4

پولیتیکو: آمریکا تا دسامبر می‌تواند بمب هسته‌ای ارتقا یافته در اروپا مستقر کند

  • کد خبر : 46460
  • ۰۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۱
پولیتیکو: آمریکا تا دسامبر می‌تواند بمب هسته‌ای ارتقا یافته در اروپا مستقر کند
طبق یک سند دیپلماتیک آمریکا و گفته‌های دو منبع مطلع، ایالات متحده به کار گرفتن نسخه دقیق‌تر از یک بمب هسته‌ای اصلی خود در پایگاه‌های ناتو در اروپا را تسریع کرده است.

به گزارش تبریزمن، به نقل از وب‌سایت پولیتیکو، این سند دیپلماتیک نشان می‌دهد که مقامات ایالات متحده این ماه در جریان نشستی پشت درهای بسته در بروکسل به متحدانشان در ناتو گفتند که ورود بمب گرانشی ارتقا یافته B۶۱-۱۲ که در ابتدا برای بهار آینده برنامه‌ریزی شده بود، اکنون برای دسامبر امسال برنامه‌ریزی شده است.

این اقدام که شامل جایگزینی تسلیحات قدیمی با نسخه جدیدتر در انبارهای مختلف در اروپا برای استفاده بالقوه توسط بمب‌افکن‌ها و جت‌های جنگنده ایالات متحده و متحدان آن است، در بحبوحه تشدید تنش‌ها بر سر تهدیدات روسیه برای استفاده از سلاح هسته‌ای در اوکراین و افزایش نگرانی‌هایی مبنی بر اینکه غرب باید اقدامات بیشتری انجام دهد تا مسکو را از عبور از این خط باز دارد، صورت می‌گیرد.

ارتقاء برنامه بی۶۱ سال‌هاست که آشکارا در اسناد بودجه و بیانیه‌های عمومی مورد بحث قرار گرفته و مقامات پنتاگون گفته‌اند که ارتقاء برای اطمینان از مدرن‌سازی و ایمن بودن انبار ضروری است.

سخنگوی پنتاگون در بیانیه‌ای از طریق ایمیل گفت: در حالی که قصد نداریم جزئیات زرادخانه هسته‌ای خود را مورد بحث قرار دهیم، نوسازی تسلیحات هسته‌ای بی۶۱ آمریکا سال‌هاست که در حال انجام است و برنامه‌هایی برای تعویض ایمن و مسئولانه سلاح‌های قدیمی‌تر با B۶۱-۱۲ ارتقا یافته است. این تحولات بخشی از یک تلاش نوسازی برنامه‌ریزی شده و بلندمدت است. این به هیچ وجه به رویدادهای جاری در اوکراین مرتبط نیست و به هیچ وجه تسریع نشده است.

تاریخ ورود تسلیحات جدید، برای برخی از ناظران قدیمی غافلگیرکننده بود، چرا که آنها می‌ترسند که این وضعیت ممکن است وضعیت خطرناکی که الان در اروپا وجود دارد، تشدید کند.

این اطلاعیه در نشست بروکسل، چند روز پیش از آغاز رزمایش هسته‌ای سالانه ناتو منتشر شد. این رزمایش دو هفته‌ای یکشنبه پایان می‌یابد و شامل حدود ۷۰ هواپیما می‌شود. به گفته کرملین، روسیه روز چهارشنبه یک رزمایش هسته‌ای برگزار کرد که وزیر دفاع این کشور آن را شبیه‌سازی یک “حمله هسته‌ای عظیم” در تلافی حمله هسته‌ای به روسیه توصیف کرد.

پیام ارسال اولین بمب‌ها در دسامبر، ممکن است بیشتر متوجه متحدان اروپایی باشد که به‌ویژه در برابر مسکو احساس آسیب‌پذیری می‌کنند.

تام کولینا، مدیر سیاستگذاری در صندوق پلاشرز که یک گروه خلع سلاح است، گفت: حدس من این است که هدف آن بیشتر ناتو است تا روسیه. در حال حاضر بی‌۶۱های قدیمی آنجا هستند و روس‌ها این را می‌دانند. آنها هم خوب کار می‌کنند. بمب‌های جدیدتر هم فقط جدیدتر هستند و واقعا فرق چندانی با قبلی‌ها ندارند. اما ممکن است این راهی برای مطمئن ساختن متحدانی باشند که به ویژه از سمت روسیه احساس تهدید می‌کنند.

دو مسوول مطلع از موضوع محموله آتی به اروپا، بازه زمانی تسریع شده گزارش شده در سند دیپلماتیک آمریکا را تایید کردند. آنها به دلیل حساسیت موضوع خواستند نامشان فاش نشود. این سند که برای انتشار علنی نیست و صرفا برای پنتاگون و وزارت خارجه آمریکاست تا در جریان رایزنی‌های وزرای دفاع ناتو قرار بگیرند، به وضوح اشاره می‌دهد که متحدان مشوش هستند.

در این سند آمده است که طی این نشست‌ها، ۱۵ متحد عضو ناتو نگرانی‌هایی را مطرح کردند که این ائتلاف “نباید تسلیم باج‌خواهی هسته‌ای پوتین شود.” این سند می‌افزاید: با توجه به افزایش حجم و مقیاس لفاظی‌های هسته‌ای روسیه، یک سری از متحدان خواستار ادامه رایزنی‌ها در ناتو برای اطمینان از آمادگی مستمر و پیام‌رسانی مداوم شدند.

بی۶۱، از بمب‌های هسته‌ای است که اولین بار در اوایل دهه ۱۹۶۰ ساخته شد و در ابتدا در آزمایش‌های هسته‌ای زیرزمینی در نوادا به نمایش درآمد. ده‌ها نسخه از آن در طول دهه‌ها توسعه یافته‌اند و بسیاری از آنها به مرور زمان به حالت غیرفعال درآمدند. برنامه ۱۰ میلیارد دلاری تمدید حیات B۶۱-۱۲ توسط وزارت انرژی آمریکا مدیریت می‌شود و قرار است جایگزین نسخه‌های قدیمی‌تر از جمله حدود ۱۰۰ بمب ذخیره شده در پایگاه‌های هوایی در آلمان، ایتالیا، بلژیک، هلند و ترکیه شود.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=46460

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.