1

نه خبر آقای وزیر نفت ، خیالمان درباره بنزین راحت نیست

  • کد خبر : 59419
  • ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۹
نه خبر آقای وزیر نفت ، خیالمان درباره بنزین راحت نیست
شرایط قیمتی و مصرفی بنزین در ایران به گونه ای است که ادامه آن با وضعیت کنونی برای دولت ممکن نیست و دیر یا زود دست به تغییراتی خواهند زد. تا اینجا را می توان توجیه کرد اما اعمال تغییرات بدون اطلاع رسانی قبلی نه قابل پذیرش است نه قابل توجیه .

به گزارش تبریزمن، مسوولان چرا محدودیت های جدید در توزیع و فروش بنزین را از قبل اطلاع رسانی نمی کنند؟ چرا کاری می کنند که مردم به طور ناگهانی در پمپ بنزین با محدودیت جدید مواجه شوند و هزار ابهام و سوال در ذهن آنها ایجاد شود؟ تا در گام بعدی و با تاخیر بسیار، مسوولان به اطلاع رسانی بپردازند و توضیح دهند.

از چند روز قبل مردم در پمپ بنزین ها با تغییرات جدیدی روبه رو شدند و همین تغییرات، دردسرهای جدید و صف های طولانی ایجاد کرده است.  در واکنش و با تاخیر بسیار،‌ سخنگوی صنف جایگاه داران سوخت روز یکشنبه در مصاحبه با صداوسیما گفت: “در تهران ۲ روز است که محدودیت سوختگیری با کارت آزاد جایگاه ۴۰ لیتر شده است”. یعنی در هر بار سوختگیری در خودرو‌ افراد تنها می توانند ۴۰ لیتر بنزین به باک خودرو بریزند و برای بیشتر از آن باید راهی پمپ بنزین دیگری شوند.

علاوه بر این، بررسی های نویسنده نشان می دهد از تعداد کارت سوخت پمپ بنزین ها هم در چند مرحله کم کرده اند. برخی پمپ بنزین ها هم دیگر هیچ کارت سوختی ندارند و در برخی دیگر کارت سوخت پمپ بنزین از ساعت ۱۲ شب به بعد فعال می شود. یعنی اگر کارت سوخت شما گم شده یا جا گذاشته باشید در برخی پمپ بنزین ها دچار مشکل می شوید و مجبورید از مشتری دیگری کارت سوخت قرض بگیرید.  پمپ بنزین هایی هم که کارت سوخت دارند می گویند چون تعداد آنها به شدت کم شده دست به دست شدن کارت سوخت میان مشتریان، فرآیند سوخت گیری را طولانی کرده است.

براساس گفته مسوولان، این محدودیت از جمعه شروع شده اما قبل از این هیچ اطلاع رسانی در این زمینه انجام نشد. همزمان مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی هم اعمال محدودیت های جدیدی را در مصاحبه با صداوسیما تایید کرد. بررسی های نویسنده نشان می دهد اجرای تغییرات جدید،‌ از حدود یک هفته تا ۱۰ روز قبل از اطلاع رسانی، آغاز شده است.

سوال اینجاست چرا مسوولان قبل از اجرای این محدودیت های مهم و حساس، اطلاع رسانی نمی کنند؟ حتما باید هر راننده ای خود شخصا در پمپ بنزین با محدودیت ها روبه رو شود و داستان از شایعه ها و خبرهای شبکه های اجتماعی به رسانه ها کشیده شود تا مسوولانی تکانی به خود بدهند و راضی به توضیح شوند؟

این دقیقا همان شیوه ای است که مسوولان در بخش بنزین از ابتدای امسال تاکنون در پیش گرفته اند. برنامه آنها این گونه است: بدون اطلاع رسانی قبلی، برای محدودیت جدید تصمیم گیری و سپس در سکوت آن را اجرا می کنند. این محدودیت ها با واکنش هایی در پمپ بنزین ها و مشتریان روبه رو و باعث بروز شایعه و گمانه زنی ها و ابهاماتی می شود.

این شایعه ها و جنجال ها و خبرهای غیررسمی در شبکه های اجتماعی پررنگ می شوند و در نهایت به رسانه ها می رسد تا بالاخره مسوولان با فاصله بسیار، راضی می شوند اطلاع رسانی کنند و شایعه ها و خبرهای غیررسمی را درباره محدودیت ها تایید می کنند.

احتمالا مسوولان فکر می کنند اگر اطلاع رسانی قبلی نداشته باشند کسی متوجه محدودیت ها نمی شود و همه چیز به خوبی و خوشی ادامه می یابد در حالی که این روش،‌ فاجعه بار و نابود کننده اعتبار خود و اعتماد عمومی به دستگاه های  متولی توزیع بنزین است.

حداقل تاثیرات این روش، ایجاد ناامنی ذهنی و نگرانی درافکار عمومی به ویژه صاحبان خودرو درباره آینده بنزین است. اینکه آینده بنزین چه می شود؟ اینکه محدودیت بعدی مسوولان برای بنزین چیست که قرار است بی سر و صدا و بدون اطلاع رسانی آن را اجرا کنند؟

این روش چیزی جز اعتبار دادن به شایعه ها و خبرهای غیررسمی و گمانه زنی ها نیست. این روش قبل از این هم در ماجرای افزایش قیمت بنزین در آبان ۱۳۹۸ اجرا شد. افزایش ناگهانی و بدون اعلام قبلی که منجر به واکنش ها و حوادث بد و تاسف باری شد.

این در حالی است که اگر آن سال از قبل تغییرات قیمتی بنزین اطلاع رسانی می شد به هیچ عنوان شاهد واکنش ها و اتفاقات منفی آبان ۱۳۹۸ نبودیم.

شرایط قیمتی و مصرفی بنزین در ایران به گونه ای است که ادامه آن با وضعیت کنونی برای دولت ممکن نیست و دیر یا زود دست به تغییراتی خواهند زد. تا اینجا را می توان توجیه کرد اما اعمال تغییرات بدون اطلاع رسانی قبلی نه قابل پذیرش است نه قابل توجیه .

وزیر نفت هم گفته است “خیال مردم راحت باشد قیمت بنزین افزایش پیدا نخواهد کرد” به وزیر نفت می گوییم اقدامات بدون اطلاع رسانی مسوولان اجازه نمی دهد خیال مردم راحت بماند.

 

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=59419

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.