13
پوست "فیلمسازی در پیرامون" را تقویت می‌کند

پوست در مرز ترس و اُنس ایستاده است

  • کد خبر : 28195
  • ۲۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۴
پوست در مرز ترس و اُنس ایستاده است
کارگردان فیلم پوست گفت: فیلم‌هایی از جنس پوست، "فیلم‌سازی در پیرامون" را در بین مردم آذربایجان، پیرامون مرکز و اقوام که دارای اسطوره‌هایی مشترک و شبیه هم هستند، تقویت می‌کند.

بهرام ارک در گفت‌وگوی اختصاصی با تبریزمن با اشاره به اینکه ایده اصلی فیلم پوست از فولکلور و افسانه‌های محلی آذربایجان گرفته شده، گفت: موضوع فیلم مربوط به رابطه مادر و فرزندی و عشقی طلسم شده است که تغییر می‌کند و فرزند در انتخاب عشق معشوق و مادر مانده است و کلیت دادستان این است.
وی افزود: عاشیق ولی عبدی که پیرترین عاشیق آذربایجان است قصه فیلم را همراه با شعر و ساز در یک قهوه‌خانه روایت می‌کند و همین امر باعث شده پوست در کنار سحر و جادو و مجیک، جنبه موزیکال هم داشته باشد.
‌کارگردان پوست اضافه کرد: با توجه به اینکه ایده اصلی فیلم از ادبیات فولکلور آذربایجان نشات گرفته، امیدواریم این جنس از فیلمسازی که می‌توان بدان “فیلم‌سازی در پیرامون” نام نهاد در بین مردم آذربایجان، پیرامون مرکز و اقوام که دارای اسطوره‌هایی مشترک و شبیه هم هستند، قوت یابد و حتی مرکز را هم پشت سر بگذارد.
وی با بیان اینکه پوست، داستانی اورجینال دارد، خاطرنشان کرد: اگر می‌گوییم فیلم پوست برگرفته از فولکلور و افسانه‌های محلی است، بیشتر از آن حال و هوا صحبت می‌کنیم نه از یک داستان خاص. از حال و هوایی که ریشه در ادبیات شفاهی ما دارد، مثلا قصه‌هایی که مادران ما از اجنه تعریف می‌کنند و با ادبیات ماوراءطبیعت که هم نسبت بدان ترس داریم و هم انس. به نوعی می‌توان گفت؛ پوست دقیقا در این مرز ایستاده است.

▪️ما گریزی از زیست آذربایجان نداریم

بهرام ارک در پاسخ به این سوال که در کارهای آتی باز هم به سوژه‌های مشابه پوست ورود می‌کنند؟ گفت: زیست من و بهمن در فرهنگ آذربایجان اتفاق می‌افتد و ما گریزی از این زیست نداریم. می‌توان گفت؛ مبتلا به همین فرهنگیم و اگر بخواهیم فیلم اورجینال بسازیم چه بخواهیم و چه نخواهیم درگیر این فضا خواهیم بود و فیلم نیز همین گزاره و اتفاقات درونی را بازنمایی خواهد کرد.
وی افزود: بخش اعظم فیلم جدیدمان که در مرحله فیلمنامه‌نویسی است و احتمالا زبانش فارسی و ترکی خواهد بود، باز در آذربایجان اتفاق می‌افتد و در داخل همین ادبیات مصور.
ارک افزود: موضوع فیلم در دوره شاه طهماسب صفوی اتفاق می‌افتد که امیدواریم توفیق یابیم تا این فیلم‌نامه را نیز به سرانجام رسانده و تبدیل به فیلم کنیم.

▪️پوست، ادبیات و فولکلور قومیت‌ها را در سینمای ایران متجلی کرد

علی ایمانی راد؛ تهیه کننده فیلم پوست نیز در گفت وگو با تبریزمن، اظهار داشت: خوشبختانه پوست در جشنواره فجر دو سیمرغ بلورین برنده شد و منتقدین زیادی در رابطه با این فیلم قلمفرسایی کردند.
وی ادامه داد: در کنار نقدها، تحسین‌های زیادی از پوست شد چرا که این فیلم حال و هوایی جدید از منطقه‌ای جدید و خارج از تهران و مرکز بود و همچنانکه کارگردان فیلم نیز اشاره کردند این فیلم، ادبیات و فولکلور قومیت‌ها را در سینمای ایران متجلی کرد و همین امر باعث شد اهالی سینما، اقبال خوبی از این فیلم داشته باشد.
این تهیه‌کننده تبریزی با بیان اینکه پوست، انگیزش‌های خوبی در بین جوانان ایجاد کرد تا به سمت و سوی این تیپ فیلم‌ها بروند، گفت: امیدواریم در خود منطقه آذربایجان نیز این اقبال عمومی بیشتر شود. استقبال مردم، به ما قوت قلب می‌دهد و ما را تشویق می کند تا در این راه ثابت‌قدم باشیم و کارهایی بهتر در این زمینه تولید کنیم.
ایمانی‌راد در خاتمه با اشاره به اینکه پوست، سوپراستار سینمایی ندارد و از این بابت شاید نتواند جوانان را جذب ‌کند، افزود: اما این دلیل نمی‌شود که بگوییم فروش فیلم پایین خواهد بود و با استقبال کمتری مواجه خواهد شد. فضای جدیدی که پوست به فضای هنری کشور و منطقه ارایه کرده، خود جذابیتی وافر ایجاد کرده که اتفاقا در بین جوانان هم طرفداران زیادی پیدا کرده است.

 

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=28195

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.