9

تولید ۲۰ درصد عدس کشور در آذربایجان‌شرقی

  • کد خبر : 58222
  • ۱۹ تیر ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۸
تولید ۲۰ درصد عدس کشور در آذربایجان‌شرقی
مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه شهرستان ورزقان اولین و بزرگ‌ترین تولیدکننده عدس ارگانیک در کشور است، گفت: 20 درصد عدس کشور در آذربایجان‌شرقی تولید می‌شود.

به گزارش تبریزمن، چهارمین جشنواره برداشت عدس شهرستان ورزقان با حضور جمعی از مسؤولان استان، شهرستان، مردم منطقه و عدس‌کاران شهرستان در روستای آبخواره این شهرستان برگزار شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان‌شرقی در این جشنواره با بیان اینکه اینگونه جشنواره‌ها به منظور تقدیر و پاسداشت زحمات کشاورزان برگزار می شود، اظهار داشت: عدس جزء محصولات وارداتی است و کشاورزان استان آذربایجان‌شرقی حدود ۲۰ درصد عدس مورد نیاز کشور را تولید و از خروج  ارز جلوگیری می‌کنند و این جای تقدیر و پاسداشت دارد.

اکبر کرامتی با اشاره به نقش جشنواره‌ها در معرفی ظرفیت‌های کشاورزی و گردشگری ادامه داد: با برنامه‌ریزی مناسب و همکاری مردم منطقه می‌توان جشنواره‌های باشکوه و در شأن مردم و کشاورزان برگزار کنیم. ورزقان هم به لحاظ کشاورزی و هم گردشگری ظرفیت دارد و حائز اهمیت است و می‌تواند یک الگو باشد.

وی بیان داشت: باید سعی کنیم در سال‌های آینده درجه مکانیزاسیون در مزارع را افزایش دهیم تا عملکرد محصول عدس را در شهرستان ورزقان بیش از این افزایش دهیم.

کرامتی با اشاره به کلون بومی که شهرستان ورزقان است  تاکید کرد: ما برای اولین تولیدکننده بذر عدس در این شهرستان مجوز صادر کردیم و حمایت هم می‌کنیم، انتظار داریم مرکز تحقیقات نیز در خصوص خالص سازی کلون بومی اقداماتی انجام دهد تا ما به سمت کشت پاییزه این محصول برویم.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان‌شرقی نیز در این جشنواره گفت: ضروری است کشاورزان ورزقان از تکنولوژی و علم در کنار تجربه بهره ببرند تا رتبه اول بودن خود را در زمینه تولید عدس حفظ کنند.

جلال رحیم‌زاده با بیان اینکه موسسه تحقیقات دیم کشور در ۲ سال اخیر قدم‌های خوبی به منظور خالص‌سازی تودهای که در ورزقان کاشته می‌شود برداشته است، افزود: مقایسه‌ای که با رقم بیله سوار و کیمیا شده است نشان می‌دهد که رقم عدس ورزقان هم در کیفیت و هم پخت رقم بهتری است که باید در سطح کشور مطرح و توسعه داده شود.

وی ادامه داد: کشاورزان ورزقان باید در کنار مروجان و کارشناسان کشاورزی سعی کنند نسبت به خالص سازی توده اقدام کنند و با همکاری شرکت تولیدکننده بذر باعث شوند تا رقم عدس ورزقان در سایر مناطق کشور گسترش یافته و آوازه یابد.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه اعتمادی به بارندگی‌های بهاره نیست اضافه کرد: بهتر است کشاورزان به کشت پاییزه عدس به جای کشت بهاره اقدام کنند، چرا که با کشت پایلوتی که انجام شد، مشخص شد که در کشت پاییزه عدس نسبت به بهاره افزایش عملکرد وجود دارد و رقم عدس ورزقان مقاوم به سرما است.

وی به اهمیت افزایش ضریب مکانیزاسیون نیز اشاره کرد و متذکر شد: با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام (ره) تسهیلات خوبی در این زمینه ارائه می‌شود و کشاورزان با دریافت تسهیلات با بهره ۴ درصد از بانک ملی می‌توانند نسبت به خرید ادوات دنباله بند اقدام کنند. با استفاده از این ادوات کشت را به صورت ردیفی انجام دهند که در این صورت مبارزه با علف هرز تسهیل می‌شود و عملکرد نیز افزایش می‌یابد.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه آذربایجان‌شرقی رتبه دوم تولید عدس در کشور را بعد از استان اردبیل به خود اختصاص داده است، یادآور شد: در سال زراعی جاری ۲۱ هزار هکتار از اراضی زراعی این استان به ویژه در منطقه ورزقان به زیر کشت محصول عدس رفته بود که از این میزان سطح زیر کشت، بیش از ۱۳ هزار و ۶۵۰ تن محصول با عملکرد ۶۵۰ کیلوگرم برداشت شده و روانه بازار مصرف می‌شود.

وی با بیان اینکه کیفیت محصول عدس ورزقان در رتبه نخست کشوری قرار داشته و عدس ورزقان دارای شهرت ملی و جهانی است،  ادامه داد: محصول عدس استان آذربایجان‌شرقی به علت تولید به شکل ارگانیک و محصول سالم از مرغوبیت و سلامت بالایی برخوردار است.

رحیم‌زاده خاطرنشان کرد: بعد از شهرستان ورزقان، شهرستان‌های اهر، سراب، میانه و هریس به ترتیب بیشترین سطح زیر کشت عدس را به خود اختصاص داده‌اند.

گزارش فارس حاکی است،  عدس یکی از قدیمی‌ترین منابع غذایی شناخته شده است که بیش از ۳ هزار سال قدمت دارد و بومی کشورهای جنوب آسیا، مصر و نواحی مدیترانه می‌باشد. از جمله خواص عدس می‌توان به موثر بودن در لاغری، سلامت قلب، مغز، معده، پوست، مو و عضله سازی اشاره کرد همچنین عدس برای درمان کم خونی، دیابت، کلسترول و فشار‌خون نیز مفید بوده و نسبت به سایر حبوبات بیشترین میزان آهن را دارد. بطور کلی عدس به دو نوع سبز و قرمز تقسیم می‌شود که عدس سبز در سه سایز درشت و متوسط و ریز و عدس قرمز فقط در سایز ریز کشت می‌شود.

میزان تولید عدس در ایران برابر با ۸۰ هزار تن است که ۹۱ درصد آن را کشت دیمی و ۹ درصد باقی مانده را کشت آبی تشکیل می‌دهد.

استان.های اردبیل، آذربایجان.شرقی و لرستان به ترتیب در رتبه‌های اول، دوم و سوم استان.های پیشرو در تولیدات عدس قرار دارند و سرانه مصرف در ایران در حدود ۳ کیلوگرم است و نسبت به سایر حبوبات از محبوبیت بیشتری در میان مصرف‌کنندگان قرار دارد.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=58222

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.