15

نوروز و عادت اسراف در خانواده های ایرانی

  • کد خبر : 44797
  • ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۹
نوروز و عادت اسراف در خانواده های ایرانی
تبریزمن - امسال که برای دومین سال قرار است نوروزمان را بدون دید و بازدیدهای معمول و سفرهای جور و واجور سپری کنیم، می توانیم قناعت پیشگی و کم کردن مصرف گرایی را هم به خانواده‌مان آموزش دهیم.

تبریزمن ، گروه خانواده: نزدیک شدن به تعطیلات سال جدید همواره برای همه مردم به دلیل هیجانات خاص تغییر سال ، انگیزه زیادی برای خرج کردن بی با رویه و بی رویه را فراهم می کند، بنا به سنت های گذشته مان همه دوست داریم درسال جدید لباس نو بر تن کنیم، برخی از وسایلمان را نو کنیم یا اینکه به خریدهای زیاد برای منزل و مهمانی رفتن یا مهمانی دادن بپردازیم بی آنکه به این فکر کنیم آیا خیلی از این نو نوار کردن ها و جدید شدن ها نیاز ما است یا خیر؟

بخشی از تغییراتی که ما برای ایجاد تفاوت در روحیه و فیزیک زندگی مان صورت می دهد، برای زندگی لازم است مثل اینکه برای فرزندانمان لباس جدید تهیه کنیم یا برای منزل خرید کنیم، اما خیلی ها را هم شاید بشناسیم که برای تعطیلات عید با چشم و هم چشمی های زیاد به نو کردن لوازم زندگی بدون جهت یا حتی خریدهای آنچنانی و سفرهای لاکچری می پردازند. حال شاید باید خدا را شکر کنیم که کرونا علی رغم همه رنج‌ها و سختی‌هایی که داشته، قدری از این چشم و هم چشمی ها و سفرهایی که نمایشش در فضاهای مجازی موجود است، کاسته است.

به اندازه خرید کنیم نه بیشتر

این دومین سالی است که نوروز را با شرایط کرونایی سپری می کنیم. در حالیکه مسئولان بهداشتی کشور می گویند بهتر است در این ایام سفر نکنیم و دید و بازدیدهایمان را به حداقل برسانیم اما خیلی هایمان در منازلمان ولخرجی های زیاد هم می کنیم . مثل اینکه پیش از سال جدید چند برابر نیازمان خرید میکنیم غافل از اینکه خیلی از این خریدها به کارمان هم نمی آید یا چند برابر ظرفیت و نیازمان است.

بنابراین یکی از روش هایی که می توانیم برای جلوگیری از اسراف و اقتصادی خرج کردن درآمد انتهای سالمان به کار ببریم این است که تنها به اندازه نیازمان لوازم ضروری منزل اعم از خوراکی یا غیر خوراکی را تهیه کنیم. برخی الان شاید بگویند که در خانه ماندن یک تا دو هفته ای در ایام نوروز نیاز به وسایل لازم خورد و خوراک و چیزهای دیگر دارد. بله قطعا نیازمان بیش از سال های پیش قبل از کرونا است اما همین را هم می‌توانیم با مدیریت بیشتری هزینه کنیم تا هم دخل و خرجمان جور در بیاید و هم اسراف نکرده باشیم.

چه کرونا باشد و چه نباشد، برخی از مردم ما عادت دارند بیش از نیاز برای ایام تعطیل مواد غذایی احتکار کنند و این عادت خوبی نیست.

مدیریت مصرف انرژی را دست کم نگیریم

نکته دیگر هم این است که علی رغم تهیه مواد غذایی و سایر موارد می توانیم انرژی منزلمان را هم اقتصادی مصرف کنیم . بهرحال با توجه به حضور همه اعضای خانواده در نوروز در منازل قطعا مصرف آب و برق و گاز و سایر انرژی ها بیشتر می شود. اما می توانیم با تهیه مثلا لامپ های کم مصرف یک بار برای استفاده در چند سال مصرف انرژی برق را مدیریت کنیم یا برای تماشای تلویزیون در برخی ساعت ها از روشن بودن صبح تا نیمه های شب تلویزیون خودداری کنیم.

همینطور درباره سایر انرژی ها، مصرف آب ، اینترنت ، تلفن و … نیز میتوانیم مدیریت صحیح داشته باشیم و قطعا این مدیریت به معنای خرج نکردن و خست نیست بلکه به معنای اقتصادی هزینه و زندگی کردن است که  این را به فرزندانمان نیز آموزش می دهد. به طور مثال برای شستن ظرف ها بهترین حالت این است که ظرف های روزانه را یک جا جمع کرده و بعد بشوییم به جای اینکه مدام برای هر چند تکه ظرف مقدار زیادی آب مصرف کنیم. یا مثلا برای شستن ماشینمان از یک سطل آب و شوینده و دستمال برای خشک کردن به جای گرفتن آب با فشار قوی و زیاد استفاده کنیم.

