6
اسلامی در تشریح آخرین وضعیت نیروگاه‌های هسته‌ای مطرح کرد

نامه اعتراضی ایران به آژانس/سند جامع سازمان نمایشی نیست

  • کد خبر : 53009
  • ۱۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۰:۵۲
نامه اعتراضی ایران به آژانس/سند جامع سازمان نمایشی نیست
رییس سازمان انرژی اتمی گفت: امروز دیگر قطار (هسته ای) ایران در حرکت است.

به گزارش تبریزمن به نقل از  ایسنا، محمد اسلامی جمعه شب در برنامه صف اول، ضمن تبریک ایام دهه فجر و میلاد علی (ع) با تشریح پیشرفت و توسعه انرژی هسته ای نسبت به قبل از انقلاب گفت: ظرفیتی که در بخش هسته ای ایجاد شده ابتدا در دانشگاه تهران و راکتور ۵ مگاواتی بوده است. در سال۱۳۴۶ که کار ساخت این راکتور آغاز شد، کشور دنبال احداث نیروگاه ها برای ۲۰ هزار مگاوات برق هسته ای بود و تعدادی قرارداد هم منعقد اما با پیروزی انقلاب این قراردادها متوقف شد. بعد از انقلاب کار ساخت یک راکتور تحقیقاتی هم به دلیل تامین نشدن سوخت متوقف شد.

وی ادامه داد: زمانی که نوبت نصب تجهیزات این راکتور فرا رسید، نیروهای ایرانی را بیرون کردند و اجازه ندادند انتقال دانش برای ماهیت فناوری راکتور صورت گیرد و نیروهای انسانی آن زمان در خاطراتشان اینها را گفتند؛ یعنی در این حد مصمم بودند که هیچ فناوری به ایران منتقل نشود اما ما این راه سخت پر مزاحمت و با تخریب های بسیار را طی کردیم.

اسلامی با بیان اینکه همه سرفصل های انرژی اتمی به تنهایی توسط یک کشور انجام نمی شود و این زنجیره بین کشورها و شرکت ها تقسیم شده است گفت: ولی ما با همکاری و درون زایی و همت نسل جوان در سازمان انرژی اتمی تا به امروز از استخراج و اکتشاف معدن گرفته تا رسیدن به کیک زرد و ساخت سوخت برای نیروگاهها را توسط نیروی ایرانی ساختیم. البته عناصری خرید شده است اما امروز ظرفیت کشور به گونه ای است که همه این فرایندها را پوشش می دهد و این کلیدی ترین و راهبردی ترین برش از فناوری هسته ای ایران است که ایران به لطف الهی به آن رسیده است و عصبانیت آنها از همین موضوع است و این از برکات انقلاب وبه ویژه خون شهیدان هسته ای است.

وی ادامه داد: ما امروز خودمان را در یک تراز برتر آوردیم و کل فرایند از دانش فنی و تجهیزات تا فوت کوزه گری اش را با تجارب و ظرفیت هایی که ایجاد شده، به دست آوردیم و اینها یک ظرفیت قدرت ساز است. امروز دیگر قطار (هسته ای) ایران در حرکت است و فقط بلیطش در دست آنهاست.

رییس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: به لحاظ ابزاری ساخت و ذخایر سوخت هسته ای هم قدرت است و هم ارزش اقتصادی و ارزش افزوده بالایی برای کشور دارای این ظرفیت تولید می‌کند. همین فرانسه که مسبب خیلی از فشارها به کشور ماست ۷۵ درصد برق خود را از انرژی هسته ای تولید می‌کند.

اسلامی ادامه داد: در کشورهایی که دارای منابع اورانیوم هستند؛ از جمله در آفریقای جنوبی و کانادا و کشورهای دیگر، شاهدیم که قدرتهای هسته ای بر این کشورها تسلط دارند و این حقیقت امروز است.

وی درباره وضعیت نیروگاه های هسته ای در کشور گفت: ما یک نیروگاه فعال هزار مگاواتی و سه نیروگاه در دست ساخت داریم؛ نیروگاه دوم و سوم در جوار نیروگاه اولی است و نیروگاه جدیدی هم در دارخوین و یک نیروگاه ۱۰ هزار مگاواتی هم در دست مطالعه و بررسی داریم. طبق سند راهبردی که در سازمان انرژی اتمی هدف گذاری شده است، ۵۰ میلیارد دلار برای تامین برق هسته ای تا ۲۰ هزار مگاوات را در دست اجرا و برنامه ریزی داریم.

رییس سازمان انرژی اتمی درباره وضعیت تولید رادیوداروها در کشور گفت: تا ۱۰ سال پیش عمده رادیوداروها برای تشخیص بوده است اما حالا بخش درمانی رادیوداروها هم فعال شده و ما از ۱۰ سال پیش به این سمت رفتیم. با خودکفا شدن در انواع ایزوتوپ ها سعی می کنیم در این حوزه فعال شویم.

اسلامی درباره ساخت پروژه بیمارستان البرز گفت: امیدواریم ایبن بیمارستان تا سال ۱۴۰۳ به بهره‌برداری برسد و همچنین مرکز تترا (بزگترین مرکز تولید رادیودارو) در دست ساخت است.

