9
شهردار تبریز خواستار شد:

اصلاح قانون حریم و محدوده شهرها

  • کد خبر : 45939
  • ۲۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۴
اصلاح قانون حریم و محدوده شهرها
شهردار تبریز گفت: اصلاح قانون محدوده و حریم شهر از الزاماتی است که باید طبق تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر حفظ حریم شهرها و لزوم قرار گرفتن در اختیار شهرها بدون ملاحظات تقسیمات سیاسی مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش تبریزمن، یعقوب هوشیار در مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران اظهار کرد: متاسفانه در کلانشهرها، اراضی ملی داخل محدوده در اختیار شهرداری نیست و به همین دلیل در پی نبود نظارت کافی از سوی شهرداری نمی توان از ساخت و ساز غیرمجاز صورت گرفته ممانعت کرد.

وی افزود: افراد ساکن در این منطقه، اراضی را تصرف نکرده‌اند، بلکه افراد سودجو نسبت به این کار اقدام می‌کنند. خواهشمندم این موضوع مدنظر باشد که در سطح کلانشهرها مدیریت اراضی ملی با شهرداری‌ها باشد.

شهردار تبریز با اشاره به ضوابط سختگیرانه میراث فرهنگی در حریم بافت تاریخی شهر نیز گفت: ضوابط سختگیرانه میراث فرهنگی در حریم بافت تاریخی شهرها موجب خروج سکنه این بافت و متروکه ماندن آن شده و انتظار می‌رود این ضوابط از سوی نمایندگان مجلس و دولت اصلاح و بازنگری شود.

نماینده شهرداران کشور در سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور خرید و افزایش اتوبوس‌های شهری را نیاز کلانشهرهای کشور دانست و افزود: کلانشهرها در راستای کاهش ترافیک شهری و آلودگی محیط زیست نیازمند تجهیز و نوسازی ناوگانی اتوبوسرانی خود هستند که دولت در این حوزه می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای داشته باشد.

وی بهره گیری از ظرفیت مناطق آزاد کشور با هدف وارد کردن  خودرو به ناوگان حمل و نقل عمومی شهرها را در زمینه حل مشکلات مربوط به ترافیک شهرها مهم دانست.

هوشیار تصریح کرد: عدم پرداخت سهم دولت از پروژه‌های ملی کلانشهرها همچون قطار شهری، مشکل دیگری است که نیازمند تعامل و پیگیری این موضوع از طریق نمایندگان مجلس شورای اسلامی هستیم.

وی اضافه کرد: فاینانس ۴۲۰ میلیون یورویی خط ۲ متروی تبریز در انتظار تأیید معاون اول رئیس جمهور است که با اختصاص آن شاهد پیشرفت چشمگیر در عملیات عمرانی قطار شهری تبریز خواهیم بود.

شهردار تبریز تصریح کرد: آمار زمین‌های اوقافی نیز در شهرهای بزرگ بالا است. اگر همه این اراضی در اختیار شهرداری باشد، شهرداری‌ها مانع دخل و تصرف و دست‌اندازی سودجویان می‌شوند.

وی خواستار تخصیص حق و حقوق شهرداری ها از محل ماده ۱۰۱ قانون شهرداری از املاک دولتی برای تامین سرانه‌های عمومی شد.

هوشیار بهره گیری از طرفیت زمین‌های دولتی واقع در محدوده شهرها مثل پادگان ها، زندان و اداره‌جات برای توسعه سرانه فضای سبز را  خواستار شد و در بخش دیگری از سخنانش به حل موضوع املاک قولنامه‌ای که سال هاست به دغدغه مهم شهروندان تبدیل شده اشاره نمود.

وی توجه روز افزون به موضوع پسماند شهری را ضروی دانست و بر احیای دریاچه ارومیه تاکید و گفت: احیای این دریاچه خواسته نه‌تنها شهروندان تبریز بوده بلکه با آینده مردم چند استان ارتباط دارد.

وی در پایان محقق شدن تکالیف دولت در برنامه ششم توسعه در زمینه هوشمند سازی شهرها تاکید کرد.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=45939

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.