لباس های سالم و نو را بهینه مصرف کنیم

قطعا امسال نیز چون سال گذشته کرونایی دید و بازدیدهایمان کمتر از سال های قبل است بنابراین شاید با همان لباس های ترو تمیز یک سال گذشته یا یک دست لباس مناسب تهیه شده بتوانیم سال نو را بگذارنیم از خانم ها اگر بپرسیم لباس هایی که برای دو هفته عید تهیه می کنند چقدر به مصارف سالیانه شان می رسد شاید پاسخ بیست تا سی درصد هم نباشد. بنابراین در کنار تهیه یک دست لباس اگر شرایط مالی اش را داریم می توانیم برای مصارف خانواده های کم بضاعت نیز هزینه کنیم تا آنها هم درشادی ما شریک باشند.

به فکر نیازمندان باشیم

خیلی از سرپرستان خانوار در این شرایط کرونایی یک سال و اندی از کار بیکار شده یا درآمدشان کمتر شده و  ممکن است خجالت زده خانواده شان بشوند پس در این شرایط به جای اینکه تنها به فکر خودمان و خانواده مان باشیم می توانیم دست نیازمندی را هم بگیریم.

نقل شده است که امام صادق (ع) مشاهده کرد میوه ای را نیم خورده از خانه بیرون انداخته اند، خشمگین شد و فرمود: اگر شما سیر هستید خیلی از مردم گرسنه اند خوب بود آن را به نیازمندش می دادید. (مجموعه الاخبار، باب ۱۷۱، حدیث ۴)

همچنین در جای دیگری امام صادق (ع) فرمود: انسان مؤمن اسراف و زیاده روی نمی کند بلکه میانه روی را پیشه خود می سازد. (مجموعه الاخبار، الباب ۳۰، حدیث ۱)

نکته دیگر در دید و بازدیدهای هر ساله نوروز خیلی از غذاهای رنگ و وارنگ سفره ها باعث می شود که برخی از اقوام ودوستانمان که شرایط اقتصادی خوبی ندارند ، نتوانند تلافی آمد و رفت ما را داشته باشند. بهتر است به ویژه در این شرایط اقتصادی خاص کشور و همینطور خیلی از اقشار کم درآمد سفره هایمان را کمتر رنگین کنیم، با یک مدل غذا از مهمانانمان پذیرایی کنیم تا آنها نیز بتوانند پاسخ میهمانی ما را بدهند.

همچنین هر ساله رسم بوده که در نوروز انواع و اقسام آجیل های مختلف مغز و دیگر انواع آجیل ها توسط مردم تهیه شود در حالیکه با قیمت های هنگفت این نوع آجیل ها خیلی از مردم دیگر قدرت خرید ندارند و خیلی ها هم این مواد خوراکی را تهیه نمی کنند ، بهترین حالت این است که خودمان  و دیگران را در زحمت نیاندازیم و به اندازه وسع یا حتی وضعیت عموم مردم به تهیه مواد خوراکی نوروز بپردازیم.

خیلی از انواع خشکبار ، میوه های خشک و شیرینی ها را می توانیم با تهیه مواد خامشان در منزل تهیه کنیم. این کار خیلی تفریح خوب و لذت بخشی هم می تواند در تعطیلات باشد.

مدیریت منابع مالی داشته باشیم

برای جلوگیری از اسراف زیادی پیش از نوروز تمام منابع مالی مان را صرف خرید نکنیم و بخشی را برای دوران تعطیلات و پس از آن قرار دهیم تا با کمتر شدن تب و تاب سال جدید بتوانیم منطقی تر و بهتر خرید کنیم. در نهایت تعطیلات نوروز می تواند با جلوگیری از مسرف گرایی و دوری از اسراف و همینطور قناعت بیشتر برای خود، خانواده، اطرافیان و همینطور نیازمندان لذت بخش تر باشد. همانطور که امام موسی بن جعفر علیه السلام فرمودند: کسی که در زندگی میانه روی و قناعت ورزد، نعمت او باقی می ماند و آنکه با ریخت و پاش و اسراف زندگی کند، نعمتش از بین می رود. (تحف العقول، ص ۳۰۱)

اگر قرار است برخی از روزهایمان در تعطیلات را در دامان طبیعت بگذرانیم بهتر است بدور از تجملات و تشریفات زیاد باشد چرا که با یک غذای ساده و امکانات معمولی می توانیم از بودن کنار همدیگر لذت ببریم.همین حضورمان در طبیعت با رعایت پروتکل ها امسال می تواند از اسراف زیاد انرژی در منازل و سفرهای پرخرج برایمان بهتر و قابل توجه تر باشد.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=44797

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.