2

تبریز کمبود آب ندارد مشکل توزیع دارد!

  • کد خبر : 59918
  • ۰۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۰
تبریز کمبود آب ندارد مشکل توزیع دارد!
یک ماهی است که واژه آب ترند اول مکالمات مردمی تبدیل شده است و البته شهروندان تبریزی را در برخی از مناطق تبریز با مشکلات زیادی روبرو شده است. اما آنچه مهم است این است که در این تنش آبی چه چیزی و یا چه کسی مقصر است؟

به گزارش تبریزمن، یک ماهی است که واژه “آب” ترند اول مکالمات مردمی تبدیل شده است و البته شهروندان تبریزی را در برخی از مناطق تبریز با مشکلات زیادی روبرو شده است. اما آنچه مهم است این است که در این تنش آبی چه چیزی و یا چه کسی مقصر است؟

البته رسانه‌های استان و خبرنگاران نیز منطبق به وظایف خود پیگیر موضوع شدند و مطالبات خود را از دستگاه‌های ذیربط کردند به طوریکه در پی این پیگیری‌ها استاندار آذربایجان‌شرقی اولتیماتوم ۲۴ ساعته به مدیران آب استان داد.

اما در این میان بزرگترین علامت سوال روی سر همه ایجاد شده است که آیا مشکل مدیریتی در میان بود یا نه مشکل از کمبود آب است!

برای پاسخ به این علامت سوال شهروندان تبریزی تعدادی از خبرنگاران استان به سراغ یوسف غفارزاده، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی رفتیم و او نیز با پرداخت به جزئیات موضوع، پاسخ شفافی به این سوال عموم داد.

خُب، آقای مهندس بفرمایید مشکل آب شهر تبریز از مدیریت است یا نه با کمبود آب مواجه هستیم؟

غفارزاده: «هیچ‌کدام! اجازه دهید تا من این را با یک نقشه کلان شهر تبریز که شخصا مناطق را در آن مشخص کرده‌ام توضیح بدهم».

«همان‌طور که در این نقشه می‌بینید سه بخش را مشخص کردیم یعنی شمال شهر(سمت عینالی) با خط قرمز، جنوب شهر با خط آبی و همچنین مناطق کنار جنوب یعنی ائل گلی و یاغچیان و غیره با خط سیاه»!

«منطقه شمالی از سمت سد نهند تغذیه آب می‌شود، منطقه بزرگ از شهر تبریز یعنی ۶۵ درصد توسط زرینه رود تغذیه آب می‌شود و منطقه ائل گلی و اطراف آن نیز از طریق چاه‌های سعید آباد و هروی تامین می‌شود».

«منطقه شمالی تبریز (با خط قرمز مشخص شده است) از شهرک ارم شروع شده و تا منطقه مرزداران ادامه یافته است و حتی قسمتی از  ولیعصر را نیز در بردارد! از سد نهند تامین آب می‌شوند».

« آب سد نهند۲۷ سال است که همیشه آب خوبی را تامین کرده است اما امسال بعد از ۲۷ سال کمترین میزان آب را تامین کرد یعنی با توجه به اینکه همیشه آب رودخانه‌ها را در فروردین و اردیبهشت پُر می‌شود اما امسال به دلیل عدم بارش مناسب و کمبود آب‌های برف بالای کوه‌ها رودخانه‌ها شمالی شهر کمترین میزان را داشت و عملا در فصل بهار آب مناسبی وارد سد نهند نشد».

« امسال بعد از گذشت اردیبهشت ما اعلام خطر کردیم زیرا روان آبی وجود نداشت و متاسفانه سد نهند ظرفیت خود را پر نکرد! شاید الآن همه به ما خُرده بگیرند که چرا این وضعیت را از سال گذشته اعلام نکردیم در حالیکه باید بگویم که همیشه بارش‌ها و وضعیت پُر شدن رودخانه‌ها در اردیبهشت ماه مشخص می‌شود».

«ما جلسات متعددی با استانداری و وزارت نیرو در خصوص تامین آب شرب شمال شهر تبریز را داشتیم زیرا از اردیبهشت‌ماه این پیش‌بینی وجود داشت که با مشکل آب در شمال شهر تبریز روبرو خواهیم بود! این درحالی است که سال گذشته صرفا مشکل‌مان تامین کمبود آب سنواتی ۳۰۰ تا ۴۰۰ لیتر در ثانیه بود اما عدم پُر شدن سد نهند همه پیش‌بینی و برنامه‌های ما را بر هم زد».

