2
مطالبات مردم تبریز از رئیس جمهور؛

مقبره الشعرای تبریز چشم انتظار سفر استانی دوم رئیس جمهور

  • کد خبر : 57052
  • ۱۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۰
مقبره الشعرای تبریز چشم انتظار سفر استانی دوم رئیس جمهور
ساماندهی مقبره الشعرای تبریز به عنوان نماد شهر تبریز چشم انتظار سفر استانی دوم رئیس جمهور است که پنج شنبه و جمعه این هفته انجام می شود.

به گزارش تبریزمن، میراث تاریخی در جهان امروزی، ارزشمندتر از تمامی داشته‌ها و سرمایه‌های یک شهر و یک کشور است. آنچنان که حتی بسیاری از این مواریث، فراتر از ملیت و قومیت، به جهان نیز تعلق یافته اند و به عنوان میراث جهانی تلقی می‌شوند.

تبریز، شهری با پیشینه چندین هزارساله بسیاری لایه‌های تاریخ را در میان کتاب حیات خود جای داده است؛ از سوابق علمی و هنری و فرهنگی گرفته تا سبقه مذهبی و اعتقادی و سیاسی که در هر یک نیز بی تعارف، حرف‌ها برای گفتن داشته است؛ مکان‌هایی که خود آئینه تاریخ هستند و آثاری که بهترین راوی زندگی ارزشمند بزرگان گذشته اند، با قدرت تمام در انعکاس این داشته‌های بی نظیر بر مسند نشسته اند.

مقبره الشعرای تبریز یکی از این مکان هاست؛ مکانی که از ۸۰۰ سال پیش محل دفن بیش از ۴۰۰ شاعر، ادیب، عارف و رجال نامی است که در طول دوره‌های مختلف در این مکان دفن شده‌اند و به نوعی قبله گاه اهل دل است. با اینکه بیشتر مردم آن جا را به عنوان مدفن استادسخن، شهریار می‌شناسند.

شهرداری تبریز، به ویژه در یک سال اخیر در جایگاه بازوی کمکی دولت، بسیاری از طرح‌های بزرگ تبریز را بر عهده گرفته و آنها را اجرا کرده است؛ فارغ از اینکه وظیفه شهرداری تنها پروژه‌های شهری است و لاغیر؛ نمونه‌های آن هم فراوان است: طرح قطار شهری تبریز، طرح ساماندهی عون بن علی و مقبره الشعرای تبریز از آن دست طرح‌هایی است که در ابتدای تصویب مقرر بوده با اعتبار ملی نسبت به اجرای آنها اقدام شود؛ لیکن و متأسفانه عدم پایبندی دولت‌های قبلی نسبت به اجرای تعهدات خویش بار اجرایی انها را بر دوش شهرداری انداخت تا این نهاد به جای ارائه خدمات به شهروندان، توان مالی و عمرانی خود را بر اتمام تکمیل آنها صرف کند.

مقبره الشعرای تبریز چشم انتظار سفر استانی دوم رئیس جمهور

آیا تدبیر رئیسی قفل نابسامانی مقبره الشعرا تبریز را باز می‌کند؟!

مقبره الشعرای تبریز از جمله مهمترین مکان‌های تاریخی تبریز است که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با ارائه طرح توسعه این مکان تاریخی و در قالب یک پروژه ملی نسبت به افزایش امکانات گردشگری در آن اقدام کرد؛ با اینحال به دلیل بزرگی و عظمت طرح، نیازمند اعتبار مالی قابل توجهی بود که از عهده این اداره کل برنیامد؛ توپ به میدان شهرداری افتاد و این نهاد برای کمک به اجرای این پروژه بخش عمده‌ای از عملیات عمرانی و اجرایی و به تبع آن هزینه‌ها را نیز بر عهده گرفت؛ اما کمک شهرداری نیز برای اتمام و تکمیل این طرح بسنده نشد و می‌بایست دولت به این پروژه به عنوان یک پروژه ملی نظر داشته باشد و با اعتبارات ملی از آن پشتیبانی کند.

طی سفر اول رئیس محترم جمهور به استان و تبریز و با رایزنی‌ها و اطلاع رسانی‌ها در خصوص ساماندهی مقبره الشعرا و مشکلات پیش روی تکمیل آن، قرار بر آن شد که ۱۲۰ میلیارد تومان از اعتبارات ملی و استانی به این مجموعه اختصاص یابد. با اینهمه شهرداری بازهم پای کار بود تا توانست صفه شمالی و جنوبی مقبره الشعرا را با ۶۵۰ میلیارد ریال هزینه اجرا نماید.

مقبره الشعرای تبریز چشم انتظار سفر استانی دوم رئیس جمهور

مقبره الشعرا نماد تبریز است

با این همه، تا به پایان رسیدن مراحل اجرایی و تکمیل و عرضه آن به شهروندان و دوستداران تاریخ و فرهنگ و شعر وادب، هنوز هم راه زیادی است و طی این طریق، تنها با مساعدت‌های مالی و اعتباری دولت ممکن است؛ احیای تاریخ و به تبع آن احیای صنعت گردشگری و توریسم در تبریز، استان و کشور نیازمند کمک‌های مدیریت کلان کشور است تا تبریز بتواند در این زمینه نیز با عرضه گنجینه‌های بی بدیل خویش، همچنان قبله گاه اصحاب هنر و فرهنگ و شعر باشد.

مقبره الشعرای تبریز در حالی چشم به سفر دوم رئیس جمهور به تبریز دوخته است که شهروندان تبریزی و اهالی هنر و فرهنگ و ادب از اوضاع این مکان رنجیده خاطرند و امید آن می‌رود تا در این دور از سفر آیت الله رئیسی رئیس جمهور محبوب به تبریز و با نگاه مساعد ایشان به این طرح، بودجه مقبره الشعرا لایق جایگاهش و اعتبارش مصوب و محقق گردد. مقبره الشعرای تبریز نماد شهر تبریز است و شهروندان تبریزی انتظار ساماندهی این مکان گردشگری و تاریخی را دارند.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=57052

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.