1
معاون پژوهشی وزیر علوم در گفت‌وگو با ایلنا:

نخبگان ایرانی مقیم خارج برای گذراندن دوره‌های پسادکتری به کشور می‌آیند

  • کد خبر : 46990
  • ۰۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۰
نخبگان ایرانی مقیم خارج برای گذراندن دوره‌های پسادکتری به کشور می‌آیند
معاون پژوهشی وزیر علوم از حضور نمایندگان انجمن‌های علمی در کمیته‌ برنامه‌ریزی آموزش وزارت علوم برای تحولات محتوای درسی و تشکیل دبیرخانه‌های استانی برای تحقق ماموریت‌گرایی دانشگاه‌ها خبر داد.

به گزاش تبریزمن، «پیمان صالحی» معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگاران در مورد بومی‌سازی پژوهش‌های دانشگاهی و اجرای طرح ماموریت‌گرایی در دانشگاه‌ها توضیح داد: ماموریت‌گرایی یعنی هر دانشگاهی براساس موقعیت جغرافیایی، علمی، داشته‌ها و زیرساخت‌هایش، ماموریت ویژه‌ای علاوه بر ماموریت ذاتی خودش داشته باشد. به عنوان مثال اگر به دانشگاهی کنار آبی می‌گوییم و ماموریتش شیلات است، معنایش این نیست که نباید در حوزه دیگری کار کند بلکه ماموریت اصلی‌اش در آن حوزه است.

صالحی تصریح کرد: در جلسات متعددی که با استانداران و وزیر محترم کشور داشتیم، پیشنهاد دادیم در هر استان دبیرخانه‌ای وجود داشته باشد و دبیرش دانشگاه مادر استان باشد. با ریاست استانداران و دبیری دانشگاه معین هر استان، کمیته‌ای تشکیل شود و مکاتباتش را هم انجام داده‌ایم تا ماموریت‌گرایی به کمیته‌ای که در استان‌ها با ریاست استانداران تشکیل می‌شود، سپرده خواهد شد.

معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: اقدامات این طرح در حال انجام است و هر استان بر اساس شیوه‌ای متناسب کار خواهد کرد و در چندین استان ماموریت‌ها کاملا مشخص شده است. حمایت‌ها و توجه ما از دانشگاه‌ها به طور ویژه از این به بعد براساس ماموریت تعیین شده خواهد بود.

صالحی در خصوص تغییر محتوای درسی دانشگاه‌ها که معاونت آموزشی وزارت علوم آن را دنبال می‌کند و نقش معاون پژوهش و فناوری در این تغییرات اظهار کرد: من چند سال در شورای برنامه ریزی و شورای گسترش مسئولیت داشتم و با این حوزه آشنا هستم؛ معاونت پژوهشی وزارت علوم هم عضو شورای برنامه ریزی است و هم در کمیته‌های شورای برنامه ریزی حضور داریم و ارتباط ما نزدیک است. در کارگروه‌های شواری برنامه ریزی که به صورت تخصصی برنامه ریزی برای رشته‌های خاص انجام می‌دهند، از نماینده‌های انجمن‌های علمی دعوت به عمل می‌آید.

او ادامه داد: انجمن علمی چه معنایی دارد؟ یعنی انجمنی که چند هزار عضو دارد، در موضوع مشخصی در عرصه کشور و دنیا اطلاعات خوبی دارد و می‌تواند بین آموزش و پژوهش هماهنگی ایجاد کند بنابراین حضور نمایندگان انجمن‌های علمی در کمیته‌ها و کمیسیون‌های شورای برنامه ریزی اتفاق خوب و جدیدی است و من هم به عنوان معاون پژوهشی در شورای برنامه ریزی حضور دارم و از برنامه ریزی‌های تغییرات محتوایی از سوی ما غفلت نخواهد شد.

معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه در پاسخ به سوالی در رابطه با همکاری‌هایی که معاونت با نخبگان ایرانی خارج از کشور دارد نیز بیان کرد: ماموریت ارتباطات با نخبگان خارج از کشور با بنیاد ملی نخبگان داده شده است اگر ما ارتباطی هم داریم با میان داری بنیاد ملی نخبگان است بنابراین ماموریت آن‌هاست و نمی‌خواهیم موازی کاری کنیم.

صالحی در ادامه گفت: به محض اینکه بنیاد نخبه‌ای را در خارج از کشور شناسایی می‌کند و در صورتی که نخبه قرار باشد هرگونه همکاری پژوهشی با دانشگاه داشته باشد، به ما معرفی خواهد شد و چه بسا خیلی از این نخبگان برای برگزاری دوره‌های کوتاه مدت یا بلند مدت به ایران می‌آیند و اینجا مستقر می‌شوند و یا حتی برای دوره‌های پسادکتری به ایران می‌آیند و به طور کلی ارتباطات جدی با ما دارند و از امتیازات زیادی هم برخودار هستند و می‌توانند در دانشگاه‌های کشور هیات علمی شوند و آیین نامه‌های بسیاری وجود دارد که بنیاد ملی نخبگان متولی رسیدگی به آن است. بنابراین بارها این اتفاق می‌افتد که نخبه‌ای می‌خواهد داخل کشورش در زمینه‌ای همکاری علمی داشته باشد و ما امکانات کافی برایش فراهم می‌کنیم تا فعالیت‌های تحقیقاتی داشته باشد.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=46990

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.