«حال شما فرض کنید ۳۰۰ لیتر در ثانیه کمبود سنواتی داریم و روی آن ۸۰۰ لیتر در ثانیه کمبود دیگر سد نهند را هم اضافه کنید که سرجمع یک هزار و ۱۰۰ لیتر در ثانیه کمبود را به ما تحمیل کرد».

« بلافاصله اقدامات صورت گرفت و متوسل به زرینه رود شدیم یعنی سال گذشته زرینه رود ۳ هزار لیتر در ثانیه آب به تبریز می‌داد که با برنامه‌ریزی و یکسری کارها از قبیل اورهال پمپ‌ها، جدا کردن صنایع و تامین آب آنها از پساب‌ها، توانستیم آب زیادی را آزاد کنیم و در نتیجه ۳ هزار لیتر در ثانیه آب زرینه رود را به سه هزار و ۶۰۰ لیتر در ثانیه رساندیم».

« حال با افزایش ۶۰۰ لیتر در ثانیه در زرینه رود، نصف آن کمبود یک هزار و ۱۰۰ لیتر در ثانیه تامین شد! برای جبران ۶۰۰ لیتر در ثانیه دیگر نیز آب و فاضلاب استان ۲۵ چاه حفر کرد تا ۶۰۰ لیتر در ثانیه کمبود را جبران کند».

«این تامین آب از خردادماه شروع شده است و به عبارتی در تامین آب هیچ مشکلی وجود نداشت و نگرانی از کمبود آب نداشتیم! اما مشکل اساسی انتقال آب بود چراکه قبلا به صورت سقلی از بالا به پایین می‌آمد و آب مناطق شمالی شهر را تامین می‌کرد اما الآن باید آب از پایین به بالای شهر می‌رفت که برای این منظور چندین پروژه تعریف شد و به صورت مقطع به مقطع، مناطق شمالی را به جنوب وصل کردیم».

« با توجه به اینکه جمعیت منطقه شمالی شهر تبریز ۳۰۰ هزار نفر است از این‌رو در ۶ مرحله مناطق شمالی را جدا کردیم و به جنوب وصل کردیم و شاید کسی هم متوجه نشد که قبلا آب شرب‌شان از نهند بود و الآن از زرینه رود و یا چاه‌ها!».

«کوی نصر و باغمیشه و بخشی از مرزداران در آخرین منطقه ماندند که برای آنها هم دو پروژه تعریف شد یعنی آب فاضلاب یک خط انتقالی تعریف کرد که از پشت کرکج تا ۶ کیلومتر شروع شد و تا ابتدای نصر ادامه یافت!».

«همچنین از ولیعصر تا مخزن ائل گلی لوله‌ای کشیده شد تا با پمپاژ آب را به سمت بالا هدایت کند! اما چندین بار لوله دچار مشکل شد که مدام این مشکل را رفع می‌کنند».

«در تامین آب شرب هیچ مشکلی نیست ولی با توجه به اینکه روند شبکه تغییر یافته است و به جای اینکه از بالا به پایین آب بیاید از پایین به بالا آب می‌آید و چنین سیستمی‌ هم تعریف نشده بود از این‌رو در توزیع آب مشکل داشتیم ولی الحمدالله مشکل آب مناطق برطرف شده است! و هر روز نیز در حال برطرف‌سازی هستیم مثلا در جاهایی که فشار آب زیاد است فشارسنچ گذاشته و فشار آن را کاهش می‌دهیم و در جاهایی که فشار آب کم است، پمپاژ آب صورت می‌گیرد تا در نهایت بالانس آب صورت گیرد».

«کار بزرگی صورت گرفته است و مردم شاید از دو پروژه نهایی باخبر شده‌اند و نمی‌دانند با چه پروژه بزرگی آب تامین و توزیع شده است».

«باور کنید اگر این کار عظیم صورت نمی‌گرفت، الآن آب ۳۰۰ هزار نفر را باید با تانکر و پمپ توزیع می‌شد».

«اشکالات زیادی داریم ولی سعی کرده‌ایم تا بالانس صورت گیرد و مردم با مشکلات زیادی روبرو نشوند از این‌رو اگر تا الآن با مشکل روبرو شده‌اند بنده عذرخواهی می‌کنم اما در این یک ماه بحرانی نه شرکت آب منطقه‌ای استان و نه آب و فاضلاب استان یک لحظه استراحت نداشتیم و سعی کردیم تا بدون اینکه سرو صدایی کنیم، هم مشکل کمبود آب سد نهند و هم مشکل توزیع آب به اهالی شمال شهر تبریز را تامین کنیم».

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=59918

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.