5

عذرخواهی مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجانشرقی بابت قطعی‌های مکررآب

  • کد خبر : 59962
  • ۰۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۵
عذرخواهی مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجانشرقی بابت قطعی‌های مکررآب
مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی ضمن عذرخواهی از قطعی‌های مکرر آب تبریز گفت: تمامی همکاران آب منطقه‌ای و آب و فاضلاب استان ماه‌هاست برای رفع مشکلات قطعی آب تلاش می‌کنند.

به گزارش تبریزمن، یوسف غفارزاده شامگاه چهارشنبه در جمع خبرنگاران در خصوص وضعیت آب شرب کلانشهر تبریز اظهار کرد: طی یک ماه اخیر بخشی از تأمین آب تبریز دچار قطعی شده بود و با اقداماتی که انجام شده، در نهایت این موضوع برطرف شد.

وی ادامه داد: ۶۵ درصد آب تبریز از زرینه رود، حدود ۱۰ درصد از چاه‌ها و قسمتی از محله ارم تا مرزداران از سد نهند تأمین می‌شود.

وی افزود: امسال در شمال استان میزان بارش کم بود، آب سدها را در بهار تأمین می‌کنیم و سد نهند ۲۷ سال پیش احداث شده و هر سال پر و سر ریز می‌شد؛ بهار امسال بارش کم بود و سد نهند نسبت به سال‌های گذشته روان آبی کمتری داشت و اعلام کردیم سد نهند قابلیت تأمین آب را ندارد؛ اولین جلسه وزارت نیرو در خصوص تأمین آب کلانشهر تبریز بود و برنامه داشتیم تا کمبود سنوات آب تبریز را جبران کنیم اما سد نهند برنامه ما را تغییر داد.

غفارزاده گفت: ۳۰۰ لیتر در ثانیه کمبود داشتیم و ۸۰۰ لیتر در ثانیه نیز نهند تحمیل کرد، اما اقدامات را بلافاصله شروع کردیم، با انجام اقداماتی در خط زرینه رود برداشت آب آن به ۳۶۰۰ لیتر در ثانیه افزایش یافت، باقی‌مانده را هم آب و فاضلاب استان تعهد داد که ۲۰ الی ۲۵ حلقه چاه احداث کند و ۶۰۰ لیتر در ثانیه هم از آنجا تأمین کردیم و در تأمین آب مشکلی نداشتیم.

وی خاطرنشان کرد: پیش از آن، آب بخشی که با قطعی مواجه بود، به صورت ثقلی تأمین می‌شد اما اکنون به دلیل کمبود باید برعکس منتقل می‌شد و در توزیع مشکل داشتیم؛ لذا چندین پروژه تعریف کردیم و مقطع به مقطع مشکلات را برطرف و تأمین آب ۳۰۰ هزار نفر را در پنج مقطع جدا و تقسیم بندی کردیم، در پایان کوی نصر، باغمیشه و مرزداران باقی ماند که اگر تأمین می‌کردیم کمبود آب نهند احساس نمی‌شد، دو پروژه تعریف کردیم آب و فاضلاب خط لوله‌ای تأسیس کرد که از محله کرگج تا نصر یک خط و دیگری از ولیعصر تا ائل گلی بود اما چندین بار ترکیدگی داشتیم و پروژه چند روز به تأخیر افتاد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی افزود: آب شرب کل استان از نظر تأمین مشکلی نداشت اما به دلیل اینکه شبکه تغییر یافته بود، در توزیع مشکل داشتیم؛ اکنون آب باغمیشه و نصر برقرار شده است اما هنوز جای کار دارد و اقدامات بسیاری انجام می‌دهند و پروژه سنگین و سختی است.

وی ادامه داد: هنوز هم مشکل داریم و فشار مناسب تأمین نشده است اما تلاش می‌کنیم تا تعادل آب برقرار شود؛ آب ۲۸۰ هزار نفر وصل شد و در ۲۰ هزار نفر مشکل داشتیم و هنوز هم شبانه روزی همکاران ما کار می‌کنند.

وی با بیان اینکه شبکه آب شرب کلانشهر تبریز مربوط به ۵۰ سال گذشته است و باید بررسی و اصلاحات انجام شود، گفت: رینگ جزو ضروریات و مدیریت شهری است و وظیفه آب و فاضلاب رسیدگی به این موضوع است، اما ما هم در کنار آنها هستیم؛ رینگ جنوبی را کار کردیم و پیگیر هستیم تا حداقل اگر رینگ کامل هم نشد، سه منبع تأمین آب تبریز را به یکدیگر وصل کنیم.

وی اضافه کرد: سرانه مصرف آب تبریز ۲۵۰ لیتر در شبانه روز است که از میانگین کشوری بالاتر بوده و نیازمند صرفه جویی، مصرف بهینه و استفاده از فناوری است.

غفارزاده اذعان داشت: اگر سال‌های آینده سد نهند پر شود، چاه‌ها را می‌بندیم و از آنها به‌عنوان ذخیره استفاده می‌کنیم؛ اکنون ۲۵ درصد آب استان از آب‌های زیر زمینی و ۷۵ درصد از آب‌های سطحی تأمین می‌شود.

وی گفت: از مردم عزیز عذرخواهی می‌کنیم و باید بهتر از این مدیریت می‌شد؛ اما تمام توان خود را به کار بردیم و امیدواریم مشکلات برطرف شود.

وی در ادامه در رابطه با پروژه انتقال آب ارس، یادآور شد: در پروژه انتقال آب ارس پیمانکار از قرارگاه خاتم الانبیا (ص) انتخاب شده است و امیدواریم در زمان بندی مناسبی پروژه را تحویل دهند و کارهای پروژه آغاز شده است.

وی تاکید کرد: پنج کیلومتر لوله گذاری شده و ۲۰ کیلومتر لوله در دست تولید است و به دنبال تأمین فاینانس آن هستیم؛ قرارگاه خاتم الانبیا (ص) تا هزار میلیارد تومان تعهد داده است و بقیه باید از فاینانس خارجی تأمین شود.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=59962

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.