3

پایان غربت مقبره الشعرای تبریز/نماد شهر اولین‌ها جان تازه می‌گیرد

  • کد خبر : 58255
  • ۲۰ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۶
پایان غربت مقبره الشعرای تبریز/نماد شهر اولین‌ها جان تازه می‌گیرد
مقبره الشعراء تبریز به عنوان نماد شهر اولین ها که آرامگاه استاد شهریار نیز است، بعداز سال ها در مسیر احیا قرار گرفته و غربت آن روبه پایان است.

تبریزمن: مقبره الشعرا نماد فرهنگ و هنر آذربایجان است، مجموعه‌ای که هویت تاریخی شهر را به یدک می‌کشد و همواره فرش قرمزش، زیر پای گردشگران ایرانی و خارجی گسترده است، مکانی که ۴۰۰ شاعر و ادیب ایرانی از جمله اسدی طوسی، قطران تبریزی، خاقانی شروانی و همام تبریزی در این مکان آرام گرفته اند.

اگر نگاهی به پیشینه مقبره الشعرا داشته باشیم، در سال ۱۳۸۳ بازآفرینی مقبره الشعرا آغاز شد و از همان روز، وضعیت نابسامان و توقف عملیات عمرانی در این مکان ادامه گرفت تا اینکه بعد از گذشت سال‌های متمادی از عمر بلاتکلیفی یک پروژه، در نهایت طی یکسال اخیر و با پیگیری و بازدیدهای متعدد شهردار تبریز از این پروژه فراملی، صفه شمالی این پروژه افتتاح شد.

همزمان با بهره برداری از صفه شمالی مقبره الشعرا، سردیس ۲۰ تن از مفاخر و مشاهیر مدفون در این مجموعه ادبی و فرهنگی توسط سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری تبریز طراحی، ساخت و در محوطه این مقبره نیز نصب شده است.

پروژه عمرانی، فرهنگی مجموعه بزرگ مقبره الشعراء تبریز که طی همه این سال‌ها به دلیل برخی بی تدبیری‌ها و بی توجهی‌های مدیریتی نهادهای متولی، به معضل بزرگ شهری تبدیل شده و اهالی فرهنگ، هنر، تاریخ و ادب استان وضعیت اسف بار این مجموعه را، سلاخی فرهنگی قلمداد می‌کردند، امروز در قالب پروژه نجات شهرداری تبریز در حال احیای دوباره است.

دوره جدید مدیریت شهرداری طی ماه‌های اخیر و با درک اهمیت و حساسیت حفظ و احیا عناصر تاریخی، فرهنگی تبریز، فارغ از قصورها و تقصیرهای مدیریتی متولیان دولتی و استانی، ضمن ورود به مساله بغرنج مقبره الشعراء، زمینه ساز “شوک مثبت عمرانی” در بخش‌هایی از این پروژه شد و در حال حاضر و بر اساس وعده شهردار تبریز، این پروژه در صفه جنوبی سایت مقبره الشعراء روند عمرانی پرشتاب خود را دنبال می‌کند.

در این میان، شهردار منطقه ۱۰ تبریز از تداوم عملیات سنگفرش ضلع جنوبی مجموعه تاریخی-فرهنگی مقبره الشعرا خبر داد و می‌گوید: در راستای اهداف منطقه مبنی بر حفظ و احیا مکان‌های تاریخی و نگهداری شایسته به عنوان یک میراث ارزشمند، با هدف ارتقا حقوق شهروندی و تسهیل در تردد عابران پیاده و تأمین امنیت آنان، عملیات سنگفرش صحن ورودی ضلع جنوبی مجموعه تاریخی – فرهنگی مقبره الشعرا، در دستور کار اجرایی قرار گرفت.

پایان غربت مقبره الشعرای تبریز/نماد شهر اولین‌ها جان تازه می‌گیرد

وی ادامه می‌دهد: بر این اساس توسط معاونت فنی و عمرانی منطقه هم اکنون اصلاح و سنگفرش ضلع مذکور به عنوان یک پروژه مهم با ۵ هزار متر مربع مساحت در حال انجام است.

شهردار منطقه ۱۰ تاکید می‌کند: در کفسازی این مسیر از سنگ اسپراخون استفاده شده که به دلیل بومی بودن، مقاومت بالایی در برابر سرما و گرما داشته و همخوانی مناسبی با مجموعه تاریخی شهر دارد.

فاز نخست سنگفرش ضلع جنوبی مقبره الشعرا رو به اتمام است

موسی زارعی در بازدید از روند اجرای آخرین وضعیت پروژه ساماندهی مقبره الشعرا بیان می‌کند: در حال حاضر عملیات اجرایی فاز اول پروژه سنگفرش صحن ورودی ضلع جنوبی این مجموعه تاریخی فرهنگی با استفاده از سنگ‌های اسپراخوان در مساحت پنج هزار متر مربع با پیشرفت فیزیکی بیش از ۹۰ درصد در حال انجام است.

وی ادامه می‌دهد: عملیات آماده سازی اجرای آبنما و پله‌های ورودی در این بخش از مقبره الشعرا در دست اجرا قرار دارد.

زارعی سرعت بخشی به پیشرفت فیزیکی پروژه‌های در دست اجرا را یکی از مهمترین اولویت‌ها برشمرده و می‌گوید: تمامی طرح‌های عمرانی و خدماتی باید در بازه زمانی تعریف شده و با کیفیت مناسب به اجرا در بیاید.

