5
با بهره‌گیری از ظرفیت نخبگان و تکنولوژی‌های دانش‌بنیان؛

حل مسئله آسفالت، یکبار برای همیشه!

  • کد خبر : 39669
  • ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۳
حل مسئله آسفالت، یکبار برای همیشه!
آسفالت، اگرچه مسئله و دغدغه دیرین شهروندان و مدیریت شهری تبریز است؛ اما این بار شهردار تبریز با استفاده از ظرفیت نخبگان و تکنولوژی های دانش بنیان در پی حل ریشه ای این مسئله است.

آسفالت، انتظاری پیش پا افتاده و مشکلی که سال هاست پیش پای همه مان افتاده است.

وقتی از کهن‌شهری صحبت می‌کنیم که تا کسب عنوان «پایتختی گردشگری جهان اسلام» پیش رفت، باید شهری را در ذهن خود مجسم کنیم که از استانداردهای حداکثری یک شهر جهانی برخوردار باشد.

آسفالت مطلوب یکی از همین استانداردها است؛ مشکل آسفالت خیابان های تبریز، حرف دیروز و امروز نیست. چند دهه است که وقتی از شهروندان درباره انتظار اولشان از مدیریت شهری پرسیده می شود، جواب واحدی می دهند: آسفالت.

حتی فارغ از نتایج نظرسنجی‌های مختلف، فارغ از آنچه با چشمان خود می‌بینیم، گشتی در شبکه‌های اجتماعی هم نشان می‌دهد که این‌ روزها مهم‌ترین مطالبه شهروندان از شهرداری تبریز همین آسفالت است؛ آن هم خیلی زود، باکیفیت هرچه بیش‌تر و در ابعادی وسیع.

کمیت ناکافی، کیفیت نامناسب و آب و هوا، علت آسفالت نامناسب معابر

علت این مسئله را به دو دسته می توان تقسیم کرد: کمیت ناکافی و کیفیت نامناسب؛ به این معنا که در سالیان گذشته به اندازه کافی آسفالت در سطح معابر توزیع نشده و همان مقداری هم که توزیع شده، کیفیتی نازل داشته و شهروندان شاهد این بوده اند که آسفالت یک خیابان پس از گذشت یک سال از توزیع، از بین رفته یا آسیب های جدی دیده است.

البته موضوع آب و هوا را هم نمی توان نادیده گرفت. آب و هوای تبریز سرد و خشک است. ما اغلب در اواخر زمستان و اوایل بهار شاهد ایجاد چاله و لکه های متعدد در آسفالت معابر می شویم. علاوه بر اینکه رطوبت سرد می تواند آسیب جدی به رویه آسفالت بزند، متاسفانه نمک پاشی هایی هم که برای آب کردن برف معابر در زمستان استفاده می شود، به زبان خودمان، پدر آسفالت را در می آورد.

نمک‌پاشی، قاتل جان آسفالت

یک کارشناس حوزه محیط زیست هم دقیقا همین را تایید می کند. علیرضا طاهری می گوید: نمک پاشی در هنگام بارش برف بر آسفالت و آب‌های زیر زمینی تاثیری بسیار مخرب دارد.

شهروندان در هنگام بارش برف از شهرداری مطالبه می کنند که هرچه سریع تر برای برف روبی معابر اقدام کند و شهرداری نیز برای سرعت بخشیدن به روند برف روبی، از مخلوط نمک و شن و برخی اوقات از محلول استفاده می کند که همین باعث تخریب آسفالت و ایجاد هزینه کلان برای شهرداری می شود.

اما حالا تلکیف چیست؟ آیا باید دست روی دست گذاشت و آسفالت را آرزوی دست نیافتنی تلقی کرد؟

اعتبار ۲۰۶میلیارد تومانی برای آسفالت در سال ۱۴۰۱

سامان احمدزاده، سرپرست جانشین معاونت فنی و عمرانی شهرداری تبریز می گوید: برای سال جاری، ۲۰۶ میلیارد تومان اعتبار در حوزه آسفالت کنار گذاشته شده است.

