7

«حیدربابای شهریار» جشنواره ای مردمی با کارکردهای متعدد

  • کد خبر : 58567
  • ۲۴ تیر ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۳
«حیدربابای شهریار» جشنواره ای مردمی با کارکردهای متعدد
معاون فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی از حضور هنرمندان ۲۰ استان درجشنواره حیدربابای شهریار خبر داد وگفت: این جشنواره مردمی با کارکردهای متعدد برگزار شد.

به گزارش تبریزمن، حسن گلی در گفتگو با خبرنگاران در خصوص برگزاری جشنواره فرهنگی هنری حیدربابای شهریار در روستای خشکناب بستان آباد که زادگاه استاد شهریار است، گفت: دومین دوره این جشنواره با حضور جمع کثیری از مردم تبریز، بستان آباد، خشکناب و روستاهای اطراف و میهمانانی از استان‌های مختلف برگزار شد.

وی با بیان اینکه علی رغم هوای بسیار گرم منطقه و تبلیغات کم ولی شاهد حضور و استقبال بالای مردم از این جشنواره بودیم، افزود: باید این جشنواره را مردمی‌ترین جشنواره ادبی، فرهنگی و هنری استان و حتی کشور دانست که شایسته است مورد توجه و حمایت ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم در راستای سیاست مردمی سازی فرهنگ قرار گیرد.

وی افزود: صرفه جویی قابل توجه در هزینه‌ها که بخش عمده آن در نتیجه هم افزایی و تعامل ارزشمند بین دستگاه‌های مختلف شهرستان بستان آباد بود، نشان داد می‌توان با اعتبار کم هم کارهای خوب و ماندگار انجام داد.

گلی ادامه داد: مشارکت تعداد قابل توجهی هنرمند از حدود ۲۰ استان کشور، حضور و شعر خوانی تعدادی از آنها در آئین اختتامیه، مبین یکی از کارکردهای خوب این جشنواره در تقویت ارتباطات و انسجام ملی محسوب می‌شود. ایجاد تفرقه و اختلال در انسجام ملی از جمله راهبردهای اساسی دشمنان ایران عزیز است که برگزاری چنین جشنواره‌هایی از جمله راهکارهای خنثی سازی تلاش دشمن در این زمینه محسوب می‌شود.

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی افزود: برگزاری این جشنواره و برنامه‌های مشابه طی سال‌های گذشته، روستای تقریباً خالی از سکنه خشکناب را به روستایی فعال، پویا و توریستی تبدیل نموده و تعدادی از خانواده‌های مهاجرت نموده دوباره به این روستا برگشته اند، طرح هادی روستایی در حال اجراست، مسیر روستا آسفالت شده و باز سازی خانه پدری استاد شهریار تا ٢٧ شهریور امسال نهایی خواهد شد.

وی افزود: همه اینها به همراه موارد مشابه دیگر بیانگر نقش مهم توسعه فرهنگی و رویدادهای هنری در روند توسعه و پیشرفت مناطق مختلف است.

وی گفت: وجود روستای خشکناب به عنوان زادگاه پدری استاد شهریار بزرگ علاوه بر کارکردهای فرهنگی و ادبی، می‌تواند بسان معدن طلا برای شهرستان بستان آباد و استان آذربایجان شرقی، آورده اقتصادی هم داشته باشد. امروزه گردشگری ادبی و مشاهیر در سطح دنیا به یکی از منابع مالی کشورها تبدیل شده است.

گلی ادامه داد: ترکیه بعنوان کشور همسایه ما سالانه چند میلیارد دلار صرفاً از موزه مولانا در شهر قونیه درآمد ارزی دارد که آن را مدیون نزدیک به سه میلیون گردشگری است که به این شهر سفر می‌کنند. بدیهی و طبیعی است جذابیتی که خانه پدری شهریار بعنوان شاعر بزرگ و معاصر ایران با دیوان ترجمه شده به اکثر زبان‌های زنده دنیا می‌تواند برای گردشگران ادبی و… جهان داشته باشد، بیش از جذابیت مولانا است.

وی افزود: البته تحقق این مهم، نیازمند الزاماتی مانند تبدیل خانه پدری به موزه تخصصی و فاخر استاد شهریار، تکمیل زیر ساخت‌های گردشگری مانند ساخت هتل و مراکز سیاحتی در بستان آباد و خشکناب، تبلیغ هنرمندانه استاد شهریار در سطح جهان از طریق ساخت فیلم و مستند و… می‌باشد که شایسته و بایسته است مورد توجه همه مسئولین استان و کشور قرار گیرد.

گلی گفت: خانه پدری استاد شهریار در خشکناب بستان آباد می‌تواند به عنوان مکمل مقبره الشعراء تبریز، استان آذربایجان شرقی را به یکی از کانون‌های مهم گردشگری کشور و منطقه تبدیل نماید.

وی ادامه داد: به هر حال دومین جشنواره حیدربابای شهریار نفرات برتر خود را از بین ۶۰۰ اثر راه یافته به بخش داوری در رشته‌های چهارگانه شعر، خوشنویسی، نقاشی و پوستر شناخت. امید است جشنواره در سال‌های آینده به صورت بین المللی و با حضور مسئولین ملی و شاعران، ادیبان و هنرمندانی از کشورهای مختلف جهان برگزار شود که این مهم در گرو تحقق حداقل بخشی از طرح‌ها و صحبت‌های امیدوار کننده یاد شده از جمله ساخت سازه مسقف بعنوان محل برگزاری جشنواره، استقرار دکل مخابراتی مخابراتی، طراحی و اجرا نقشه توسعه خشکناب، ساخت مجتمع فرهنگی، هنری و… است.

گلی سپس از تلاش‌های مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، مدیر کل امور فرهنگی و اجتماعی استانداری، فرمانداران سابق و کنونی بستان آباد، بخشدار تیکمه داش، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بستان آباد و رؤسای همه ادارات این شهرستان، اعضای انجمن‌های ادبی و هنری بستان آباد و اهالی خونگرم خشکناب در برگزاری باشکوه این جشنواره قدردانی کرد.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=58567

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.