5

از رای ویلاهای تالاب قوریگل و سعیدآباد تا کشاورزی در حوزه دریاچه ارومیه

  • کد خبر : 59941
  • ۰۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۰
از رای ویلاهای تالاب قوریگل و سعیدآباد تا کشاورزی در حوزه دریاچه ارومیه
رئیس سازمان جهادکشاورزی‌ آذربایجان‌شرقی گفت: در خصوص ویلاها در اطراف سعیدآباد و قوریگل اقدامات زیادی صورت گرفته و طبق ماده سوم حفظ کاربری طرح دعوا شد که در برخی موارد قضات رای برائت داده شده و در برخی نیز اجازه قلع و قمع داده شده است

به گزارش تبریزمن، اکبر فتحی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی امروز در جمع خبرنگاران استان اظهار کرد: میزان صادرات ۳۰۰ میلیون دلار در یکسال است که تاکنون در پنج ماهه فعلی میزان صادرات ۱۱۰ میلیون دلار است که پیش‌بینی بیش از ۳۰۰ میلیون دلار را تا پایان سال داریم.

وی با بیان اینکه کشاورزی که در راستای امنیت غذایی تلاش می‌کند قطعا قدر آب را بیشتر از همه می‌داند، گفت: به اذعان خود سازمان آب منطقه‌ای بیشتر از ۷۰ درصد آب را تخصیص کشاورزی ندادند و کشاورز با ۳۰ درصد تولید کرده است.

اینکه در حوزه دریاچه ارومیه کشاورزی نباشد یک امر محال است

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان خاطرنشان کرد: اینکه در حوزه دریاچه ارومیه کشاورزی نباشد یک امر محال است، اما باید به سمت مصرف بهینه بروند تا امنیت غذایی و منابعی ایجاد شود.

وی ادامه داد: تلاش داریم تا با کمترین آب، بیشترین محصول تولید شود؛ از این‌رو طبق شرایط آب و هوایی و شرایط اقتصادی الگو به دست کشاورزان دادیم، حال اگر کشاورز به این دستور توجه نکرده و گوجه و پیاز تولید کرده است قطعا هم راستا پیش نخواهیم رفت و این قشر از حمایت دولتی بهره‌ای نخواهند برد.

دستگاه دولتی نمی‌تواند تماما نگاه سلبی داشته باشد

فتحی با بیان اینکه تغییر الگوی کشت یک کار فرهنگی است و دستگاه دولتی نمی‌تواند تماما نگاه سلبی داشته باشد، افزود:  قانونی در این خصوص نیست بلکه قانون همان فرهنگسازی است و قطعا فرهنگسازی هم زمان‌بر است.

وی به سفر هیات استانی به روسیه اشاره کرد و گفت: جلسات متعددی حتی با حضور صادرکنندگان هم تشکیل شد تا آنها رودرو مشکلات خود را بگویند و همچنین جلسات در مورد نحوه صادرات و واردات و مشکلات موجود در این بخش تشکیل شد.

واکنش به ساخت ویلا

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان گفت: در خصوص ویلاها در اطراف سعیدآباد و قوریگل اقدامات زیادی صورت گرفته و طبق ماده سوم حفظ کاربری طرح دعوا شد که در برخی موارد قضات رای برائت داده شده و در برخی نیز اجازه قلع و قمع داده شده است؛ اما در کل برای همه ویلاهای غیرمجاز اقدامات صورت گرفته است.

وی یادآور شد: چاه غیرمجاز در اطراف حوزه دریاچه ارومیه وجود دارد اما ۸۰ هزار مورد نیست و قابل قبول نیست و بهتر است آمار دقیق از شرکت آب منطقه‌ای گرفته شود.

فتحی با اشاره بر اینکه کاشت سیب زمینی در اطراف سد سهند اشاره کرد و گفت:  اینها همه کنترل است و سرمایه‌گذاران برای ایجاد شبکه این سد آماده و با منابع خود در حال احیای این سد هستند.

مصرف گوشت قرمز و ماهی کم و مصرف مرغ زیاد شده است

وی خاطرنشان کرد: عمدتا هم مصرف گوشت قرمز و هم گوشت ماهی کمتر شده است، اما مصرف گوشت مرغ زیاد شده است؛ از این‌رو باید قدرت خرید مردم افزایش یابد هرچند با وجود افزایش گوشت ماهی، با اینکه قبلا مازاد تولید داشتیم ولی الآن مازد تولید نداریم و مصرف سرانه به ۹ کیلو رسیده است و سال به سال در حال افزایش می‌باشد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان در خصوص چمن ورزشگاه یادگار امام، گفت: این یک موضوع استانی نیست؛ موضوع آن حفاظت تمام داشته‌ها و قرنطینگی است و طبق توافق برای چمن این ورزشگاه از تولیدات داخلی استفاده خواهد شد.

وی گفت: در محصولات آبی به میزان آب مشخص است، ما جای آبی محض در استان کم داریم و عمدتا نیمه آبی است.

فتحی یادآور شد: با فنس‌کشی هیچ کسی مخالف نیست اگر واقعا برق برای اجرای سیستم آبیاری لازم است ما مشکلی نداریم اما موضوع این درخواست کنندگان ویلا و خانه باغ درخواست ساخت خانه باغ است و برای خانه باغ نیاز به قانون است که برای زیر یک هکتار نمی‌توان اجازه داد از این رو دچار تناقض می‌شویم که عده‌ای می‌گویند جلوی رشد قارچ گونه ویلاها را بگیرید و عده‌ای می‌گویند چرا آب و برق این ویلاها را تامین نمی‌‌کنید.

وی بیان کرد: موضوع کمبود آرد را حل کردیم، با توجه به افزایش سهمیه و نظارت بازرسی این مشکل تا حدودی حل شده است و دیگر شاهد این صف‌ها نیستیم.

مضرات میوه‌های استوایی

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان در خصوص مضرات میوه‌های استوایی گفت: مسوول سلامت غذا از چند جا مورد بررسی قرار می‌گیرد و وقتی به بازار رسیده است از چند الک گذشته است اما اینکه برخی‌ها ادعا می‌کنند قاچاق می‌شود کمی غیرمنطقی است زیرا از مجاری قانونی می‌تواند وارد کشور شود.

سود معقول مرغ به حالت پایدار رسیده است

وی با تاکید بر اینکه قیمت تمام شده و سود معقول مرغ به حالت پایدار رسیده است، ادامه داد: وضعیت فعلی در خصوص بازار مرغ پایدار است و پیش بینی می‌شود تا سال ۱۴۰۳ این وضعیت نرمال ادامه یابد.

فتحی به معدن پوکه و شکایات آن اشاره کرد و گفت: این شکایت از طرف ما بود؛ با توجه به اینکه معادن یکی از منابع و ظرفیت استان است و ما هم سعی می‌کنیم تا از ایجاد اثرات منفی معادن روی محصولات کشاورزی جلوگیری کنیم.

وی گفت: حاتم بخشی زمین شخصی به شهرک‌های صنعتی امکان‌پذیر نیست و قطعا آن اراضی ملی شناخته شده است.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=59941

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.