6

آذربایجان‌شرقی چند کتابخانه دارد

  • کد خبر : 60121
  • ۰۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۰
آذربایجان‌شرقی چند کتابخانه دارد
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌شرقی با اشاره به شاخص توسعه فضای کتابخانه‌های عمومی گفت: در این شاخص در یک سال گذشته با افتتاح کتابخانه خیرساز «الدار اصلان سعادتجو» در منطقه مارالان تبریز، کتابخانه سیار مرحوم نوش‌آفرین دنیابین در شهرستان شبستر و کتابخانه سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در شهر جدید سهند تعداد کتابخانه‌های عمومی نهادی استان به 116 کتابخانه رسید.

به گزارش تبریزمن، اسد بابایی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌شرقی به دستاوردهای یک‌ساله اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌شرقی بر اساس ۵ شاخص توسعه فضا، منابع اطلاعاتی، تعداد عضو، میزان امانت کتاب و انجام برنامه‌های ترویجی پرداخت.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌شرقی با اشاره به شاخص توسعه فضای کتابخانه‌های عمومی اظهار داشت: در این شاخص در یک سال گذشته با افتتاح کتابخانه خیرساز الدار اصلان سعادتجو در منطقه مارالان تبریز، کتابخانه سیار مرحوم نوش آفرین دنیابین در شهرستان شبستر و کتابخانه سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در شهر جدید سهند تعداد کتابخانه‌های عمومی نهادی استان به ۱۱۶ کتابخانه رسید.

اسد بابایی با بیان اینکه کتابخانه عمومی سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی مجهزترین کتابخانه شمال‌غرب کشور است، افزود: سیاست نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بازطراحی کتابخانه های مرکزی و بزرگ کشور می‌باشد که این کتابخانه نیز با بخش‌های جدید از قبیل اتاق علم، ساختکده، اتاق بازی، اتاق مادر و کودک، اتاق آموزش تحت وب و با به روزترین تجهیزات افتتاح و در اختیار مردم فرهنگ دوست آذربایجان‌شرقی قرار گرفته است.

بابایی با اشاره به شاخص تعداد عضو کتابخانه‌های عمومی گفت: تعداد عضویت ثبت‌نام شده در کتابخانه‌های عمومی استان با رشد ۱۰۱ درصدی در یک سال گذشته از ۷۸ هزار و ۹۲۱ نفر به ۱۵۸هزار و ۹۴۹ نفر رسیده است. که بیش از ۶۳ درصد این اعضاء کودکان و نوجوانان هستند.

وی با تاکید براینکه از مهم‌ترین و مؤثرترین دوران زندگی آدمی، کودکی است و خواندن در این دوران باعث می‌شود علاوه بر رشد فرهنگی، کودک به مطالعه به عنوان فعالیت روزانه عادت نماید، متذکر شد: طرح «کودک کتابخوان» و «نوجوان کتابخوان» دو طرحی هستند که به صورت ابتکاری در طول یکسال گذشته برای جذب کودکان و نوجوانان به کتابخانه های عمومی و افزایش عضو انجام گرفته است. در طرح «کودک کتابخوان» که با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تبریز انجام می‌گیرد به هرکودکی که در سن ۶ سالگی برای تزریق واکسن مراجعه می‌نماید یک کارت دعوت به عضویت و رایگان در کتابخانه‌های عمومی محل سکونت با امضاء مسؤول کتابخانه اهداء می‌شود. همچنین در طرح «نوجوان کتابخوان» که با همکاری اداره‌کل آموزش و پرورش استان صورت می‌گیرد، کتابداران کتابخانه عمومی به مدرسه همجوار جهت معرفی کتاب، آشنایی دانش آموزان با کتابخانه، برگزاری مسابقات کتابخوانی و قصه گویی مراجعه می‌نمایند. همچنین از در مدارس و کلاس‌های مختلف، دانش آموزانی به عنوان کتاب‌یار انتخاب می‌شوند که در ترویج کتابخوانی همراه کتابدار کتابخانه عمومی باشند.

عضو شورای فرهنگ عمومی آذربایجان‌شرقی در ادامه درباره شاخص افزایش منابع اطلاعاتی تأکید کرد: کتاب‌های موجود در کتابخانه‌های عمومی استان با رشد ۵.۵ درصدی در یکسال گذشته به ۳ میلیون و ۳۲۷ هزار و ۲۷۶ نسخه رسیده است.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه امکان خرید منابع با توجه به بودجه سازمان محدود می‌باشد اداره کل کتابخانههای عمومی آذربایجان‌شرقی، برای جبران کمبود منابع کتابخانه.ای خود تلاش مستمر برای ترویج فرهنگ اهداء کتاب به کتابخانه‌های عمومی دارد. در همین راستا با اجرای دو پویش «نذر کتاب، نشر خوبی‌ها» و «اهدای کتاب، بارش دانایی» در یکسال گذشته تعداد ۳۲۴۲۱ نسخه کتاب به کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌شرقی اهداء شد.

بابایی با تشریح شاخص امانت کتاب نیز تصریح کرد: تعداد کتاب‌های امانت داده شده توسط کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان با رشد ۱۱۵ درصدی در یک سال گذشته، به ۹۵۱ هزار ۳۴۳ نسخه رسیده است.

وی،  رشد ۹ درصدی در برگزاری برنامه های ترویجی از قبیل نقد و بررسی کتاب، مسابقات کتابخوانی، نشست های کتاب خوان(نشست‌های معرفی کتاب)، قصه‌گویی و … را از جمله تلاش‌ها برای ترغیب عموم مردم به خوانش کتاب‌های موجود در قفسه کتابخانه‌های عمومی استان عنوان کرد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌شرقی در پایان گزارش خود ابراز امیدواری کرد، با حرکت جهادی و سرعت بخشیدن به اجرای برنامه‌های توسعه‌ای بتوان کتابخانه‌های عموم را به جایگاه واقعی خود در استان و میان عمومی مردم رساند.

بابایی، همچنین اتمام بازطراحی کتابخانه مرکزی تبریز و ۱۳ پروژه کتابخانه‌ای در دست ساخت، بازسازی کلی، تعمیر و تجهیز را از مهم‌ترین برنامه‌های عمرانی اداره کل کتابخانه‌های عمومی در سال آینده نام برد.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=60121

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.