3

آب تبریز با بهره‌برداری از مخزن ۱۰۰ هزار متر مکعبی پایدار می‌شود

  • کد خبر : 59862
  • ۰۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۳
آب تبریز با بهره‌برداری از مخزن ۱۰۰ هزار متر مکعبی پایدار می‌شود
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه مخزن ۱۰۰ هزار مترمکعبی آب شرب تبریز، بعد از سه سال تلاش و کوشش شرکت آب منطقه‌ای استان و قرارگاه خاتم الانبیا بزودی مورد بهره‌برداری قرار می گیرد که موجب افزایش تاب‌آوری تبریز تا ۸ ساعت خواهد شد.

به گزارش تبریزمن، همیشه چند روزی مانده به هفته دولت شاهد اتفاقات خوبی در شهرها و کشور می‌شویم که استان آذربایجان‌شرقی نیز از مقوله جدا نیست! از افتتاح‌ پروژه‌های بزرگ و کوچک عمرانی بگیرید تا پروژه‌های فرهنگی و معنوی و شهری.

حال با توجه به اینکه این روزها موضوع آب بیشتر از هر واژه دیگر بر سر زبان تبریزی‌ها افتاده است، به همراه شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی در قالب بازدید از آخرین وضعیت مخزن ۱۰۰ هزار متر مکعبی آب شرب تبریز رفتیم که ماحصل این بازدید بدین شرح است:

شروع پروژه مخزن ۱۰۰ هزار متر مکعبی تبریز آب شرب تبریز از سه سال گذشته بود که تا همین لحظه ۹۷ درصد پروژه به اتمام رسیده است و سه‌شنبه هفته آینده با حضور استاندار آذربایجان‌شرقی مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

این پروژه در راستای افزایش ظرفیت مخازن تبریز است به طوریکه در حال حاضر ظرفیت مخازن تبریز ۵۰۰ هزار مترمکعب است که با روی مدار آمدن این مخزن، ظرفیت مخازن آب شرب تبریز به ۶۰۰ هزار متر مکعب خواهد رسید یعنی به عبارت دیگر یک پنجم مخازن آب شرب تبریز با بهره‌برداری از این پروژه افزایش خواهد یافت.

این پروژه به عنوان مخازن دوقلو معروف است که قُل اول روی مدار رفت و قُل دوم تا یک ماه آینده مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

جزئیات  مخزن‌های دوقلوی آب شرب تبریز از زبان مهندس اجرایی این پروژه

مخزن ۱۰۰ هزار مترمکعبی آب شرب تبریز در بالاترین نقطه تبریز ساخته شده است تا آب به صورت صیقلی و بدون نیاز به پمپ انتقال یابد.

رضا الهیاری، نماینده مجری طرح خط آبرسانی تبریز در این بازدید به توضیح جزئیات پروژه مخزن ۱۰۰ هزار مترمکعبی پرداخت و در این خصوص گفت: ” مخزن ۱۰۰ هزار مترمکعبی (مخزن تعادل) شامل دو واحد مخزن ۵۰ هزار مترمکعبی می‌باشد (شمالی و جنوبی).

وی ادامه داد: مسیر خط انتقال حد فاصل محوطه اندیشه تا باسمنج اجرا شده است و طول کل مسیر ۲۷٫۲۰ کیلومتر است؛ همچنین لوله‌های ۱۶۰۰، ۱۴۰۰ و ۱۰۰۰ در طول مسیر مورد استفاده قرار گرفته است.

مهندس اجرایی شرکت آب منطقه‌ای تعداد حوضچه‌های محدوده را ۵۲ حوضچه عنوان کرد و گفت: مهندسی پروژه به قدری دقیق است که هیچگونه هدررفت آبی صورت نخواهد گرفت.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان: افزایش تاب‌آوری تبریز تا ۸ ساعت

در ادامه یوسف غفارزاده،  مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی به جمع خبرنگاران ملحق شد و توضیحات تکمیلی در خصوص این پروژه ارائه کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه مخزن ۱۰۰ هزار مترمکعبی آب شرب تبریز، بعد از سه سال تلاش و کوشش شرکت آب منطقه‌ای استان و قرارگاه خاتم الانبیا روز  به زودی مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: مخزن و منبع‌های آبی در هر کلان‌شهر جزو سرمایه‌های اصلی است و این مخزن نیز باعث افزایش ظرفیت و افزایش تاب‌آوری شهر تبریز به ۸ ساعت خواهد شد.

افتتاح مخزن‌های دوقلوی تبریز در روزهای آینده

غفارزاده خاطرنشان کرد: قُل اول مخزن به ظرفیت ۵۰ هزار مترمکعب روز سه‌شنبه و قُل دوم مخزن نیز تا یک ماه آینده مورد بهره‌برداری خواهد گرفت.

وی ادامه داد: با بهره‌برداری از این پروژه می‌توان گفت که این مخزن به تنهایی می‌تواند ۸ ساعت از آب شرب شهر تبریز را تامین کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تبریز با تاکید بر اینکه مدت زمان این پروژه ۴ سال بود که در طی سه سال به اتمام رسید یعنی کمتر از زمان تعیین شده، ادامه داد: بهره‌برداری از این پروژه می‌تواند کمک شایانی به تنش آبی که امروزه وجود دارد، داشته باشد.

مخزنی که آب پایدار تبریز را تامین خواهد کرد

وی با اشاره به خط انتقال به طول ۸ کیلومتر مخزن ۱۰۰ هزار مترمکعبی آب شرب تبریز، توضیح داد: هزینه‌کرد این پروژه یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است.

غفارزاده متذکر شد: با بهره‌برداری از این پروژه پایداری آب شرب تبریز را شاهد خواهیم بود.

برای دیدن گزارش تصویری مخزن ۱۰۰ هزار متر مکعبی تبریز اینجا را کلیک کنید.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=59862

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.