در ۴۵روز اخیر ۱۲هزار و ۵۰۰تن آسفالت در سطح معابر تبریز توزیع شده است.او همچنین اضافه می کند که در ۴۵ روز اخیر ۱۲ هزار و ۵۰۰ تن آسفالت در سطح معابر تبریز توزیع شده است. روندی که اگر تا پایان سال ادامه پیدا کند می تواند به صدها هزار تن برسد و سطح قابل توجهی از معابر را پوشش دهد.

اما شهردار تبریز، فکرهای اساسی تری دارد. یعقوب هوشیار معتقد است اختصاص بودجه مناسب برای آسفالت ریزی، کافی نیست و باید به فکر ارتقای کیفیت آن نیز باشیم. چراکه ارتقای کیفیت می تواند همان حلقه گمشده ای باشد که مدیریت شهری سالیان سال است در پی آن است.

چاره، اتکا به شعار سال است

با توجه به اینکه امسال از سوی مقام معظم رهبری سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین نامگذاری شده است، شهردار تبریز توجه به همین موضوع دانش بنیان را یکی از راه حل های اساسی مسئله آسفالت تبریز می داند.

او در جمع نخبگان سطح حوزه منطقه ۷ تبریز گفت: در مدیریت شهری، هیچ موضوع تک وجهی وجود ندارد. مثلاً اقتصاد شهری یکی از پایه‌های مدیریت شهری است و در این راستا اگر بخواهیم از مصداق مشخصی استفاده کنیم، موضوع آسفالت‌ریزی با استفاده از روش‌های هوشمندانه و تکنولوژی‌ها است و اکنون دیگر نمی‌توان به شکل سنتی آسفالت‌ریزی کرد.

او اضافه کرد: اکنون به سمتی می‌رویم که باید تکنولوژی ما به‌روز باشد تا از این طریق هزینه‌ها را کاهش دهیم. مدیریت شهری باید در اختیار مردم باشد و قطعا در این عرصه، افراد نخبه نقش مهم و موثری ایفا می‌کنند. در راستای رسالت شما عزیزان نخبه در موضوعات مختلف شهری که ما نیز مبتلا به آن هستیم، گروه‌هایی تشکیل می‌یابد و در این خصوص با تشکیل کمیته ایده، به آنها می‌پردازیم تا در شهر اثرگذاری داشته باشد. ما نیز متقابلاً طرح‌هایی برای اجرا می‌دهیم و کارخانه نوآوری را در تبریز راه‌اندازی کنیم تا برای مداخله در بحث اشتغال و تجاری‌سازی این ایده‌ها به کار بگیریم.

دعوت شهردار از نخبگان و فعالان حوزه‌های دانش‌بنیان

شهردار تبریز گفت: برای مثال ما به لحاظ آب و هوایی در منطقه‌ای هستیم که بارش برف زیاد است و ما مجبور به نمک‌پاشی هستیم که این کار علاوه بر اینکه هزینه دارد، آب‌های زیرزمینی را آلوده می‌کند، به فضای سبز و آسفالت آسیب می‌زند و موجب ایجاد بیماری‌های ریوی می‌شود.

او افزود: ضروری است تا چنین معضل‌هایی را حل کنیم و در این خصوص باید ایده بدهیم تا علاوه‌ بر افزایش عمر آسفالت‌ها، در هزینه‌ها صرفه‌جویی شود. از شما نخبگان عزیز می‌خواهیم که بصورت جدی فعال باشید تا با اجرای ایده‌ها، شاهد این باشیم که زندگی مردم روزبه‌روز بهتر شود.

اگرچه اختصاص بودجه ۲۰۶ میلیارد تومانی برای آسفالت از سوی شورای اسلامی شهر امیدوارکننده است، اما راه حل اساسی همان استفاده از دانش نخبگان برای تولید آسفالت با کیفیت یا پیدا کردن راهی جایگزین برای برفروبی معابر در زمستان است. حال باید منتظر ماند و دید تا همکاری متخصصان و مدیران شهری چقدر خواهد توانست انتظارات از مدیریت شهری را از کف زمین به اوج آسمان ها برساند؟

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=39669

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.