رییس سازمان انرژی اتمی درباره تولیدات این سازمان در حوزه کشاورزی اظهار کرد: برای باغهای زیتون و نخلستان های خرما و مگس مدیترانه و کرم گلوگاه انار که با افت کشهای شیمیایی مشکلات و آفتهایشان قابل حل نبود، با پرتودهی هسته ای این مشکلات حل شد. مثلا توانستیم بالای ۹۷ درصد، تهاجمی شدن مگس مدیترانه را کنترل کنیم. با یک همت عالی در نیروهای سازمان در این بخش با فناوری ماکرو ویو توانستیم سامانه ای برای آفت کشی حبوبات (اولین و کوچکترین سامانه برای آفت کشی حبوبات) طراحی کنیم.

وی در ادامه درباره ضرورت تهیه و تدوین سند راهبردی در سازمان انرژی اتمی گفت: رسیدن به ۲۰ درصد از تولید برق کشور از طریق هسته ای را در این سند داریم. این سند در بخش پرتوها نیز محیط زیست، پزشکی و سلامت، امنیت غذایی و آب و خاک را در برمی‌گیرد.

رییس سازمان انرژی اتمی، خودکفایی برای ساخت انواع تجهیزات در صنعت هسته ای را از دیگر برنامه ها و اهداف سند راهبردی دانست و گفت: طبق ضوابط پادمان همه کشورها حق دارند فناوری هسته ای داشته باشند تا از حوزه هسته ای صلح آمیر خارج نشوند. ایران نیز عضو پادمان و عضو ان پی تی و متعهد به آنها است.

اسلامی خاطرنشان کرد: ما سه درصد ظرفیت هسته ای دنیا را داریم اما ۲۵ درصد بازرسی های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ایران انجام می‌شود. حتی یک مورد هم نبوده که بگویند ما از مسیر صلح آمیز انحراف داشته‌ایم. آژانس مکلف است فناوری صلح آمیز هسته ای را در اختیار همه قرار دهد و وظیفه دارد از این موضوع حمایت و پشتیبانی کند اما مساله ایران، سیاسی و از سر دشمنی است. اینها نمی‌خواهند ایران به فناوری هسته ای دست یابد. اسامی اتهامات و مکانهایی که درباره آنها سوال می‌کنند را ۲۰ سال است که می‌گویند و حاصل همه این اتهامات، سند برجام شد که ایران پذیرفت در ازای لغو تحریم ها و بسته شدن پرونده اتهامات، ظرفیت های هسته ای اش را محدود کند و میزان اورانیوم غنی شده اش هم محدود شود تا اعتماد سازی شود؛ البته برای مهلتی معین.

وی ادامه داد: سند برجام در شورای امنیت، قطعنامه ۲۲۳۱ شد و طبق این سند آژانس هر سه ماه عملکرد این سند را به شورای حکام و هر شش ماه به شورای امنیت گزارش می دهد. اکنون آژانس هر سه ماه هم درباره برجام و هم عملکرد پادمانی ایران گزارش می دهد. در عملکرد پادمانی ایران مشکلی نیست اما آنها مسایل پی ام دی را دوباره بیرون آورده و درباره آنها گزارش می دهند.

او درباره چرایی درز اطلاعات هسته ای ایران و در پاسخ به این سوال که با وجود اینکه قبلا یکی از بازرسان سابقه داشته که مواد مشکوک به داخل تاسیسات برده است و با این وضعیت چرا همکاری ها ادامه دارد؟ گفت: همکاری ما در قالب برجام طبق قانون راهبردی است و در بخش فعالیت های پادمانی هم ما در همان چارچوب فعالیت می کنیم.

وی‌ گفت: موارد بیرون از پادمان که سیاسی و دیکته شده از حنجره آژانس و شخص مدیرکل بیرون می‌آیند، مورد اعتراض ما بوده و اتفاقا دیروز نامه ای به آژانس دادیم که یک بازرس که خودش با نماینده ارشد پادمان فرستاده شده و از تاسیسات ما بازدید کرده، اشتباه کرده و گزارش نادرستی داده است ولی باز مدیرکل آژانس این مساله را رسانه‌ای کرد! این رفتار غیرحرفه ای است و پذیرفته نیست و امیدواریم این رویه توسط مدیرکل آژانس تداوم نیابد زیرا این کار برای اعتبار وی و آژانس پذیرفته نیست.

رییس سازمان انرژی اتمی درباره آینده صنعت هسته ای ایران گفت: هیچ ماست فروشی نمی‌گوید ماست من ترش است اما من می گویم به لطف الهی آینده صنعت هسته ای ایران درخشان است. جوانان ما مستعد و علاقه مند و عاشق کشور هستند. ظرفیتی که در حال ایجاد آن هستیم، فرصت زیادی ایجاد می کند که مردم زودتر از این فرایند بهره مند شوند. سند راهبردی ما نمایشی نیست و یک برنامه جدی و راهبردی است. برای جوانانی که به این حوزه علاقه دارند فراخوان می دهیم که وارد حوزه مورد علاقه شان شوند.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=53009

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.