پایان غربت مقبره الشعرای تبریز/نماد شهر اولین‌ها جان تازه می‌گیرد

مقبره‌الشعرا محور گردشگری تبریز می‌شود

شهردار تبریز به خبرنگاران می‌گوید: با ساماندهی مجموعه فرهنگی و تاریخی مقبره‌الشعرا، شاهد حضور گردشگران داخلی و خارجی و علاقمندان به شعر و ادبیات در تبریز خواهیم بود.

یعقوب هوشیار بیان می‌کند: پروژه مقبره‌الشعرا یکی از شاخص‌ترین پروژه‌های فرهنگی شهرداری تبریز در سال جاری است که علاوه بر خود مجموعه محیط پیرامون آن نیز مورد بازسازی و همگون‌سازی با بنای اصلی قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به تکمیل صفه شمالی این بنای فرهنگی در شهریور سال گذشته توضیح می‌دهد: صفه جنوبی مقبره‌الشعرا با ۲۵۰۰ مترمربع مساحت در دست اجرا است.

هوشیار با اشاره به بهره‌برداری از صفه جنوبی مقبره‌الشعرا همزمان با عید سعید غدیر خم ادامه می‌دهد: همزمان با صفه جنوبی مقبره‌الشعرا، پارک مقبره‌الشعرا نیز در ضلع جنوبی با ۵ هزار مترمربع وسعت به بهره‌برداری می‌رسد.

وی اضافه می‌کند: کفسازی، مبلمان و نصب آبنمای موزیکال این پارک با معماری سنتی و مدرن نیز در دستور کار شهرداری تبریز قرار گرفته است.

شهردار تبریز می‌گوید: همگون‌سازی معابر پیرامون مجموعه مقبره الشعرا در ۱۲ هزار مترمربع و با اعتبار ۲۱ میلیارد تومان، پروژه دیگری است که همزمان با صفه جنوبی در دست اجرا قرار دارد.

به گفته هوشیار، با اتمام ساماندهی مجموعه مقبره‌الشعرا، این بنای تاریخی و فرهنگی در فصل گردشگری تبریز میزبان میهمانان داخلی و خارجی خواهد بود.

پایان غربت مقبره الشعرای تبریز/نماد شهر اولین‌ها جان تازه می‌گیرد

صفه جنوبی مقبره‌الشعرا به بهره برداری می‌رسد

حسین منیری‌فر نیز در گفتگو با خبرنگاران بیان می‌کند: همزمان با اجرای صفه جنوبی مقبره‌الشعرا، پارک مقبره‌الشعرا با ۵ هزار مترمربع مساحت و سنگفرش معابر پیرامون این مجموعه به مساحت ۱۲ هزار مترمربع و با اعتبار ۲۱۰ میلیارد ریال در دست اجرا است.

مدیرعامل سازمان عمران شهرداری تبریز با اشاره به پیشرفت فیزیکی پروژه کفسازی صفه جنوبی مقبره‌الشعرا می‌گوید: پروژه کفسازی صفه جنوبی مقبره‌الشعرا با ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی در دست تکمیل بوده و به زودی به بهره برداری خواهد رسید.

وی با اشاره به مشخصات پروژه کفسازی صفه جنوبی مقبره‌الشعرا ادامه می‌دهد: این پروژه با ۲۵۰۰ مترمربع مساحت و ۴۰ میلیارد تومان هزینه در دست تکمیل بوده و با اجرای آن خطر سازه‌ای مقبره‌الشعرا رفع و ورود گردشگران به داخل مجموعه نیز تسهیل می‌یابد.

منیری‌فر بیان می‌کند: اشعار استاد شهریار نیز در ورودی این مجموعه به صورت کاشی‌کاری نصب می‌شود.

وی با اشاره به بهره‌برداری از صفه شمالی مجموعه فرهنگی و تاریخی مقبره‌الشعرا می‌گوید: ضلع شمالی این مجموعه شهریور سال گذشته با هشت هزار مترمربع مساحت و با هزینه ۲۵ میلیارد تومان تکمیل و به بهره‌برداری رسیده بود که با بهره برداری از صفه جنوبی و همچنین پارک و سنگفرش محوطه، شاهد استقبال گردشگران از مجموعه تاریخی فرهنگی مقبره الشعرا خواهیم بود.

پایان غربت مقبره الشعرای تبریز/نماد شهر اولین‌ها جان تازه می‌گیرد

سنگفرش معابر پیرامون مجموعه فرهنگی گردشگری مقبره‌الشعرا

حمید شاهوردی بیان می‌کند: پروژه سنگفرش معابر پیرامون مجموعه فرهنگی و گردشگری مقبره‌الشعرا در سه ضلع شمال، جنوب و شرق این مجموعه با ۱۲ هزار مترمربع مساحت در دست اجرا است.

وی ادامه می‌دهد: طول این پروژه در هر ضلع مجموعه مقبره‌الشعرا ۷۰۰ متر است.

شاهوردی با اشاره به مبلغ اولیه پیمان این پروژه توضیح می‌دهد: مبلغ اولیه پیمان پروژه کفسازی معابر پیرامون مقبره‌الشعرا ۲۱۰ میلیارد ریال است که شامل تعویض جداول، مرمت و بهسازی پیاده‌روها و سنگفرش مسیر سواره‌رو با سنگ اسپراخون خواهد بود.

وی در پایان می‌گوید: بنا بر دستور شهردار تبریز، همزمان با اجرای پروژه کفسازی صفه جنوبی مقبره‌الشعرا، معابر پیرامون این مجموعه سنگفرش می‌شود.

مقبره الشعرای تبریز یکی از ظرفیت‌های مهم گردشگری و فرهنگی استان آذربایجان شرقی به شمار می‌رود که نیاز است بیش از پیش برای توسعه آن تلاش کرد.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=58255

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.