی نیست!

  • کد خبر : 27925
  • ۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۴
آموزش غیررایگان حق آذربایجان شرقی نیست!
تعدادی از اولیای نوآموزان می گویند بخشنامه آموزش رایگان دوره پیش دبستانی در اکثر استانهای کشور اجرا شده است اما در مراکز آموزشی آذربایجان شرقی انکار می گردد!

به گزارش آژانس خبری تبریزمن ، آموزش‌های پیش‌دبستانی در اجتماعی شدن نوآموزان و آمادگی آن‌ها برای ورود به مقطع ابتدایی نقشی کلیدی دارد اما با شهریه‌های عجیبی که این روزها توسط مراکز پیش‌دبستانی غیردولتی آذربایجان شرقی دریافت می‌شود کمتر خانواده‌‌ای توانایی آن را دارد که فرزندش را در مقطع پیش‌دبستانی ثبت‌‌نام نماید.
این در حالی است که با اخذ هزینه گزاف توسط مراکز دولتی و معطل ماندن ثبت نام رایگان در آذربایجان شرقی، ترجیح خانواده های کم درآمد بر این است که کودک خود را در حالی که باید با شرکت در دوره پیش دبستانی برای حضور در مدرسه آماده شود، در کنار خود و در خانه آموزش دهند!
این موضوع در روزهای اخیر به سوژه چالش برانگیز خانواده ها و محافل آموزشی تبدیل شده است تا حدی که هفته گذشته تعدادی از والدین نوآموزان آذربایجان شرقی از عدم ثبت نام فرزندان خود در مراکز دولتی پیش دبستانی استان گله مند شده و به این امر اعتراض نمودند.
سوال بِحق خانواده های هم استانی کاملاً به جاست که آیا درست است در این اوضاع بیکاری، تورم، کرونا و غیره چندین کودک به دلیل عدم استطاعت مالی خانواده از آموزش رایگان دوره پیش دبستانی بی بهره بمانند؟!
در میان اعتراض آنها، کِتمان بخشنامه ۳۰۴ وزارت آموزش و پرورش از سوی مدارس برخی مناطق آذربایجان شرقی که آموزش رایگان را حق خانواده های مناطق کم برخوردار و محروم می داند نوعی ضایع کردن حق الناس تلقی گردید که جای بسی تامل دارد!

▪️بخشنامه ثبت نام رایگان پیش دبستانی ها در آذربایجان شرقی معطل مانده است!

از قرار معلوم اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی بخشنامه شماره ۳۰۴ وزارت آموزش و پرورش مبنی بر آموزش رایگان و مجازی دوره پیش دبستانی در مراکز دولتی که سال گذشته هم اجرا شده بود و امسال هم باید از اول مهرماه اجرا می شد را کتمان نموده است!
این بخشنامه در اکثر استانهای کشور اجرا شده است اما به گفته تعدادی از اولیای نوآموزان، این بخشنامه در مراکز آموزشی آذربایجان شرقی انکار می شود که بسیار تامل برانگیز است!
یکی از شهروندان تبریزی در این خصوص گفت: از اوایل شهریور ماه سال جاری پیگیر این موضوع بودم و هر بار که به ناحیه آموزش و پرورش خود مراجعه نمودم اعلام کردند امسال چنین بخشنامه ای ارسال نشده و احتمالاً هم نخواهد شد.
پس از طرح این مشکل در سطح استان، طی تماس با وزارت آموزش و پرورش و گفتگو با کارشناس مقطع پیش دبستانی مشخص گردید که بخشنامه شماره ۳۰۴ با موضوع آموزش رایگان دوره پیش دبستانی در مراکز دولتی ارسال شده و مسئولان آموزش و پرورش آذربایجان شرقی بنا به صلاحدید خود(!) رفتار نموده اند.
در پیگیری های تکمیلی معلوم شد خانواده های جوان و کم درآمد ساکن استان از ترس عقب ماندن تحصیل و آموزش فرزندانشان، آنها را در مدارس غیرانتفاعی ثبت نام کرده اند در حالی که معطلی در اجرای این بخشنامه غیرقابل کتمان است!
طبق تحقیقات به عمل آمده مشخص گردید که بخشنامه ثبت نام رایگان دوره پیش دبستانی نوآموزان آذربایجان شرقی در مراکز دولتی از اواخر مهر ماه جاری طبق روال سال گذشته برقرار شده و والدین می توانند نسبت به ثبت نام نورچشمان خود اقدام نمایند.

▪️برخی از خانواده‌‌ها از حضور فرزندشان در دوره پیش دبستانی دلسرد شده اند!

با واگذاری پیش دبستانی‌ها به بخش غیردولتی که از حدود سال ۸۶ آغاز شد شاهد شکل گیری مراکز پیش دبستانی غیردولتی بودیم که بخشی از این مراکز وابسته به نهادهای مختلف از جمله بهزیستی و سایر ارگان‌ها شده و آشفته بازار آموزشی قبل از دبستان آغاز گردید.
شهریه‌هایی که این روزها توسط مراکز پیش دبستانی غیردولتی گرفته می‌شود آنقدر برای این دوره زیاد است که بسیاری از خانواده‌‌ها را نسبت به حضور فرزندشان در دوره پیش دبستانی دلسرد کرده است.
والدینی که سال گذشته فرزند یا فرزندانشان را در یکی از مراکز دوره پیش دبستانی مناطق آذربایجان شرقی سپری کرده بودند درباره این دوره می گویند سیستم آموزشی کشور در پی سوق دادن خانواده ها به سمت مدارس نیمه دولتی و غیرانتفاعی است!
یکی از والدین گفت: سال گذشته فرزندم را در یکی از مدارس نیمه دولتی با شهریه یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برای مقطع پیش دبستانی ثبت نام کردم زیرا گفتند دوره پیش دبستانی دولتی در منطقه محل زندگی ما وجود ندارد!
یک سرپرست خانواده نیز درباره کم و کیف آموزش در دوره پیش دبستانی توضیح داد: کودکانی که به پیش دبستانی می روند توانایی دارند تا خودشان را با گروه وفق دهند و در واقع حس همراهی نسبت به دیگر کودکان که پیش دبستانی نرفته اند بیشتر است؛ البته مهارت های یادگیری هم نسبت به دیگر کودکان افزایش می یابد.
او با بیان اینکه طی سال هزینه های متفاوتی به بهانه های مختلف اخذ می شود اضافه کرد: برای مثال برای اردوی نیم روزه ۲۰ هزار تومان هزینه اخذ می کردند که این هزینه ها از شهریه اولیه مجزا بود!

? شهرام صادق زاده

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=27925

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.