4

آمارگیری کلنی‌های زنبور عسل استان اردبیل آغاز شد

  • کد خبر : 45168
  • ۱۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۸
آمارگیری کلنی‌های زنبور عسل استان اردبیل آغاز شد
کارشناس مسئول زنبورداری سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل از آغاز طرح آمارگیری کلنی‌های زنبور عسل و فعالیت زنبورداران این استان خبر داد.

به گزارش تبریزمن،  در این طرح آمارگیری، کلیه فعالیت زنبورداری و همه فعالیت‌ها و شاخص‌های مربوط به زنبورداری و شاغلان در این حرفه در سامانه طراحی شده در حال ثبت است.

وی هدف از آمارگیری کلنی‌های زنبور عسل را گردآوری آمار منسجم در خصوص این رشته از فعالیت حوزه کشاورزی عنوان کرد و گفت: این آمارگیری با هدف نهایی برنامه‌ریزی دقیق و به منظور خدمات رسانی بهتر به تولید کنندگان و بهره‌برداران زنبورستان‌ها انجام می‌شود.

کارشناس مسئول زنبورداری سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل، سهولت در ارائه خدمات و جلوگیری از اتلاف وقت و پیگیری دقیق فعالیت زنبورداری را از جمله اهداف دیگر این طرح آمارگیری ذکر کرد.

وی بیان کرد: در این طرح آمارگیری که به صورت رسمی از امروز آغاز شده، زنبورداران استان اردبیل همزمان با سراسر کشور تا ۲۸ مهرماه اطلاعات دقیق خواسته شده را به مراجع مرتبط ارائه می دهند تا در سامانه مربوطه ثبت شود.

باقری از زنبورداران استان اردبیل خواست تا در مدت زمان اجرای این طرح، آدرس دقیق محل استقرار زنبورستان خود را به نزدیک‌ترین مرکز خدمات کشاورزی اطلاع دهند و در مدت زمان آمارگیری، از کوچ و نقل و انتقال کلنی‌های خود خودداری کنند.

وی با اشاره به اجرای بخشی از طرح آمارگیری به صورت مراجعه مامور آمارگیری به محل استقرار زنبورستان، تاکید کرد: زنبورداران در زمان اجرای این طرح، با به همراه داشتن شناسنامه زنبورداری، در محل زنبورستان حضور داشته و در ارائه اطلاعات دقیق و کامل با ماموران آمارگیری همکاری کنند.

کارشناس مسئول زنبورداری سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اضافه کرد: پس از آمارگیری امسال، همه خدمات و امور مربوط به زنبورداری در استان اردبیل به صوت سامانه‌ای و الکترونیک ارائه خواهد شد.

آمارگیری کلنی‌های زنبور عسل استان اردبیل آغاز شد

به گزارش ایرنا، حدود چهار هزار مزرعه پرورش زنبور عسل در استان اردبیل وجود دارد و بر اساس آخرین آمار، هفت هزار و ۳۴۳ تن محصول عسل در این مزارع تولید می‌شود.

۹۹.۵ درصد از ۴۶۰ هزار کندوهای پرورش زنبور عسل استان اردبیل ۴۵۶ هزار مورد از آنها کندوی مدرن و چهار هزار مورد آنها نیز کندوی سنتی است.

میانگین تولید عسل در کندوهای سنتی ۴.۵ کیلوگرم و میانگین تولید محصول در کندوهای مدرن نیز ۱۶.۱ کیلوگرم اعلام شده و میانگین عسل تولیدی در هر کندوی زنبور عسل استان اردبیل بسته به شرایط آب و هوایی سال، حدود ۱۶ تا ۱۹ کیلوگرم است.

عسل تولید شده در استان اردبیل به علت کوچ زنبورداران به مناطق و ییلاقات پرگل و نیز تهیه عسل در مراتع غنی کوهستان‌های استان از مرغوبیت بالایی برخوردار است.

سالانه حدود ۳۰۰ تن عسل از استان اردبیل به مقصد کشورهای عراق، ترکیه، کشورهای حاشیه خلیج فارس و مالزی صادر می‌شود.

سرانه مصرف عسل در استان اردبیل یک کیلوگرم بوده و نیاز استان حدود یک هزار و ۲۵۰ تن برآورد شده است.

عسل از مهمترین سوغاتی‌های اردبیل محسوب می‌شود و هر کیلوگرم آن بسته به کیفیت محصول، از یک میلیون و ۴۰۰ هزار تا چهار میلیون ریال قیمت دارد.

عسل تولید شده در استان اردبیل که به عسل سبلان معروف است، ثبت جهانی شده و شهرت ملی و جهانی دارد.

استان اردبیل رتبه سوم در تولید محصول عسل در کشور را دارد و به علت حضور پرشمار گردشگران در استان، علاوه بر صادرات، فروش عسل در داخل استان نیز با برند عسل سبلان رواج دارد.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=45168

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.